کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۳۴۰۲
تاریخ خبر:

جزئیات و دلایل عصبانیت ما ‌از چینی‌ها

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی‌| تصور می‌شد که سفر شی جین پینگ، به عربستان سفر جنجالی و پرحاشیه‌ای باشد ولی فکر نمی‌کردیم که این حاشیه‌ها در مورد رابطه ایران و چین باشد. حاشیه‌هایی که حتی دیروز، برخی از اصولگرایان را نیز عصبی کرد و در نهایت وزارت خارجه را مجبور کرد که نه احضار که دعوتنامه‌ای برای سفیر چین در تهران بفرستد.

اگر وقت نداريد خلاصه مطلب این است: در این سفر رئیس‌جمهور چین در سه اجلاس بین خود و عربستان سعودی، شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و کشورهای عربی شرکت کرد. در دو سند پایانی دیدار رئیس‌جمهور چین و پادشاه عربستان و اجلاس چین و شورای همکاری خلیج‌فارس، چین، اتهام دخالت در امور داخلی عربستان، فعالیت‌های مخرب در منطقه ازجمله پشتیبانی از گروهک‌های تروریستی و شبه‌نظامیان مسلح و انتشار موشک‌های بالستیک و پهپادهای نظامی

برهم زدن ایمنی تاسیسات کشتیرانی و نفتی بین‌المللی را پذیرفته و خواستار مذاکره ایران با امارات در زمینه جزایر سه‌گانه شده است و ضمنا ذیل سندی را امضا کرده که نام آبراه میان ایران و کشورهای عربی، خلیج و نه خلیج‌فارس ذکر شده است. همچنین چین شورای ملی یمن را به رسمیت شناخته که در واقع دشمن یا رقیب حوثی‌ها در یمن است و در عین حال موافقتنامه شراکت استراتژیک و نیز سی و چهار سندی که با شرکت‌های سعودی امضا کرده به معنای نزدیکی مهم‌ترین دوست ایران در دنیای تجارت جهانی، به مهم‌ترین دشمن ایران است.

چین همچنین با همکاری شورای همکاری خلیج‌فارس از راه‌اندازی یک مرکز امنیت هسته‌ای سخن گفته که تلویحا به‌معنای خطرناک بودن برنامه هسته‌ای ایران است. با این حال باید دانست که اتهامات مطرح شده در بیانیه پایانی شورای همکاری خلیج‌فارس بدون حضور چین بوده و در بیانیه پایانی چین و اعراب نیز بندی مربوط به ایران وجود ندارد.

و اما مشروح ماجرا را از دل بیانیه‌ها بخوانید:
در بیانیه پایانی اجلاس اول (با سعودی) آمده است:

رئیس‌جمهور چین بر پشتیبانی از پادشاهی سعودی در مسیر حفظ امنیت و استقلال خود تاکید کرده و با قاطعیت هرگونه دخالت در امور داخلی پادشاهی عربستان سعودی و حملات نظامی به تاسیسات مدنی و خاک عربستان سعودی را محکوم کرد.در بیانیه پایانی اجلاس دوم (با شورای همکاری) آمده است:

حاضران در اجلاس بر ضرورت پشتیبانی از پیمان عدم انتشار سلاح‌های هسته‌ای و جلوگیری از انتشار سلاح‌های کشتار جمعی در منطقه خلیج تاکید کرده و بر اهمیت اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران و حفظ امنیت و ثبات منطقه تاکید کرده از رژیم ایران دعوت کردند با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای همکاری‌های لازم را داشته باشد. (چین همچنین با همکاری شورای همکاری خلیج‌فارس از راه‌اندازی یک مرکز امنیت هسته‌ای سخن گفته که تلویحا به‌معنای خطرناک بودن برنامه هسته‌ای ایران است.)

حاضران همچنین بر ضرورت مدیریت روابط کشورهای خلیج عربی و ایران بر مبنای اصول حسن همسایگی و عدم دخالت در امور داخلی و احترام به سیادت و تمامیت ارضی کشورها تاکید نمودند.

آنان همچنین به اهمیت گفت‌وگوی فراگیر و همه‌جانبه با مشارکت همه کشورهای منطقه برای حل مشکلات با ایران از‌جمله پرونده هسته‌ای، فعالیت‌های تخریبی این کشور و مبارزه با پشتیبانی آن از گروهک‌های تروریستی و شبه‌نظامیان مسلح و جلوگیری از ارسال موشک‌های بالستیک و پهپادهای نظامی در منطقه تاکید کردند.

همچنین خواستار تضمین ایمنی تاسیسات کشتیرانی و نفتی بین‌المللی و احترام به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و خواستار پایبندی به فعالیت‌های مشروع بین‌المللی شدند.

رهبران بر حمایت خود از همه تلاش‌های صلح‌آمیز، از‌جمله ابتکار عمل و تلاش امارات متحده عربی برای دستیابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای موضوع جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دوجانبه بر اساس قواعد حقوق بین‌الملل و حل این موضوع با رعایت قاعد مشروع بین‌المللی تاکید کردند.

همچنین رهبر چین، در دیدار با شورای رهبری یمن، که دولت مشروع در یمن از دید عربستان و جامعه بین‌المللی است این دولت را به‌عنوان دولت مشروع پذیرفته که برعکس نظر ایران است چرا که ایران دولت حوثی‌ها را دولت مشروع می‌داند.

از سوی دیگر امضای موافقتنامه استراتژیک و نیز سی‌و‌چهار سند همکاری بین شرکت‌های چینی و عربستانی نیز دلیل دیگر ناراحتی است، چرا‌که به‌معنای نزدیکي بیش از پیش یکی از مهم‌ترین دوستان ایران به مهم‌ترین دشمن منطقه‌ای ایران است.

کدخبر: ۴۹۳۴۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Amirkhan56

    جناب آقای کیهان، تحویل بگیرید. این همان کشور نو ظهوری است که شما تخم مرغ هاتون ر ا توی سبدش گذاشتید. ای کاش حداقل به شعار ایدیولوژیک اول انقلاب ، نه شرقی و نه غر بی عمل می کردید و تنها و فقط منافع کلید واژه ارتباطات با سایر کشورها ( همه کشوره ا چه غربی و چه شرقی) بود. ای کاش درس می گرفتید ولی حیف که تمثیل امثال شما مانند آدمی است که خودش را به خوابی زده، بیدار کردن این فرد بیهوده است. حیف، واقعاً حیف .

  • _user_1560804133

    مگه حالا دولت مردان ما درس می گیران

  • hamidrbg

    نتیجه نگاه به شرق آقایان

  • _user_1560694797

    عصبانیت نداره… کار اونا عادیست دنبال منا فعشون هستن… کارهای ما عادی نیست که هیچ و قت دنبال منافع ملی نبودیم