کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۳۶۴۰
تاریخ خبر:

جزئیات مطالبات برجامی ایران به روایت رسانه لبنانی

برنا نوشت : پایگاه خبری مستقل The Cradle مستقر در لبنان مدعی شد منابع مطلعی جزییات توافق احیای برجام و رفع تحریم‌ها را به دست آنها رسانده اند. بر اساس ادعای The Cradle به نقل از منبعی آگاه، سکوهای سانتریفیوژها از بین نمی روند و اتصالات و برق آنها جمع آوری می شود که قابلیت بازسازی ایران را به زیر یک سال می رساند و نوعی تضمین است. این پایگاه همچنین مدعی شد ۲۱ تضمین کتبی برای رفع نگرانی های ایران در توافق وجود دارد. در صورت موافقت واشنگتن با این توافق نهایی، اجرای آن طی مراحلی انجام خواهد شد که اولین مرحله آن امضای توافقنامه توسط همه وزرای امور خارجه درگیر در پایتخت اتریش خواهد بود. در همان روز، ایالات متحده سه فرمان اجرایی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برای خروج از برجام را لغو خواهد کرد.

به ادعای این پایگاه، از این مرحله به بعد در توافق فرصتی ۶۰ روزه است که طی آن ایران با فروش نفت به کشورهای غربی و دسترسی به دارایی های بلوکه شده خود در خارج از کشور، مشروعیت و عملکرد توافق را آزمایش خواهد کرد. در میان چندین نکته دیگر، ضمانت‌ها شامل بیانیه‌ای از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و نامه‌ای رسمی است که باید توسط آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه تهیه شود.

منابع می گویند که این شرایط شامل اجازه دادن به ایران برای ادامه تحقیق و توسعه برای برنامه انرژی هسته ای خود به مدت ده سال و درخواست فروش اورانیوم مازاد این کشور است. تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به قوت خود باقی خواهد ماند، با این حال، این تحریم‌ها دیگر شامل «شرکت‌های شریک» که با سپاه وارد معامله می‌شوند، نخواهد شد. توافق نهایی همچنین درها را برای مذاکرات آتی برای لغو تحریم‌های سپاه پاسداران باز می‌گذارد.

این پایگاه خبری مدعی شد که علاوه بر این موارد، اگر آمریکا مجددا تصمیم به خروج یکجانبه از این توافق بگیرد، فرصتی سه سال و یک ماهه به شرکت‌های خارجی داده می شود که مشمول تحریم‌ها نشوند.

کدخبر: ۴۷۳۶۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر