کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۶۵۰۲
تاریخ خبر:

جزئیات کامل برق رایگان را بخوانید

روزنامه هفت صبح | یک:‌روز یکشنبه، حسن روحانی در دیدار مجازی اعضای هیات دولت با رهبر انقلاب، خبری را مبنی بر رایگان شدن برق برای حدود ۳۰میلیون ایرانی اعلام کرد. متن صحبت‌های رئیس‌جمهور در این جلسه این است: «امروز هم با اجازه جنابعالی در دولت مصوبه‌ای داشتیم که برای حدود ۳۰میلیون جمعیت ایرانی که خانواده‌هایی هستند که مصرف برق‌شان زیاد نیست و جزو لیست کم‌مصرف‌ها هستند، برای کم‌مصرف‌ها تصمیم گرفتیم که پولی برای برق پرداخت نکنند به‌شرط اینکه در همان رده کم‌مصرف باقی بمانند. حتی گروه میانه مصرف هم می‌تواند با کاهش مصرف، وارد این لیست شود. بنابراین برای اولین‌بار بعد از انقلاب می‌توانیم اعلام کنیم که برق مستضعفین جامعه ‌مجانی خواهد بود.»

* دو: دیروز برای بررسی بیشتر این موضوع با دکتر رجبی، سخنگوی صنعت برق صحبت کردیم و از او خواستیم تا بگوید که وزارت نیرو چه معیاری برای مشخص کردن مشترک کم‌مصرف دارد. او گفت، این میزان به شکل استانی تعیین شده و به‌طور مثال برای تهران در ماه‌های گرم سال، ۱۰۰کیلو وات‌ساعت و در ماه‌های سرد یا عادی، ۸۰کیلو وات‌ساعت در ماه است.

به گفته او در خوزستان برای ماه‌های گرم سال، ۴۰۰کیلو وات‌ساعت و برای ماه‌های عادی که در این استان فقط سه ماه از سال است، همان ۸۰کیلو وات‌ساعت در نظر گرفته شده است. با این معیار، حدود ۸٫۵میلیون اشتراک برق با جمعیتی معادل ۳۰میلیون نفر شامل طرح برق رایگان شده که ۶۰درصد از این جمعیت در مناطق روستایی و ۴۰درصد در مناطق شهری خواهند بود.

* سه: رضا اردکانیان، وزیر نیرو نیز دیروز جزئیاتی از این موضوع را اعلام کرد و نوشت:
* مصرف‌کنندگان در بخش خانگی را به سه گروه(پرمصرف، خوش‌مصرف و کم‌مصرف) دسته‌بندی کردیم.
* هدف ما در این طرح آن است که با اجرای آن برای مشترکان در بخش کم‌مصرف‌ها تخفیف صددرصدی در قبوض برقشان قائل شویم.

* برای مشترکان پرمصرف هم دو برنامه مهم داریم که با انتخاب یکی و یا هر دوی اینها می‌توانند عنوان پرمصرفی را از خود دور کرده و به جرگه خوش‌مصرف‌ها بپیوندند.
* یکی از این برنامه‌ها کاهش مصرف از طریق آموزش به مردم توسط شرکت‌های مدیریت مصرف و استارتاپ‌هاست که با چه کارهای ساده و کوچکی می‌توانند در بخش خانگی مصرف برق خود را مدیریت کرده و کاهش دهند.

* یک راه‌حل دیگر هم که تدارک دیده شده، استفاده از پنل‌های خورشیدی کوچک و نصب آنها توسط مشترکان پرمصرف روی پشت‌بام‌ها است. کسانی که نیاز مالی دارند، می‌توانند از طریق سیستم بانکی، وام کم‌بهره‌ای را دریافت کنند تا شرکت‌های مختلفی که از این طریق در توسعه نیروگاه‌های کوچک خورشیدی فعال می‌شوند، این پنل‌ها را نصب کنند.

* مصوبه هیات وزیران دوماه فرصت داده که دستورالعمل اجرایی تهیه و تدارک لازم را برای مدیریت پرمصرف‌ها ببینیم و این فرصت و امکان فراهم شود تا مصرف خود را کاهش دهند.

کدخبر: ۳۴۶۵۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر