کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۶۳۶۴
تاریخ خبر:

جزئیات یک معامله داغ استارتاپی

روزنامه هفت صبح، رضا جمیلی | مالک آپارات و فیلیمو، ۲۰درصد فلایتیو را خرید. با ورود مالک آپارات و فیلیمو و یکی از بزرگ‌ترین آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ به بازار گردشگری، رقابت در این بازار وارد فاز تازه‌ای شد. هلدینگ صباایده به عنوان یکی از قدیمی‌ترین برند‌های استارتاپی ایران با سرمایه‌گذاری ۲۰درصدی در فلایتیو که از سامانه‌های اصلی فروش آنلاین بلیت هواپیما، قطار و رزرو هتل است، به طور رسمی وارد بازار گردشگری آنلاین شد.

این برند فعال در حوزه ویدئو، استریم و تبلیغات آنلاین که پلتفرم‌هایی چون فیلیمو، آپارات و آژانس تبلیغات آنلاین صباویژن را زیرمجموعه خود دارد، با سرمایه‌گذاری در یکی از دو استارتاپ بزرگ حوزه گردشگری، وارد بازار فروش و رزرواسیون بلیت هواپیما و قطار شده که بازیگران ریزودرشت زیادی در آن فعالیت می‌کنند و آمارها نشان می‌دهد هنوزحجم زیادی از آن به سمت بازار آنلاین نرفته است.

صباایده اعلام کرده ظرفیت‌های موجود در بازار گردشگری آنلاین ایران و فاصله زیادی که این حوزه از بازار آفلاین دارد، رشد قابل‌توجه و ارگانیک استارتاپ فلایتیو از ابتدای فعالیت آن و ویژگی‌های مشترک تیم‌های مدیریتی دو برند که آن‌ها را به‌هم نزدیک‌تر می‌کند از مهم‌ترین علت‌های جدیدترین سرمایه‌گذاری این هلدینگ بوده است.

هلدینگی که پیش از این روی استارتاپ‌هایی چون پلاک و سینماتیکت هم سرمایه‌گذاری کرده حالا پا به بازاری گذاشته که عده‌ای اعتقاد دارند یکی از جذاب‌ترین بازارهای آنلاین ایران برای سرمایه‌گذاری است.صباایده در بیانیه‌ای که به این منظور منتشر کرده این سرمایه‌گذاری را در کنار ظرفیت‌ها و حمایت‌های گسترده تبلیغاتی این شرکت که در اختیار فلایتیو قرار خواهد گرفت، مسیر تازه‌ای در صنعت گردشگری آنلاین ایران عنوان کرده است.

*** شباهت‌های سازمانی و رویکردی دو برند صباایده و فلایتیو
محمدمهدی شکوری‌مقدم، هم‌بنیانگذار هلدینگ صباایده درباره سرمایه‌گذاری این هلدینگ در فلایتیو می‌گوید: «صنعت گردشگری یک صنعت بزرگ و مهم در تمام دنیاست اما هنوز در ایران در بخش آنلاین به تکامل نرسیده و از آنجایی که هنوز بخش زیادی از گردش مالی این صنعت در ایران مربوط به بخش آفلاین است، ما احساس کردیم می‌توانیم با سرمایه‌گذاری در فلایتیو به عنوان دومین بازیگر بزرگ این حوزه سهم بازار بیشتری از صنعت گردشگری در بخش آنلاین را به دست بگیریم.»

شکوری‌مقدم درباره جزئیات این سرمایه‌گذاری هم اضافه می‌کند: «سرمایه‌گذاری ما در فلایتیو معادل ۲۰درصد ارزش این استارتاپ و رویکردمان توسعه در حوزه‌های متنوع و خفته این صنعت است.» اینکه چرا یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های استارتاپی ایران به سراغ یکی از استارتاپ‌های مطرح گردشگری رفته پرسشی است که شکوری‌مقدم اینگونه به آن پاسخ می‌دهد: «همکاری با فلایتیو به چند دلیل برایمان حائز اهمیت بود.

فلایتیو یکی از شرکت‌های فعال و موثر در بازار گردشگری آنلاین ایران است که با یک تیم خوب و رشد طبیعی بدون جذب سرمایه پیش آمده و سهم بازار قابل‌توجهی را از آن خود کرده است. تیم بنیانگذاران این استارتاپ تا به امروز هوش تجاری ویژه‌ای در قالب یک ساختار سازمانی منسجم و چابک را از خود نشان داده است. از همه مهم‌تر به دلیل تجربه مشابه رشد بدون جذب سرمایه در هلدینگ صباایده، همخوانی رویکردی و عملی زیادی بین هر دو مجموعه وجود دارد که قطعا در ادامه راه مهم‌ترین عامل توسعه و همکاری متمرکز ما خواهد بود.»

*** فلایتیو متکی به دانش گردشگری
علی کشفی یکی از بنیانگذاران استارتاپ فلایتیو هم با اشاره به سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این کسب‌وکار می‌گوید: «ما یکی از برندهای استارتاپی بودیم که در سال‌های گذشته بدون جذب سرمایه توانستیم سهم خوبی از بازار آنلاین گردشگری بگیریم. به طور کلی فلایتیو در اکوسیستم استارتاپی به دلیل استفاده از روش بوت‌استرپ (رشد بدون جذب سرمایه) شناخته شده بود.

اما در حال ورود به دوره‌ای از حیات کسب وکار فلایتیو هستیم که نیاز داریم با کمک شرکای راهبردی بخش‌هایی از بازار را که در برابر آنلاین شدن مقاومت نشان‌ داده‌اند هم هدف‌گذاری کنیم. از این نظر مجموعه صباایده که یکی از برندهای خوشنام و موفق استارتاپی است بهترین گزینه برای جذب سرمایه محسوب می‌شود.»

کشفی معتقد است بازار گردشگری ایران تا رسیدن به یک نقطه نسبی که بتوان آن را آنلاین نامید فاصله زیادی دارد و به همین دلیل این روزها مورد توجه بسیاری از مجموعه‌هایی قرار گرفته که امکان سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای آن‌ها فراهم است. به گفته او این بازار تا شناختن رقبای اصلی خود راه زیادی دارد و بازیگران استارتاپی این فضا فقط گوشه کوچکی از این صنعت بزرگ را لمس کرده‌اند. کشفی درخصوص فرآیند این جذب سرمایه هم توضیح می‌دهد:

«مذاکره برای رسیدن به توافق سرمایه‌گذاری با مجموعه صباایده چندان پیچیده و سخت نبود. برادران شکوری‌مقدم از مدیران باتجربه اکوسیستم استارتاپی هستند و در یک پروسه صمیمی و همدلانه و خیلی زود توانستیم با آن‌ها به یک توافق خیلی خوب برسیم. ما مطمئنیم که فلایتیو با این سرمایه‌گذاری وارد دوره تازه‌ای از فعالیت خود خواهد شد و کاربران ایرانی تجربه جذاب‌تری از گردشگری آنلاین را شاهد خواهند بود.»

کدخبر: ۳۰۶۳۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر