کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۹۱۲۰
تاریخ خبر:

جزئیات پذیره‌نویسی دومین صندوق ETF دولتی

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | صندوق ETF پالایشگاه‌ها آب رفت ولی همچنان آنقدری ارزش دارد که می‌تواند سرمایه‌گذارها را شگفت‌زده کند. در ابتدا قرار بود سهام دولت در چهار پالایشگاه تهران، اصفهان، تبریز و بندرعباس در قالب واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری ETF به مردم عرضه شود ولی دیروز معاون سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد سهام دولت در دو پالایشگاه تبریز و بندرعباس از پروسه صندوق‌های ETF شده و صندوق پالایشی‌ها صرفا شامل سهام پالایشگاه اصفهان و تهران خواهد بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش سهام دولت در این دو پالایشگاه به حدود ۵۵هزار میلیارد تومان می‌رسد و تقریبا سه برابر دارا یکم، صندوق ETF بانک‌ها و بیمه‌های دولتی ارزش دارد.

*** صندوق ETF دوم، مردادماه به بورس می‌آید
پذیره‌نویسی دومین صندوق ETF دولتی بعد از دارا یکم، قرار است مرداد ماه آغاز شود. البته هنوز زمان دقیق اعلام نشده و صرفا نقل قولی از وزیر اقتصاد مبنی بر عرضه سهام پالایشگاه‌ها در نیمه تابستان وجود دارد. این یعنی هر‌کس بدون نیاز به کد بورسی و صرفا با کد ملی می‌تواند از طریق کارگزاری‌ها، بانک‌ها و برخی اپلیکیشن‌های پرداخت اینترنتی، برای خرید سهام دولت درخواست خود را ثبت کند.

بعد از پایان زمان پذیره‌نویسی، واحدهای این صندوق ارزشمند، به طور مساوی بین متقاضیان تقسیم خواهد شد. ارزش هر واحد ۱۰هزار تومان است و آنطور که اعلام شده، هر کس در پذیره‌نویسی صندوق ETF دوم و سوم می‌تواند تا سقف پنج میلیون تومان یعنی ۵۰۰واحد خرید کند. مهلت پذیره‌نویسی این بار تنها دو هفته از زمان آغاز آن خواهد بود و خریداران تا یک ماه امکان فروش واحدهای خود را ندارند.

*** ارزش صندوق پالایشی به حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد
شرکت‌های پالایش نفت اصفهان و تهران از جمله بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی هستند که سهام دولت در این دو شرکت به مردم عرضه می‌شود. دولت حدود هفت میلیارد و ۳۳۵میلیون سهام شرکت پالایش نفت تهران با نماد شتران را در اختیار دارد که دیروز هر کدام از آنها در بورس با قیمت سه هزار و ۴۷۰تومان معامله شد. این یعنی ارزش سهام دولت در پالایش نفت تهران به حدود ۲۵هزار میلیارد تومان می‌رسد.

همچنین این صندوق شامل هشت میلیارد و ۵۰۰میلیون سهام شرکت پالایش نفت اصفهان است که هر سهم آن در نماد شپنا با قیمت هزار و ۵۴۰تومان فروخته می‌شود و ارزش کل آن به ۳۰هزار میلیارد تومان می‌رسد. با این حساب ارزش کلی صندوق ETF دوم حدود ۵۵هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که با احتساب تخفیف ۲۰درصدی، به ارزش ۴۴هزار میلیارد تومان به مردم عرضه خواهد شد.

با توجه به اینکه هر کس می‌تواند تا سقف پنج میلیون تومان در این پذیره‌نویسی شرکت کند، با این حساب صندوق پالایشی می‌تواند ۹میلیون نفر مشتری داشته باشد. اگر تعداد متقاضیان به بیشتر از ۹میلیون نفر برسد، سهام دولت به طور مساوی بین همه تقسیم خواهد شد و به هر کس کمتر از پنج میلیون تومان خواهد رسید. توجه داشته باشید که صندوق ETF قبلی تنها سه میلیون و ۵۰۰هزار نفر متقاضی داشت.

*** مشارکت سرد ۲۰درصدی در پذیره‌نویسی دارا یکم
اولین صندوق ETF دولت به نام واسطه‌گری مالی یکم اردیبهشت‌ ماه به مردم عرضه شد. ارزش کلی این صندوق ۱۷هزار میلیارد تومان بود نهایتا با استقبال سرد مشتریان مواجه شد. چراکه صرفا سه میلیون و ۵۰۰هزار نفر در پذیره‌نویسی دارا یکم شرکت کردند و نهایتا شش هزار میلیارد تومان از واحدهای این صندوق فروخته شد.

البته این صندوق برای خریداران حسابی سودآور بود. چراکه معاملات آن تقریبا دو هفته پیش شروع و از همان لحظه اول قیمت هر واحد ۱۰هزار تومانی به ۲۸هزار تومان و بعدها تا سقف ۳۴هزار تومان رسید. در آخرین روز معاملات ارزش هر واحد صندوق سرمایه‌گذاری دارا یکم ۲۸هزار تومان اعلام شده و این یعنی سرمایه‌گذاری خریداران، بازدهی ۱۸۰درصدی در یک ماه به همراه داشته است.

*** صندوق ETF سوم چه شرکت‌هایی را در خود جای داده؟
در کنار دو صندوق مالی و پالایشی، سومین صندوق ETF دولتی مربوط به صنایع فلزی و خودرویی است و سهام دولت در چهار شرکت ملی مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو را شامل می‌شود. آنطور که ابوالقاسم شمسی، معاون سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده، سهام برخی از این شرکت‌ها در وثیقه بانک‌ها قرار دارند که از وزارت صمت تقاضا شد که وثیقه جایگزین تعیین کند. با این حساب ممکن است عرضه سومین صندوق با تاخیر بیشتری انجام شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش کلی صندوق ETF سوم به حدود ۱۵۰هزار میلیارد تومان می‌رسد و سه برابر صندوق دوم و ۹برابر صندوق اول ارزش دارد.

کدخبر: ۳۳۹۱۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر