کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۵۴۲۵
تاریخ خبر:

جسارت و درایت به سبک افخمی

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | چرا حضور تنابنده در برنامه سینمایی شبکه پنج را باید مصداق تیزهوشی تعبیر کنیم؟ کارگردان «قسم» درباره افشار چه گفت و چگونه دلخوری‌اش را به زبان آورد؟ افخمی چه مصافی با او داشت؟

در انبوه برنامه‌های سینمایی تلویزیون،‌آن یکی موفق‌تر است که بتواند برگ برنده رو کند. فعلا رقابت اصلی میان «هفت» و «نقد سینما» است. این ظاهر ماجراست اما در عمل «هفت» جایگاه سابق را از دست داده که پیش‌تر مصادیق آن را برشمردیم. یکی از نشانه‌های بارز از دست رفتن وجاهت «هفت» عدم همراهی چهره‌های شاخص سینمایی با آن است. همین فرصتی به «نقد سینما» داده تا موقعیت خود را بیش از پیش تثبیت کند؛‌نمونه‌اش دعوت از محسن تنابنده کارگردان فیلم «قسم» است.

*** مورد اول | سه هیچ به ضرر هفت
اگر پیگیر خبرهای سینمایی باشید از دلخوری محسن تنابنده اطلاع دارید. هفته پیش در گفت‌وگو با هفت صبح از برخورد تلویزیون با «قسم» ابراز ناراحتی کرد و گفت چرا به بهانه مهناز افشار،‌تیزرهای فیلم «ناقص» پخش می‌شود؟! حضور افشار در «قسم» و نیز دلخوری تنابنده برخی مدیران محافظه کار تلویزیون را نگران می‌کند که نکند او در یک برنامه زنده حرف‌های تندی به زبان بیاورد؟!‌

از همین معبر می‌توان حدس زد چرا «هفت» سراغ او نرفته است: ‌آیا سازندگان این برنامه دچار محدودیت مدیریتی شده‌اند؟ مگر یک برنامه سینمایی جای نقد درونی و بیرونی نیست؟ این سکه رویی دیگر دارد، شاید هم «هفت» از تنابنده دعوت کرده است اما او نپذیرفته. باز هم نتیجه به‌دست آمده حکم به افول جایگاه « هفت» می‌دهد.

*** مورد دوم| ۷ دقیقه درد دل
بهروز افخمی از دلخوری تنابنده اطلاع داشت پس به‌جای توصیه برای خودسانسوری اجازه داد حرف‌هایش را همان ابتدا بزند. تنابنده حدود هفت دقیقه درد دل کرد که تازه همه‌اش به مدیران تلویزیون برنمی‌گشت. وانگهی صحبت‌هایش غیرمنطقی نبود:‌«رابطه من و تلویزیون ظاهرا یک‌طرفه است. این خیلی آزاردهنده است که تا سریال می‌سازی مهم هستی و بعد اثر مهم می‌شود.

«پایتخت» را هزاران بار پخش می‌کنند ولی وقتی به آن‌ها نیاز داری توجه نمی‌کنند. این نوع رفتار آزاردهنده است.» تنابنده از مهناز افشار هم اسم برد و بازی‌اش را تحسین کرد. اتفاق عجیب و غریبی هم رخ نداد.

*** مورد سوم| اپوزیسیون پرور نباشیم
افخمی مجری زیرکی است. موقعیت را برای گله‌گذاری تنابنده فراهم کرد و به موقع توی حرف‌هایش آمد و رفت سراغ «قسم». تنابنده هم حرفی که باید زده بود و با آسودگی خیال پاسخ‌های مجری درباره سایه روشن‌های فیلمش را پاسخ داد. نتیجه‌ای که به‌دست آمد خیلی روشن استم

تنابنده گله کرد و در نهایت گفت عاشق مردم است و از تلویزیون ممنون.برنامه «نقد سینما» با دعوت از تنابنده اجازه نداد یکی از چهره‌های موفق سینما و تلویزیون بیهوده عنوان اپوزیسیون بگیرد. تازه، فیلم او یعنی«قسم»منافاتی با سیاست‌های تلویزیون ندارد. او دست روی سوژه مهم قسامه گذاشته و برای روایت آن شیطنت نکرده.

*** مورد چهارم | فرصتی به نام نقد
میز نقد جمعه شب «نقد سینما» به تحلیل «قسم» اختصاص داشت. نقد در برنامه‌های سینمایی کارکرد ایجاد توازن هم دارد یعنی در کنار دفاعیات سازنده از اثرش، منتقدان ضعف‌های آن را بیان می‌کنند. این مدلی است که فریدون جیرانی در «هفت» پایه‌ریزی کرد و حالا خبری از آن نیست. «نقد سینما» اما این شیوه را دنبال می‌کند و معمولا به آن وفادار است. در برنامه اخیر هم بعد از گفت‌وگوی بهروز افخمی،‌«قسم» تحلیل شد و ضعف و قوت‌هایش مورد بحث قرار گرفت.

همانطور که می‌دانید سال پیش «نقد سینما» به میلاد دخانچی فرصت داد و او هم به دلیل شیوه بیانی و نیز استدلال‌های خاص خود توانست تبدیل به یکی از عوامل جذابیت برنامه شود. یعنی فارغ از اینکه با تحلیل او هم نظر باشیم، کاراکترش در برنامه جا افتاده بود. بعد از مسافرت دخانچی، امیررضا مافی قرار بوده همان نقش را ایفا کند اما هنوز موفق نشده است.

*** مورد پنجم| بسته‌بندی محتوا
دیگر مشخصه «نقد سینما» ارائه محتوا در یک بسته‌بندی مناسب است. این برنامه کار پیچیده‌ای نمی‌کند جز اینکه به اصول ابتدایی برنامه‌سازی وفادار مانده. «نقد سینما» به دلیل رعایت زمان‌بندی، همه بخش‌های ثابت خود را هر هفته دارد و به همین خاطر دچار تشتت نمی‌شود؛ از مصاحبه تا نقد فیلم‌های داخلی و نقد فیلم‌های خارجی.

بخش مرور خبر هم شدت و ضعف دارد؛‌گاهی اخبار هفتگی به طور روتین مرور می‌شوند و گاهی دارای افزوده است. این هفته مهم‌ترین بخش میز خبر صحبت‌های بهروز افخمی است که درباره اکران «فرزند صبح» اینطور گفت:«ترجیح می‌دهم هنوز پاییز نشده نمایش داده شود. یعنی تولد امام که ۳۱ شهریور است …»

کدخبر: ۲۷۵۴۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر