کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۵۱۸۹
تاریخ خبر:

ماجرای لغو حمله به ایران در کتاب خاطرات بولتون

روزنامه هفت صبح| خاطرات بولتون امروز در آمریکا منتشر می‌شود. او در این خاطرات ۷۵۵بار نام ایران را برده و نوشته است که در ۱۸ماهی که در کاخ سفید مشاور امنیت ملی بود، اوضاع در آنجا درمورد ایران چگونه پیش می‌رفت. بولتون در دایره جنگ‌طلبان نزدیک به ترامپ بود که بعدها از او فاصله گرفت. اینجا بخشی از نوشته‌های بولتون را بخوانید:

جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، در کتاب خاطرات خود درمورد پاسخ آمریکا به انهدام پهپاد گلوبال‌هاوک، مطلبی نوشته و ادعاهایی را درخصوص لغو حمله به ایران بیان کرده است. او نوشته: «جلسه[کسب رضایت کنگره برای حمله به ایران] ساعت ۴:۲۰ عصر به پایان رسید و تدارکات برای حمله[به ایران] سرعت گرفت.

‌ با این تصور که ممکن است مجبور شوم تمام شب را در کاخ سفید باقی بمانم، ساعت ۵:۳۰ تصمیم گرفتم برای تعویض لباس به خانه بروم. ژنرال دانفورد(رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا) ساعت هفت شب را برای تست حمله به سه سایت در ایران تایید کرده بود.‌ بنابراین قبل از حمله واقعی که قرار بود ساعت ۹شب انجام شود، زمان کافی دراختیار داشتم.

حدودا ساعت ۵:۳۵ از داخل خودروی متعلق به سرویس مخفی با ترامپ تماس گرفتم و همه‌چیز را درباره حمله به او گفتم و او موافقت خود را اعلام کرد. ساعت ۵:۴۰ با شاناهان(وزیر دفاع موقت) درباره جزئیات بیانیه‌ای که او و دانفورد باید پس از حمله صادر می‌کردند، صحبت کردم و اینکه آیا آنها باید در پنتاگون به سوالات[خبرنگاران] هم پاسخ دهند یا فقط به قرائت بیانیه اکتفا کنند.

به خانه رسیدم، لباس‌هایم را عوض کردم و فورا راهی کاخ سفید شدم. در مسیر بازگشت، سوار بر اتومبیل بودم که شاناهان با من تماس گرفت و گفت، سفارت انگلیس در ایران مورد حمله قرار گرفته و به همین‌دلیل با دانفورد تصمیم گرفته‌اند که زمان حمله را یک‌ساعت به عقب(ساعت ۱۰شب) بیندازند. بعدا مشخص شد که گزارش حمله به سفارت انگلیس در تهران نادرست بوده و فقط «یک تصادف جزیی» در مقابل ساختمان آن رخ داده بوده است. باورم نمی‌شد که پنتاگون با نظر خود زمان حمله را تغییر داده باشد؛ به‌ویژه با توجه به اینکه اطلاعات آن درمورد حمله به سفارت انگلیس در تهران کامل و دقیق نبود.

با ترامپ تماس گرفتم و گفتم که ممکن است مجبور شویم حمله را یک‌ساعت به عقب بیندازیم‌. ترامپ متوجه نشد چرا ما حمله را به تعویق انداختیم و مخالفتی هم نکرد. نگران از اینکه مبادا شاناهان و دانفورد در تصمیمی‌ که برای حمله گرفته‌اند سست شوند، با پمپئو(وزیر خارجه) تماس گرفتم. او معتقد بود که شاناهان و دانفورد دچار ترس شده‌اند و گمان می‌کنند اگر چندروز دیگر صبر کنند، شاید بتوانند انگلیس را هم- با توجه به گزارش نادرست حمله به سفارتخانه‌اش در تهران- در این حمله دخیل کنند‌. در همین فاصله، همچنان‌که با پمپئو مشغول صحبت بودم، به ما اطلاع داده شد که ترامپ می‌خواهد با ما دونفر و همچنین شاناهان و دانفورد کنفرانس تلفنی برقرار کند.

حدودا ساعت ۷:۲۰ عصر بود که ترامپ روی خط آمد و گفت که تصمیم گرفته است حمله[تلافی‌جویانه به ایران] را لغو کند چون از نظر او این حمله[با حمله‌ای که ایران به پهپاد گلوبال‌هاوک] کرده بود، «متناسب» نبود. ترامپ در کنفرانس تلفنی گفت، یک‌نفر به او گفته است که ممکن است در این حمله ۱۵۰ایرانی کشته شوند و او مایل نیست این ریسک را در مقابل سرنگون شدن یک پهپاد بدون‌ سرنشین بپذیرد.

پمپئو با استدلالات خود سعی کرد ترامپ را برای انجام حمله قانع کند اما او توجهی نکرد و با گفتن اینکه «همیشه برای حمله کردن زمان هست» تلفن را قطع کرد. تلاش من هم برای تغییر نظر او به جایی نرسید. این غیرمنطقی‌ترین تصمیم یک رئیس‌جمهور بود که به چشم دیده بودم!»

کدخبر: ۳۳۵۱۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر