کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۳۴۱۴
تاریخ خبر:

جزییات پرونده رستمی‌صفا؛ یک فساد بانکی هزاران میلیاردی!

خبرگزاری فارس جزییات دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده رستمی صفا به ریاست قاضی زرگر را منتشر کرد.

به‌نوشته این خبرگزاری قاضی زرگر در ابتدای جلسه دادگاه ضمن اعلام رسمیت جلسه بیان کرد: قراردادی که بسته شده و قولی که داده شده باید به آن عمل شود، بر اساس مدارک پرونده سال ۸۲ آخرین فرجه تسویه حساب بوده است اما اکنون در سال ۱۴۰۰ هنوز تسویه صورت نگرفته است. در خصوص دست‌اندرکاران بانک‌ها از پرونده‌ها نقص گرفتیم و برگرداندیم تا رسیدگی شود، امیدواریم این نقص برطرف شود و ما نیز پیگیر هستیم.

یک شرح کوچولو
نماینده دادستان هم ضمن قرائت کیفرخواست، گفت: این پرونده از بزرگ‌ترین پرونده‌های بانکی کشور است که متهم ردیف اول و سایر متهمان از ابربدهکاران کلان هستند؛ گردش کار این پرونده از سال ۸۳ تنظیم شده است و طرف طلبکار و شکات این پرونده بانک‌های ملی، پارسیان، تجارت، توسعه صادرات و سپه هستند. در این پرونده برای هفت نفر کیفرخواست صادر شده، بر این اساس متهمان برای تولید و واردات تسهیلاتی اخذ کردند اما با رفتارهای مجرمانه، صورت‌های مالی غیرواقعی، فاکتورهای جعلی و با تبانی با برخی از مدیران ارشد و میانی بانک‌ها کالایی وارد نکردند و بخش بزرگی از منابع ارزی و ریالی کشور به یغما رفته است.

به‌گفته او گروه رستمی صفا با رانت، میلیون‌ها یورو، درهم، دلار و ین گرفته‌اند. فقط در یک قالب اعتبار اسنادی دو میلیارد ین ژاپن اخذ شده و ۶۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات در دهه ۸۰ گرفته شده که ایفای تعهد نشده است. متهمان، تسهیلات دریافتی از بانک‌ها را صرف امور شخصی، کارخانه‌ها و تأسیس شرکت می‌کرده‌اند و در این راستا ۱۶ شرکت تأسیس شده است.

معرفی متعمان پرونده
نماینده دادستان اتهام اول متهم ردیف اول اخلال کلان در نظام پولی و ارزی کشور است. از ۱۶۵ فقره تسهیلات، ۱۲۳ فقره در جای خود مصرف نشده است و در یک مورد از مجموع ۱۰۱ اعتبار اسنادی برای ۴۳ پارت برگ سبز گمرکی ارائه نشده است، به این معنا که ارز خارج شده اما کالایی وارد نشده است. برای یک مورد دیگر متهم محمد رستمی صفا با همدستی دو فرزند خود در قالب یک فقره اعتبار اسنادی ۴۵ میلیون یورو از بانک ملی هامبورگ دریافت کرده است که در جای خود مصرف نشده است.

نماینده دادستان گفت: در بانک پارسیان بالغ بر ۷۶ میلیون یورو، ۷۵ میلیون دلار، دو میلیارد ین ژاپن و هفت میلیون و ۶۰۰ هزار درهم اخذ شده است و حدود ۶۵ هزار میلیارد ریال از بانک پارسیان تسهیلات گرفته شده است. در خصوص بانک ملی در قالب اعتبار اسنادی ۹۴ میلیون یورو، ۴۹ میلیون دلار و ۳۹۵ میلیارد ریال اخذ شده است. در خصوص بانک تجارت ۵۵ میلیون یورو و ۲۳۵ میلیارد ریال اخذ شده است. در خصوص بانک سپه حدود ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار، ۵۳ میلیون یورو و بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال اخذ شده است. در خصوص بانک توسعه صادرات بالغ بر ۶۷ میلیون یورو، بیش از هشت میلیون دلار و ۳۲ میلیون دلار در قالب تسهیلات ارزی دریافت شده است که با جعل و صورت‌های مالی غلط بوده است. نهایتا در سال ۹۵ بانک مرکزی به بانک‌ها نامه زد تا به این گروه تسهیلات داده نشود اما

نماینده دادستان با تشریح اسامی و عناوین اتهامی متهمان این پرونده گفت: متهم ردیف اول محمد رستمی صفا مدیر عامل شرکت نورد متهم به مشارکت در اخلال در نظام پولی و ارزی کشور به نحو عمده از طریق قاچاق عمده ارزی با خروج غیرقانونی منابع ارزی دریافتی از بانک‌های شاکی به خارج از کشور از طریق ارائه اسناد غیرواقعی است. متهم ردیف دوم مهدی رستمی صفا و متهم ردیف سوم امیرحسین رستمی صفا متهم به مشارکت در اخلال در نظام پولی و ارزی کشور به نحو عمده از طریق قاچاق عمده ارز با خروج غیر قانونی منابع ارزی دریافتی از بانک‌های شاکی به خارج از کشور در قالب قراردادهای غیرواقعی هستند. متهم ردیف چهارم غلامحسین عباسی متهم به معاونت در اخلال نظام پولی و ارزی کشور به نحو عمده از طریق قاچاق عمده ارز با خروج غیرقانونی منابع ارزی دریافتی از بانک‌های شاکی به خارج از کشور است.

متهمان ردیف‌های پنجم و ششم پرونده، آقایان توفیق مجدپور و مرتضی رمضانی قمی متهم هستند به مشارکت در اخلال در نظام پولی و ارزی کشور به نحو عمده از طریق قاچاق عمده ارز با خروج غیرقانونی منابع ارزی دریافتی از بانک‌های شاکی به خارج از کشور. متهم ردیف هفتم پرونده حسین مصیب‌زاده متهم است به مشارکت در اخلال در نظام پولی و ارزی کشور به نحو عمده از طریق قاچاق عمده ارز با خروج غیرقانونی منابع ارزی دریافتی از بانک‌های شاکی به خارج از کشور در قالب قراردادهای غیرواقعی.

نحوه رسیدگی به پرونده
وی ادامه داد: بعد از شکایت برخی از بانک‌ها از متهمان، پرونده در دادسرا تحت رسیدگی قرار می‌گیرد و با گزارش اطلاعات سپاه مشخص شد متهم محمد رستمی یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی است. محمد رستمی با توسل به اسناد خلاف واقع ارقام قابل توجهی از کشور خارج کرده است و علاوه بر سرمایه گذاری در امارات برخی ثروت نامشروع خود را در ایالات متحده و انگلیس سرمایه گذاری کرده است. متهم از طریق شرکت‌های متعدد توانسته در سال‌های ٨٢ تا ٨۴ منابع ارزی کلانی را دریافت کند و از بازپرداخت آن خودداری کرده است. اکثر سر رسیدهای بانک‌ها برای سال ٩٠، ٩١ بوده است که بعد از آن بدهی‌ها پرداخت نشده است.

کدخبر: ۴۰۳۴۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • peyman0917

    یه نفر میخواد ۱۰ میلیون تومان وام بگیره ده تا استعلام میکنن، دوتا ضامن کارمند م یخوان،، طرف باید ۳ ماه بدوه تا بهش بدن، چطور یه آقایی ۸۵،۷۵ میلیون دلار میلیون ی ورو از چندتا بانک دولتی و خصوصی به این آ سونی گرفته؟ آشنای کی بوده؟ اونم بیست سال پیش که الان همه اون مبالغ حداقل ۱۰برابر بیشتر ارزش داره،،،

  • milad_s13

    اخه چطور ممکنه این همه پوووول!!!!! ????

  • mahmoudmahmir

    با با مگه میشه مگه داریم همین چندماه پیش ۱۰ملیون وام گرفتم از بانک کوثر ۳۵ برگ ک اغذA4 امضا و اثرانگشت زدم با مدارک ضامن کلی برگه شد حالا ضامن مگه پیدا میشد اخه این همه دلار و یورو ین ژاپن و پول خودمون استغفرالله خود خدا هم میومد پایین با فر شته هاش این همه پول نمیتونستن بگیرند و ب عد کجا جاش میدادند