کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۲۲۶۱
تاریخ خبر:

جزئیات قرارداد اسپانسری مینو با استقلال و پرسپولیس

روزنامه هفت صبح، فرید عطارزاده | «شرکت «مینو» به عنوان اسپانسر دو باشگاه «استقلال» و «پرسپولیس» انتخاب شد»؛ این خبر در یک هفته گذشته میان طرفداران دو باشگاه سر و صدای زیادی کرد و کُری‌خوانی هواداران از همین حالا آغاز شده است. ما در این گزارش می‌خواهیم به شما اطلاعات بیشتر و دست اولی درباره همکاری مینو با باشگاه‌های وزرشی بدهیم.

از جزئیات قرارداد خواهیم گفت که برخلاف تصورات قرار نیست لوگوی شرکت مینو روی پیراهن بازیکنان درج شود و همچنین ماجرای متوقف شدن موقت مذاکرات مینو با پرسپولیس را شرح می‌دهیم که البته در حال رفع شدن مشکل است. از سوی دیگر طرفداران هر دو باشگاه ناراحت هستند که شرکت صنعتی «مینو» هر دو باشگاه را برای همکاری انتخاب کرده و در حال فشار آوردن به مدیران باشگاه‌های خود هستند که «مینو» فقط یکی از این دو باشگاه را انتخاب کند.

مدیران مینو اما معتقدند انتخاب یک باشگاه باعث می‌شود تا طرفداران باشگاه دیگر محصولات این برند را تحریم کنند. این گزارش را بخوانید تا بدانید ماجرا از کجا شروع شده و قرار است چه اتفاقاتی در آینده رقم بخورد.

*** قصه از کجا شروع شد؟
شرکت «پارس مینو» که با نماد «غپینو» در بورس فعالیت می‌کند از مدت‌ها قبل به صورت چراغ خاموش به دنبال همکاری با این دو باشگاه بوده و به نظر می‌رسد صحبت‌های نهایی از خیلی وقت پیش انجام شده بود چراکه در جلسه ۳۱ خرداد مجمع عمومی شرکت پارس مینو که با حضور سهامداران این شرکت برگزار شد، موضوع «الحاق مجموعه فعالیت های فرهنگی ورزشی به فعالیت شرکت پارس مینو» به بحث گذاشته و در نهایت تصویب شد. دقیقا چند روز پس از برگزاری این جلسه، خبر انعقاد قرارداد باشگاه استقلال با شرکت مینو منتشر شد.

*** جزئیات قرارداد ۵۰ میلیاردتومانی
نحوه قرارداد مینو با استقلال اینگونه است که قرار است برخی محصولات این شرکت با نام استقلال تولید و توزیع شود و از فروش هر محصول نیز یک میزان درصد سود مشخص به باشگاه استقلال پرداخت شود. در اینجا اما با یک مشکل بزرگ روبه‌رو می‌شویم که فعلا نه شرکت مینو توانسته آن را حل کند و نه باشگاه استقلال. در بازار بسیاری از محصولات صنایع غذایی و خوراکی از سال‌ها قبل با نام استقلال وجود دارد یا نام استقلال توسط شرکت‌های مختلف صنایع غذایی مختلف ثبت شده است.

شرکت‌هایی که ارتباطی با باشگاه استقلال نداشتند و حالا شرکت مینو باید با آن‌ها به توافق برسد که از نام استقلال در تولید آن‌ها استفاده کند. به عنوان مثال در زمینه تولید آدامس احتمالا با یک جنگ تمام عیار روبه‌رو خواهیم بود. در حال حاضر دو برند «بایودنت» و «وایت» رقابت سنگینی در بازار آدامس دارند که برند «وایت» برای گروه «مینو» است و «بایودنت» برای گروه «گلرنگ».

«بایودنت» از مدت‌ها پیش یک برند دیگر آدامس به نام «استقلال» را به ثبت رسانده و مطمئنا حاضر نیست که به همین راحتی‌ها حق امتیاز آن را به رقیب خود یعنی مینو بدهد. مشابه این ماجرا در زمینه بسیاری از مواد غذایی و تنقلات وجود دارد و به نظر می‌رسد که مینو راه سختی را در پیش دارد… سوال دیگر آن است که باشگاه استقلال قرار است از این قرارداد چقدر سود کند؟

شنیده‌ها حاکی از این است که طبق توافق انجام شده قرار است حداقل سالی ۵۰ میلیارد تومان نصیب باشگاه استقلال شود. سایت «فوتبالی» در این زمینه نوشته است: «توجیه استقلال در قرارداد با مینو این است که اولا استقلال با بزرگ‌ترین شرکت پخش مواد غذایی که حتی در شهرهای کوچک و روستاها هم پخش دارد، وارد مذاکره شده.

و طی این قرارداد که گویا سه ساله است، شرکت مینو تضمین داده حداقل سالانه ۵۰ میلیارد تومان از طریق محصولات غذایی با برند استقلال برای استقلال درآمدزایی داشته باشد. البته خود استقلالی‌ها عقیده دارند این مبلغ در حالت متوسط ۱۰۰میلیارد و در بهترین حالت ممکن ۴۰۰میلیارد تومان شود! یک هدف عجیب و دورنمایی دست نیافتنی در این روزهای عجیب و غریب اقتصاد ایران…»

*** جنجالی که مینو با پرسپولیس راه انداخت
طرفداران باشگاه استقلال کم‌کم داشتند از عقد این قرارداد خوشحال می‌شدند که یک پست اینستاگرامی شرکت «مینو» همه معادلات را تغییر داد. این باشگاه در پست اینستاگرامی خود نوشت که هم با استقلال قرارداد بسته و هم با پرسپولیس. موضوعی که انتقادهایی از جانب طرفداران هر دو تیم داشت.

زمانی که این پست اینستاگرامی منتشر شد، هنوز باشگاه پرسپولیس تایید نکرده بود که با مینو قرارداد بسته و شنیده می‌شد که مدیران این باشگاه سفت و سخت معتقدند مبلغ قرارداد آن‌ها باید بیشتر از استقلال باشد. بالاخره روز گذشته اولین اظهارنظر رسمی مسئولان پرسپولیس منتشر شد که مدیرعامل این باشگاه با مدیرعامل مینو دیدار کرد و گفت: « با تمام وجود آماده عملیاتی کردن پیشنهاد مینو هستیم.» البته این باشگاه هنوز تایید نکرده که با شرکت مینو به توافق کامل رسیده است. از سوی دیگر باشگاه استقلال نیز اطلاعیه‌ای به شرح زیر صادر کرد:

* یک: قرارداد باشگاه استقلال با شرکت مینو، یک قرارداد همکاری است که در آن محصولات مینو با برند استقلال و بارکد مشخص تولید می‌شوند و هواداران استقلال با خرید این محصولات، علاوه بر خرید روزانه خود، به باشگاه استقلال هم کمک می‌کنند.

* دو: هدف از این قرارداد، رساندن باشگاه استقلال به یک درآمد پایدار است و عقد قرارداد مشابه از سوی دیگر باشگاه‌ها، لطمه‌ای به قرارداد استقلال با این شرکت وارد نمی‌کند چون همانطور که پیش‌تر اشاره شد، محصولات مربوط به باشگاه استقلال با لوگو و بارکدی اختصاصی تولید می‌شوند.

* سه: درآمد‌های باشگاه استقلال از فروش محصولات مینو با لوگو این باشگاه، در اختیار باشگاه استقلال قرار می‌گیرد و باشگاه استقلال به این وسیله از هواداران عزیز می‌خواهد در این‌باره به شایعات مطرح شده توجهی نکنند و به مانند همیشه، باشگاه خود را حمایت کنند.

*** تحقق یک رویا؟
سوال اساسی اینجاست که آیا در شرایط فعلی می‌توان به دورنمای سود سالانه ۵۰میلیارد تومان امیدوار بود؟ طرفداران باشگاه‌ها حاضر می‌شوند محصولاتی مانند چیپس و پفک با برند باشگاه محبوب خود را خریداری کنند؟ از سوی دیگر شنیده می‌شود شرکت مینو تصمیم گرفته به جز محصولات اصلی، برخی محصولات کمتر شناخته شد خود را نیز با برند این دو باشگاه روانه بازار کند تا بتواند آن‌ها را در مدار سوددهی قرار دهد.

با این وجود نباید از سرمایه بزرگی اجتماعی که مینو دارد غافل شد. محصولات این شرکت ۶۱ ساله طرفداران زیادی دارد که از سال ۹۳ وارد بورس شده و در سال ۹۵ نیز افزایش صددرصدی سهام داده است. در حال حاضر مینو ۱۲ درصد صنعت بیسکویت‌سازی کشور را در اختیار دارد و اکثر برندها و شرکت‌های بیسکویت و شکلات‌سازی در ایران به نوعی از این شرکت مینو منشعب شده‌اند.

این شرکت، صادرات هم دارد و محصولاتش را به خاورمیانه و کشورهای دور‌دست همچون ژاپن، کانادا و استرالیا می‌فرستد. مینو شرکت‌های زیرمجموعه‌ای چون شرکت‌های دارویی، آرایشی و بهداشتی دارد که از سه ماهه پایانی سال ۹۳ وارد فرابورس هم شده‌اند.

مینو تجربه اسپانسرینگ در سینما را هم دارد و در همان اوایل دهه ۹۰، حامی مالی فیلم سینمایی شهر موشها شده بود. در هر حال با حضور مینو در فوتبال، نام این شرکت ۶۱ ساله بیشتر بر سر زبان‌ها می‌افتد و البته مطمئنا در زمینه برندینگ از فوتبال سود محسوسی خواهد برد.

کدخبر: ۳۴۲۲۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر