کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۴۰۹۵
تاریخ خبر:

تمام جزیره‌های خلیج فارس مسکونی می‌شوند

روزنامه هفت صبح | چهارشنبه فرمانده نیروی دریایی سپاه که به مناسبت روز خلیج فارس سخنرانی می‌کرد، حرفی زد که مورد توجه مردم در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. او گفت: «بنا داریم جزایر خلیج فارس را با ایجاد زیرساخت‌های مسکونی، برای سکونت مردم آماده کنیم و این فرمان فرمانده معظم کل قوا است که مردم در جزایر زندگی کنند.»

قبلا هم حرف‌وحدیث‌هایی در مورد تلاش برای مسکونی‌کردن این جزایر شنیده شده بود، مخصوصا حدود ۱۰سال پیش که پیشنهاد تعیین کردن استانی به نام «خلیج فارس» داده شد که این استان را تمام جزایر خلیج فارس تشکیل می‌داد؛ پیشنهاد دهنده‌ها، ابوموسی را هم به‌عنوان مرکز این استان معرفی می‌کردند.

*** ۲۱جزیره
شاید شنیدن این حرف برای شما هم عجیب باشد چون احتمالا در جریان نیستید که خلیج فارس درست به اندازه تعداد جزایر مسکونی که در خود جا داده، جزایری هم دارد که در آنها افراد بومی ‌زندگی نمی‌کنند. یعنی از مجموع ۴۲جزیره موجود در خلیج فارس که تحت مالکیت ایران است، ۲۱جزیره مسکونی هستند و ۲۱جزیره خالی از سکنه. البته خالی‌بودن آنها از سکنه به معنی اینکه هیچ انسانی در آنها رفت‌وآمد نمی‌کند، نیست. اغلب آنها تحت نظارت و فعالیت نهادهای نظامی ‌و تحقیقاتی هستند.

اگر به اندازه کافی تعجب نکردید، این را هم بدانید که ورود به بعضی از این جزیره‌ها برای افراد عادی ممکن نیست و شما برای پا گذاشتن روی خاکشان باید از نهادهای نظامی ‌و اطلاعاتی جواز ورود بگیرید. بعضی از این جزیره‌ها اسم‌های جالبی هم دارند مثل عباسک، سه‌دندون، قبر ناخدا و…کیش و قشم که معرف حضورتان هستند، از ابوموسی و تمب بزرگ و کوچک و هنگام هم حتما چیزهایی شنیده‌اید، پس بیایید نگاهی بیندازیم به ویژگی‌های چندتا از جزایر غیرمسکونی خلیج فارس که انگار قرار است مسکونی شوند.

*** قبر ناخدا
این جزیره غیر مسکونی، در دهانه خور موسی قرار دارد. جزیره قبر ناخدا از شرق به خور موسی و از غرب به خور غزلان محدود می‌شود. پنج جزیره کوچک دیگر از جمله جزیره واسطه کوچک و واسطه بزرگ در اطراف این جزیره وجود دارد. در تشکیل این جزایر عواملی چون رسوبات رودخانه‌ای و جریانات جزر و مد موثر بوده است، با جزر، آب دریا تا فاصله زیادی از جزیره عقب‌نشینی می‌کند.

جالب اینکه بخش‌های غربی و جنوبی جزیره بسیار کم‌عمق است. سطح جزیره قبر ناخدا پوشیده از گل‌و لای به‌همراه صدف‌های آهکی است و در حاشیه آن برآمدگی‌های صدفی به صورت نواری ممتد به موازات خط ساحلی دیده می‌شود، این جزیره محل تخم‌گذاری پرستوهای دریایی است.

*** عباسک
این جزیره بین بندر بوشهر و شبه‌جزیره شیف قرار دارد، نام قبلی این جزیره شاه زنگی بوده و معلوم نیست دقیقا از کجا قرار شده عباسک صدایش کنند، بعضی‌ها می‌گویند این اسم ارتباطی به بندرعباس و شاه‌عباس دارد. این جزیره هم غیرمسکونی است و بافت زمین و جنس خاک آن برای کشاورزی مناسب نیست و بیشتر زمین آن ماسه‌ای است. این جزیره یکی از بهترین نقاط برای اجرای طرح ساخت سوخت‌های پاک بیولوژیک است.

*** میرمهنا
خیلی عجیب است که جزیره میرمهنا خالی از سکنه شده چون به‌نظر می‌رسد روزگاری برای خودش ساکنانی داشته است. میرمهنا نام یکی از دریانوردان دلاور ایرانی است، که به استعمارگران هلندی در خلیج فارس حمله می‌کرد و به پاس همین حمله‌های شرافتمندانه هم اسمش را روی این جزیره گذاشته‌اند. جالب اینکه با وجود غیرمسکونی بودن، انگور و انجیر این جزیره از قدیم معروف بوده‌ است، همچنین گنبدی موسوم به قدمگاه امیرالمؤمنین هم در این جزیره قرار دارد.

*** فارسی
این جزیره غیرمسکونی به‌دلیل وجود ایستگاه هواشناسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ایستگاه هواشناسی جزیره فارسی اطلاعات هواشناسی را به تمام شرکت‌های کشتیرانی می‌‌رساند.

*** فرور بزرگ
این جزیره هم قبلا مسکونی بوده اما احتمالا ساکنانش تصمیم گرفته‌اند برای همیشه خالی‌اش بگذارند چون در آن بقایای ساختمان‌‌های مخروبه و اراضی کشاورزی بایر و چاه‌‌های آب به‌همراه یک چراغ دریایی وجود دارد. جالب است بدانید که این جزیره روی یکی از کمربند‌های زلزله‌‌خیز جهان هم قرار گرفته و شاید همین دلیل ترک آن از طرف ساکنانش بوده است. سطح جزیره از تپه ماهورهای کوچک تشکیل شده است.

جزیره شیب‌های تند و پرتگاه‌هایی دارد که گاهی ارتفاع آنها از ۱۰متر بیشتر است، و به دلیل عمق زیاد رنگ‌ آب در نزدیکی جزیره سیاه است. جزیره فرور بزرگ یکی از کانون‌‌های زیست حیات وحش است و تعداد بی‌شماری گونه‌های پرنده مثل عقاب ماهیگیر، طوطی، چک‌چک، قمری خانگی، چکاوک، کاکلی، پرستو، بلبل خرما، چاخ‌لق، هدهد، دم‌جنبانک زرد، چک‌چک سرسیاه، زنبورخور معمولی و همچنین خارپشت، مارمولک، مار جعفری و عقرب در آن زندگی می‌‌کنند. این جزیره به علت داشتن مار‌های زیاد به مارور هم معروف است.

*** ناز
این جزیره غیرمسکونی که کاملاً مسطح است با مساحت حدود سه‌هکتار در یک‌کیلومتری ساحل شرقی قشم‌ قرار گرفته است و فاقد ساحل شنی است. اطراف جزیره را دیواره‌‌های صخره‌ای به ارتفاع پنج تا ۱۰متر دربر گرفته است. در زمان جزر با پسروی کامل آب دریا برای مدت کوتاهی باریکه‌‌ای از خشکی، جزیره ناز را به ساحل قشم وصل می‌کند. روبه‌‌روی جزیره ناز در قشم ساحل شنی قرار دارد، که مکان مناسبی برای تغذیه پرندگان دریایی و ماهیگیران بومی است.

*** مطاف
اگرچه مطاف یک جزیره غیرمسکونی است اما در فرهنگ مردم بوشهر جایگاه خاصی دارد و خیلی دریانوردان را اذیت کرده است. این جزیره توده‌ای از ماسه است که موقع مد زیر آب می‌رود و در هنگام جزر بیرون می‌آید. وقوع طوفان و یا آشنانبودن دریانوردان به منطقه، قایق‌های ماهی‌گیری زیادی را در این ناحیه به گل می‌نشاند. در میان دریانوردان خلیج فارس این مثل رایج است که «موج مطاف نخوردی، خرما به گربه میدی». این مثل برای وقتی به کار می‌رود که افراد قدر داشته‌هایشان را نمی‌دانند و اسراف می‌کنند.

کدخبر: ۳۲۴۰۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر