کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۵۳۵۶
تاریخ خبر:

جزئیات پرونده سالار آقاخان و چگونگی فرارش‌ از کشور

روزنامه هفت صبح | «ما از یک منبع خیلی آگاه شنیدیم که شما خیلی پولدار هستید. در کار نفت هستید، ارز، ساخت و ساز و…» این سوالاتی است که سال‌ها پیش یک خبرنگار از «سالار آقاخان» متهم ردیف اول اخلالگران ارزی پرسیده بود. این جوان ۳۰ساله و خوشرو در آن زمان گفته بود که «بیشتر» در کار صرافی است و ساخت و ساز و فعالیت‌های نفتی نمی‌کند. البته در زمانی ایرلاین هم داشته!

در آن مصاحبه و به اصرار خبرنگار که می‌گوید شما «بابک زنجانی ۲» هستید، به شوخی می‌گوید: «اینقدر بگویید تا من را بگیرند!» شاید هیچ‌کس فکر نمی‌کرد این جوانِ نزدیک به «احمد عراقچی» روزی به عنوان متهم ردیف اول اخلال در نظام ارزی به کشور عراق متواری شود و همه مسئولان درباره او صحبت کنند.

طبق شنیده‌های هفت‌صبح «سالار آقاخان» که از دوستان صمیمی احمد عراقچی، معاون وقت ارزی بانک مرکزی بوده با یکی از فوتبالیست‌های مشهور کشور نیز رفاقت عمیقی داشته و حتی در مقطعی هر دو فرد در یک زمان به عراق رفته‌اند… حالا همه کشور دست به دست هم شده‌اند تا او را پیدا کنند.

جوانی که در آن مصاحبه وقتی می‌شنود چهر‌ه‌اش شبیه مسی است، برق خاصی در چشمانش موج می‌زند حالا متهم به مشارکت در اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکه‌ای و سازمان یافته در حد کلان به میزان ۱۵۹میلیون و ۸۰۰هزار دلار و ۲۰میلیون و ۵۰۰هزار یورو و پرداخت رشوه به میزان ۱۱۸ هزار دلار است. همان جوان خوشرو و مهربان!

*** چند نکته از یک پرونده
۱٫ سالار آقاخان متهم ردیف اول دادگاه متهمان پرونده اخلال ارزی است که ۹ متهم دارد و عمدتا از کارکنان بانک مرکزی در دوران ولی الله سیف هستند .متهم ردیف دوم احمد عراقچی، معاون سابق بانک مرکزی است. عراقچی مسئولیت توزیع ارز را به آقاخان سپرد که در نتیجه آن ۱۶۰میلیون دلار و ۲۰میلیون یورو قاچاق ارز انجام شد.

۲٫ او که متولد سال ۱۳۷۰ است کارگزار خرید و فروش ارز بوده است. در آن زمان احمد عراقچی ۱۰صرافی را انتخاب کرد که از طریق آن‌ها توزیع ارز انجام دهند اما موفق به مدیریت این شبکه نشد.

۳٫ عراقچی در نهایت بدون اخذ مصوبه شورای پول و اعتبار، ارزهای دولتی را در اختیار سالار آقاخان قرار داد تا او آن‌ها را در بازار ارز توزیع کند.

۴٫ زمان آشنایی عراقچی با آقاخان در شهریور ۹۶، آقاخان به عنوان نماینده و کارگزاری بانک انصار فعالیت داشته است.

۵٫ از آقاخان خواسته شد که طی یک همکاری محرمانه در هر مرحله ۵میلیون دلار ارز از بانک مرکزی خریداری کند و به هر شخصی که صلاح می‌داند بفروشد و در ادامه گفته می‌شود که آقاخان به صورت مخفیانه فعالیت ارزی خود را به بعد از ساعت ۱۶ منتقل کند.

۶٫ این اقدامات سبب افزایش قیمت ارز در بازار آزاد شد و سوءمدیریت دیگری که صورت پذیرفت این بود که ارز دولتی با کارت ملی به فروش می‌رسید که سبب قاچاق ارز به اقلیم کردستان عراق و تأمین ارز مورد نیاز جهت قاچاق کالا به ایران از مرز‌های غربی شد.

۷٫ نتیجه این اقدام تشکیل شبکه‌ای شد که در آن ۱۶۰میلیون دلار و ۲۰میلیون یورو قاچاق ارز انجام شد.

۸٫ گفته می‌شود تمامی این اقدامات با هماهنگی چند مسئول بلند پایه وقت در بانک مرکزی انجام شده و این پرونده به جز آقاخان و عراقچی، هفت متهم دیگر نیز دارد.

۹٫ در اسفند سال ۱۳۹۶، سالار آقاخان بازداشت می‌شود و به گفته دادستان، بلافاصله پس از بازداشت احمد عراقچی اقدامات آقاخان را قانونی اعلام می‌کند. دادستان می‌گوید اما آن‌ها دست به اقداماتی برای پنهان کردن فعالیت‌های خود زده و تلاش کرده بودند تا دستگاه قضایی را فریب دهند.

۱۰٫ طبق ادعای خبرگزاری اصولگرای «تسنیم» آقاخان از آن زمان به استناد گزارش بانک مرکزی آزاد می‌شود.

۱۱٫ او بار دیگر در مرداد ۹۷ بازداشت و بعد از چند ماه آزاد و حالا گفته شده که از کشور خارج شده است. حتی گفته شده او در این مدت نه ممنوع‌الخروج بوده و نه ممنوع‌المعامله. برخی رسانه‌ها ادعا کرده‌اند که وثیقه‌اش ۱۵میلیارد تومان بوده و ۲۰ اسفند سال گذشته به نجف گریخته است.

*** توضیحات اژه‌ای
روز گذشته غلامحسین اژه‌ای، معاون قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که چگونه سالار آقاخان از کشور گریخته،گفت:‌«بعضی از متهمان وقتی قرار بازداشت‌شان طبق قانون به اتمام می‌رسد با وثیقه آزاد می‌شوند که ممکن است از کشور خارج شوند که این خروج می‌تواند فرار باشد یا فرار نباشد. از متهمان با توجه به جرمی که انجام داده‌اند وثیقه گرفته می‌شود و اگر این اشخاص به کشور بازنگردند و در دادگاه از خود دفاع نکنند به ضرر خودشان خواهد بود.»

*** توضیحات سخنگو
هفته گذشته سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره پرونده سالار آقاخان و اینکه او الان کجاست؟ گفته بود: «درباره اینکه الان کجاست فقط اطلاع داریم روز دادگاه که احضار شده بود نیامده است. فرآیند رسیدگی به این پرونده در حال انجام است. متهم برای جلسه رسیدگی به دادگاه احضار شده اما حضور پیدا نکرده است. وثیقه لازم از ایشان اخذ شده بود اما درباره اینکه الان کجاست فقط اطلاع داریم روز دادگاه که احضار شده بود نیامده است. هم از طریق قانون و وثیقه‌گذار پیگیر هستیم که در ادامه جلسات دادگاه حضور پیدا کند در غیر این صورت دادگاه تصمیم قانونی می‌گیرد.»

*** در کیفرخواست چه آمده بود؟
در کیفرخواست صادره از سوی دادستانی سالار آقاخان فرزند فیروز، کارگزار بانک مرکزی، متولد سال ۱۳۷۰ و دارای تابعیت ایرانی و مذهب شیعه، مجرد و فاقد سابقه کیفری به مشارکت در اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکه‌ای و سازمان یافته در حد کلان به میزان ۱۵۹۸۰۰۰۰۰ دلار و ۲۰۵۰۰۰۰۰ یورو و دو پرداخت رشوه به میزان ۱۱۸هزار دلار به متهم میثم خدایی و نیز پرداخت رشوه به متهم سید رسول سجاد مدیر بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی بابت خرید یک دستگاه رنو به قیمت ۳۰میلیون تومان، یک جفت ساعت امگا به مبلغ ۳۲میلیون تومان، پرداخت هزینه سفر هوایی به کیش و اقامت در هتل برای نامبرده و اعضای خانواده‌اش متهم شده است.

کدخبر: ۲۷۵۳۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر