کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۴۹۷۲
تاریخ خبر:

راهنمای کاربردی خرید سهام استقلال و پرسپولیس

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | یکشنبه ۱۵اسفند ماه سهام استقلال و پرسپولیس در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد و بعد از گذشت ۲۴سال از اولین زمزمه‌های واگذاری سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس، بالاخره شاهد شفافیت مالی این دو باشگاه بزرگ هستیم. روش عرضه سهام هر دو باشگاه به صورت پذیره‌نویسی است و همانطور که پیش از این مشخص شده بود، خبری از عرضه اولیه سهام دو باشگاه نیست.

هردو با افزایش سرمایه از طریق صرف سهام و سلب حق تقدم از سهامداران فعلی، سهام جدید منتشر کرده و قرار است آن را در بازار پایه نارنجی فرابورس بفروشند. پذیره‌نویسی سهام جدید دو باشگاه از فردا شروع می‌شود و حداکثر تا یک ماه ادامه خواهد داشت. هواداران و خریداران سهام هر باشگاه، می‌توانند برای شرکت در این پذیره‌نویسی تا سقف ۳۰۰هزار تومان از سهام دو باشگاه را بخرند.

‌سهام پرسپولیس؛ ۳۸۸تومان
پرسپولیس بعد از افزایش سرمایه قرار است ۱۰درصد سهام خود را در بازار فرابورس بفروشد. در جریان این پذیره‌نویسی یک میلیارد و ۳۴ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۵۶۷ سهم جدید پرسپولیس با قیمت سه هزار و ۳۸۷ریال فروخته می‌شود و هر کس می‌تواند نهایتا برای خرید ۸۸۵سهم به ارزش ۳۰۰هزار تومان سفارش ثبت کند. این پذیره‌نویسی به مدت حداکثر یک ماه ادامه پیدا خواهد کرد. البته احتمالا خیلی زودتر از یک ماه، کل سهام جدید فروخته شود. ارزش کلی باشگاه پرسپولیس سه هزار و ۲۱۰میلیارد تومان برآورد شده است.

سهام استقلال؛ ۲۹۱تومان
استقلال قرار است ۱۱٫۵درصد از سهام خود را در اختیار هوادارانش بگذارد. در جریان پذیره‌نویسی سهام باشگاه استقلال، یک میلیارد و ۲۳۶ میلیون و ۹۹ هزار و ۶۵۶ سهم جدید استقلال ناشی از سلب حق تقدم در نماد معاملاتی «استقلال» از تاریخ ۱۵ اسفندماه به مدت ۳۰ روز (تا زمان اتمام پذیره‌نویسی) پذیره‌نویسی خواهد شد. هر کدام از هواداران و خریداران سهام باشگاه استقلال می‌توانند تعداد یک هزار و ۳۰ سهم با قیمت ۲۹۱تومان و ارزش حدود ۳۰۰هزار تومان سفارش خرید ثبت کنند. ارزش کلی باشگاه استقلال معادل دو هزار و ۷۸۰میلیارد تومان ارزیابی شده است.

هفت نکته از صورت‌های مالی باشگاه پرسپولیس
صورت‌های مالی باشگاه پرسپولیس نشان می‌دهد در سال‌های اخیر زیان انباشته این باشگاه به حدود ۲۳۲میلیارد تومان رسیده است. در آخرین سال مالی پرسپولیس ۱۸۲میلیارد تومان درآمد داشته که البته هزینه‌هایش باعث شده سود ۱۴میلیارد تومانی در انتهای سال برای باشگاه باقی بماند.

یک: بدهی‌های باشگاه پرسپولیس در آخرین سال مالی به ۳۲۰میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال‌های قبل افزایش داشته است.

دو: پرسپولیس در سال ۹۹ زیان ۵۱میلیارد تومانی را شناسایی کرده بود اما در سال ۱۴۰۰ توانست با سود ۱۴میلیارد تومانی فعالیت خود را بهبود ببخشد.

سه: درآمد پرسپولیس در سال ۱۴۰۰ حدود دو برابر شده و از ۸۸میلیارد به ۱۸۲میلیارد تومان رسیده است.

چهار: نیمی از درآمد عملیاتی باشگاه مربوط به فعالیت‌های ورزشی و مسابقات است که ۹۵میلیارد تومان برای پرسپولیس درآمد داشته. از این رقم ۳٫۷میلیارد تومان درآمد از لیگ برتر بوده و ۹۱میلیارد تومان درآمد از کنفدراسیون فوتبال آسیا! نایب‌قهرمانی پرسپولیس چنین درآمد بزرگی را رقم زده است. طوری که سال ۹۹ درآمد از AFC تنها ۱۴۲میلیون تومان بوده است.

پنج: پرسپولیس در سال ۱۴۰۰ معادل ۳٫۵میلیارد تومان کمک مردمی داشته که این رقم را باید کنار ۴٫۲میلیارد تومان درآمد سامانه هواداری بگذاریم.

شش: پرسپولیس در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲۷میلیارد تومان برای قرارداد بازیکنان و کادر فنی پول خرج کرده که بخش عمده هزینه‌های پرسپولیس را تشکیل می‌دهد. این رقم نسبت به سال قبل یعنی ۱۱۳میلیارد تومان، تفاوت چندانی نداشته است.

هفت: آکادمی و مدارس پرسپولیس، بدون اینکه هزینه‌ چندانی برای این باشگاه داشته باشد، توانسته ۱۷میلیارد تومان درآمد خلق کند.

هفت نکته از صورت‌های مالی باشگاه استقلال
بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده از باشگاه استقلال، این باشگاه در سال‌های گذشته به طور کلی ۱۹۶میلیارد تومان زیان انباشته را تجربه کرده است. استقلال در سال مالی منتهی به تیر ۱۴۰۰، موفق شده ۱۲۶میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته باشد اما هزینه‌های بالای این باشگاه باعث شده در نهایت فعالیت یک سال باشگاه با زیان ۱۲میلیارد تومانی همراه شود.

یک: بدهی‌های باشگاه استقلال در آخرین سال مالی به ۲۷۳میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال‌های قبل افزایش داشته است.

دو: استقلال در سال ۱۴۰۰ زیان خالص ۱۲میلیارد تومانی را تجربه کرده اما با توجه به اینکه زیان سال ۹۹، ۵۱میلیارد تومان بود، می‌توان گفت شرایط مالی باشگاه رو به بهبود است.

سه: درآمد استقلال در سال ۱۴۰۰ حدود سه برابر شده و از ۳۹میلیارد تومان به ۱۲۶میلیارد تومان رسیده است.

چهار: بخش عمده درآمد عملیاتی استقلال مربوط به تبلیغات است که رقم آن به ۹۵میلیارد تومان می‌رسد. درآمد از لیگ قهرمانان آسیا در ردیف دوم درآمدهای استقلال قرار دارد. از آنجا که درآمد لیگ قهرمانان به صورت دلاری است، افزایش قابل توجهی نسبت به سال ۹۹ داشته و از ۳۵۰میلیون به حدود ۲۰میلیارد تومان رسیده است.

پنج: استقلال در سال ۱۴۰۰ معادل ۶٫۷میلیارد تومان کمک مردمی داشته که این رقم نسبت به سال ۹۹ بیش از ۳۰برابر شده است.

شش: استقلال در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱۰میلیارد تومان برای قرارداد بازیکنان و کادر فنی پول خرج کرده است. در سال ۹۹ هزینه بازیکنان این باشگاه حدود ۷۸میلیارد تومان بود.

هفت: در سال ۱۴۰۰ شاهد کاهش هزینه‌های اقامت بازیکنان خارجی از ۲٫۲میلیارد به ۱٫۳میلیارد تومان بودیم. البته تعداد بازیکنان خارجی هم کمتر شده است. در سال مالی جدید که هنوز به پایان نرسیده، یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان هزینه یک سال اجاره مسکن رودی ژستد شده است.

کدخبر: ۴۴۴۹۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر