کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۲۴۹۸
تاریخ خبر:

جزئیات وداع‌ با سردار‌ در‌ دیار ‌کریمان

روزنامه هفت صبح | پیکر سردار شهید قاسم سلیمانی بعد از تشییع در اهواز و تهران و مشهد و قم، در کرمان به خاک سپرده شد. در روزهای اخیر در نقاط مختلف کشور شاهد خروش باشکوه مردمی ‌بودیم که ثابت کردند، اهمیت فداکاری‌های سردار سلیمانی را درک کرده‌اند و در روزهای وداع با این سردار شهید سنگ تمام گذاشتند.

سردار سلیمانی طبق وصیتنامه در کنار مزار شهید یوسف الهی در گلزار شهدای کرمان به خاک سپرده شد. مردم کرمان هم با حضور میلیونی علاقه خود به این سردار ملی را نشان دادند. دیروز البته حادثه تلخی هم در حاشیه مراسم رخ داد که منجر به جان‌باختن تعدادی از هموطنان شد.

ازدحام جمعیت در حدی بود که خودروی حامل پیکر شهید در خیابان‌های منتهی به گلزار شهدا متوقف شد و چون امکان انتقال پیکر به محل اصلی تدفین نبود مراسم به چندساعت بعد موکول شد. در این فاصله مردم هم در دامنه کوه صاحب‌الزمان و خیابان‌های حاشیه گلزار شهدا منتظر از سرگیری مراسم تشییع بودند.

درنهایت حوالی غروب دیروز خبری منتشر شد که مراسم خاکسپاری انجام شده. در مراسم دیروز، تشییع سردار پورجعفری، همرزم سردار سلیمانی هم انجام شد. مراسم وداع با این شهدا از صبح دیروز در میدان آزادی کرمان شروع شد. جایی که حدود ۱۰کیلومتر با محل گلزار شهدای کرمان فاصله دارد. از مسئولان کشور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و سردار سلامی، ‌فرمانده کل سپاه حضور داشتند. همینطور اسماعیل نجار، رئیس ستاد بحران و داود میرباقری، کارگردان سریال مختارنامه.

مشایعت‌کنندگان شهدا در این مراسم شعارهایی در محکومیت جنایت آمریکا و درخواست انتقام سر می‌دادند و پرچم‌های یا زینب کبری و لبیک یا حسین(ع) در دست داشتند. سردار سلامی، ‌فرمانده سپاه سخنرانی خود را در این مراسم با این جمله شروع کرد: «حرف آخر را اول می‌زنم. آرام باشید. انتقامی‌ سخت، قاطع و پشیمان‌کننده می‌گیریم.»

*** حادثه تلخ در حاشیه مراسم باشکوه
روز گذشته در حاشیه مراسم تشییع سردار شهید قاسم سلیمانی در کرمان حادثه تلخی رخ داد و ازدحام جمعیت باعث جان باختن تعدادی از هموطنان شد. آخرین آمار رسمی که تا لحظه تنظیم این گزارش منتشر شده ۶۳نفر فوتی و ۲۱۷نفر مصدوم است.یک نکته مهم تعداد زیاد حادثه‌دیدگان زن و کودک است. به طوری که گزارش شده فقط در بیمارستان شفا از ۳۷نفر متوفی ۲۳نفرشان زن هستند و ۶ نفر کودک.

مابقی هم در بیمارستان‌های باهنر و کلاهدوز و تامین اجتماعی پراکنده هستند.دیروز تصاویری منتشر شد که نشان می‌داد سعید نمکی، وزیر بهداشت برای رسیدگی به مصدومان در محل حاضر شده. اما علت حادثه چه بود؟ در دقایق اولیه شایعه شده بود که پای یک اقدام تروریستی در میان است اما در واقع علت این حادثه تلخ همان ازدحام و فشار جمعیت بود. اسامی کامل جانباختگان هنوز اعلام نشده و تعدادی از اجساد هنوز شناسایی هم نشده‌اند. در نهایت هم با اعلام سخنگوی سپاه مراسم خاکسپاری به زمان دیگری موکول شد.

*** محل حادثه کجا بود؟
محل وقوع حادثه در میدان آزادی کرمان و خروجی خیابان شهید بهشتی است. در واقع این نقطه به نوعی مرکز شهر و در نقطه میانی مسیر حرکت تشییع‌کنندگان پیکر شهید قرار دارد. میدان آزادی تقریبا در ۱۰کیلومتری فرودگاه بین‌المللی کرمان قرار دارد و دقیقا به همین مقدار هم تا گلزار شهدای کرمان راه دارد. این میدان درست در مسیر جاده تهران واقع شده و خیابان بهشتی و جمهوری و استقلال و بهمنیار در چهار طرف آن واقع شده‌اند.

به نظر می‌رسد با توجه به این مختصات جغرافیایی این محل توسط مسئولان برای برگزاری مراسم انتخاب شده. البته محل خاکسپاری در گلزار شهدا و دورتر از این نقطه است اما مراسم اصلی وداع و سخنرانی‌ها صبح دیروز در میدان آزادی برگزار شد. در تصاویر هم اگر دقت کنید مشخص است محلی برای جایگاه سخنرانی و مهمانان ویژه مشخص و با داربست جدا شده و مابقی مردم در میدان و خیابان‌های اطراف ازدحام کرده‌اند.

*** آیا مسئولان غافلگیر شدند؟
حالا سوال اینجاست آیا غافلگیری مسئولان از تراکم بالای جمعیت باعث وقوع این اتفاق شده؟ از اظهارات مسئولان، قبل از برگزاری مراسم که اینطور بر نمی‌آید یعنی نقل قول‌هایی که از مسئولان استان حداقل الان در دسترس است نشان می‌دهد خودشان می‌دانستند جمعیت فوق‌العاده زیاد خواهد بود. به طور مثال مرکز مدیریت راه‌های استان کرمان اعلام کرده بود در ۲۴ساعت فقط ۹۴۴۵۰ وسیله نقلیه از استان‌های دیگر وارد کرمان شده.

یا بعضی رسانه‌ها تخمین زده بودند که بیش از یک میلیون نفر در این مراسم شرکت می‌کنند. خود رئیس بنیاد شهید استان کرمان هم به ایسنا گفته بود:«به دلیل اینکه محلی که سردار سلیمانی وصیت کرده‌اند (در کنار مزار شهید یوسف الهی) به ساختمان مهدیه گلزار شهدای کرمان نزدیک است و با توجه به حجم زیاد تشییع‌کنندگان، پیشنهاد داده‌ایم که محلی را نیز در وسط گلزار شهدای کرمان تهیه کنند.» لب کلام اینکه خود مسئولان و رسانه‌ها و دست‌اندرکاران پیش‌بینی می‌کردند که جمعیت تا چه حد می‌تواند زیاد باشد.

*** روایت شاهد عینی
چند ساعت قبل از شروع مراسم یک عکاس خبری به نام علی قنبرلو روی اینستاگرامش دو عکس از داخل گلزار شهدای کرمان منتشر کرد و توضیح داد که این داربست‌ها و تجهیزاتی که آماده کرده‌اند جوابگوی جمعیت تشییع‌کنندگان نیست. او در استوری بعدی حتی توضیح داده بود که هیچکس توجهی به حرف‌هایش نمی‌کند و با این وضع بیش از ۵۰نفر جان خود را از دست می‌دهند. علی قنبرلو عکاس خبری فعالی است و در مراسم‌ مشابه زیادی شرکت کرده. یعنی او بر اساس تجربه پیش‌بینی می‌کرد که با این وضع حادثه تلخی رخ می‌دهد. البته عکسی که او منتشر کرده بود از داخل گلزار شهدا بود و نه محل حادثه.

با علی قنبرلو گفت‌وگویی انجام دادیم تا روایت او را از حادثه بشنویم. او به هفت صبح توضیح داد: «داخل گلزار شهدا مردم عادی را راه نمی‌دادند و مراسم صبح در میدان آزادی شروع شد. زمانی که حادثه رخ داد درب بانک و مسجدی که پیرامون آن نقطه وجود داشت را باز کردند اما بی‌فایده بود و تعداد زیادی دچار حادثه شدند.» قنبرلو در پاسخ به این سوال که آیا نیروهای امدادی در محل حضور داشتند،گفت: «نیروهای امدادی هم از هلال احمر و هم از اورژانس حضور داشتند.

اما دو مشکل عمده وجود داشت؛ یکی اینکه آمبولانس‌ها بین جمعیت گیر افتاده بودند و امکان انتقال سریع مصدومان عملا وجود نداشت. دوم اینکه طبق چیزی که من دیدم خیلی از نیروهای امدادی به کار گرفته شده کم تجربه بودند. هرچند بعضی نیروها هم واقعا کمک کردند اما بعضی دیگر قادر به امدادرسانی نبودند.»او در پاسخ به اینکه آیا ضعف مدیریتی در برگزاری مراسم باعث این حادثه شده هم توضیح داد:«ما هر استانی که برای مراسم رفتیم این مشکل وجود داشت که دقیقا مشخص نبود کدام دستگاه مسئول برگزاری مراسم تشییع است.

یعنی از همان فرودگاه هر نهاد و دستگاهی که می‌آمد می‌گفت بگذارید من تشییع را انجام بدهم و هماهنگی وجود نداشت. در استان کرمان هم باید پیش‌بینی می‌شد چون مردم این استان عاشق حاج قاسم هستند جمعیت زیادی می‌آید اما نه داربست‌های مناسبی استفاده کرده بودند و نه تدبیر درستی برای هدایت جمعیت داشتند.»

کدخبر: ۳۰۲۴۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر