کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۱۹۳۱
تاریخ خبر:

جزییات ورود اومیکرون به ایران و پیش‌بینی شروع پیک جدید

ورود سویه امیکرون کرونا به ایران صبح امروز تایید شد. اصغر عبدلی، دانشیار گروه ویروس شناسی پاستور و فناور واکسن برکت در اینستاگرام خود اعلام کرد که اولین مورد کووید-۱۹ با واریانت امیکرون در ایران، در آزمایشگاه ایشان و با یک کیت ایرانی تشخیص داده شده است. ساعتی بعد محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: «در جلسه اضطراری ضمن تایید مشاهده یک مورد از سویه جدید کرونا در کشور از سوی همه اعضا، در خصوص تدوین پروتکل های جدید بهداشتی بحث و تبادل نظر شد همچنین اعضای ستاد نظرات ‌و پیشنهادات خود را جهت ارائه به ستاد ملی کرونا مطرح کردند.»

سویه امیکرون

با اعلام ورود کرونا به ایران حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی ستاد کرونا «خواستار بازگشت محدودیت‌های کرونایی شد» و گفت: «بحث جدی است و اگر این اقدامات را انجام ندهیم، احتمالا طی سه تا چهار هفته آینده شاهد پیک امیکرون در کشورمان خواهیم بود. توصیه ما این است که قرنطینه‌ها را دوباره و حداقل برای چهار هفته بازگردانیم و اجرا کنیم. زیرا اگر قرار باشد پیکی با امیکرون در کشور ایجاد شود، باتوجه زمان شیوع تندی که ویروس دارد، احتمال دارد که طی چند هفته آینده ما نیز شاهد این پیک باشیم. میزانی که طول می‌کشد تا امیکرون سرایت یابد، تقریبا ۲.۵ برابر نسبت به دلتا است و ما یک فرصت حداقل چند هفته را داریم.»

همچنین مجید مختاری، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه برای مقابله با سویه اُمیکرون باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی حفظ شود، بر لزوم پرهیز از دورهمی‌های یلدا و همچنین تعطیلی مدارس تا چند هفته آینده تاکید کرد.»

در واکنشی دیگر پیام طبرسی، متخصص بیماری عفونی گفت: «امیکرون طی ۱۷ روز تبدیل به سوش غالب می‌شود که این سرعت درباره دلتا ۱۰۰ روز بوده است.»

۵۶۳۹۶۰۸

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن اشاره به تشخیص قطعی یک مورد ابتلا به کرونای اُمیکرون در کشور در آقایی که به یکی از کشورهای همسایه مسافرت داشته، گفت: یک یا دو مورد هم مشکوک به اُمیکرون داریم که در حال بررسی هستند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درباره تشخیص سویه اُمیکرون با کیت‌های موجود در کشور نیز گفت: چندین کیت مختلف داریم که در اختیار آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی است و قادر است پیچیده‌ترین انواع اُمیکرون و ویژگی‌های ژنتیکی آن را تشخیص دهد.

گویا همچنین گفت: توصیه آن است که افراد و بویژه آن دسته از افرادی که سیستم دفاعی بدن‌شان ضعیف‌تر است، سریع‌تر برای واکسن نوبت سوم اقدام کنند و همچنین از هر گونه گردهمایی و دورهمی پرهیز شود.

کدخبر: ۴۳۱۹۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • raminShayesteh

    دروغ بزرگ