کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۸۰۱۷
تاریخ خبر:

جزئیات عملیات نجات دانشجویان ایرانی

روزنامه هفت صبح | روز‌ گذشته هواپیمای ایران به چین رسید و قرار است ‌هفتاد دانشجوی ایرانی از ووهان بازگردند. یک فروند هواپیما جهت بازگرداندن دانشجویان ایرانی ساکن شهر ووهان چین به همراه تیم پزشکی روز گذشته چهارم فوریه تهران را به مقصد ووهان ترک کرد. مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:«تعدادی از پزشکان عفونی و تیم عملیات ویژه اورژانس در این پرواز حضور دارند.

قرار است دانشجویان ایرانی ساکن ووهان با این پرواز به کشور بازگردند. ۷۰ دانشجوی ایرانی در ووهان چین حضور دارند که پس از بازگشت به کشور به مدت ۱۴روز در قرنطینه خواهند بود.» محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفته بود که هیچ یک از دانشجویان ایرانی در شهر ووهان چین به ویروس کرونا آلوده نشده‌اند. در ادامه چند خبر از این اتفاق را مرور می‌کنیم.

* یک: برای مبتلا نشدن می‌آیند
رئیس اورژانس کشور گفت: «دانشجویان ایرانی مقیم چین برای جلوگیری از ابتلای به بیماری کرونا با هواپیمای اختصاصی به کشور بازگردانده می‌شوند. استان تهران متولی مستقر سازی این دانشجویان پس از ورود به کشور است و از این رو باید فضای مناسبی را برای این منظور پیش‌بینی کنند. در شرایط کنونی نمی‌توان بیمار بودن کسی را پنهان ساخت و باید خانواده‌هایشان مطلع باشند از همین رو باید سیاست‌های درستی را مدنظر قرار داد.تهران باید جای آبرومند و مناسبی را برای استقرار و قرنطینه این دانشجویان در نظر بگیرد. تنها نگرانی قبل از ورود دانشجویان احتمال ابتلای یک نفر و حضور وی در پرواز و در جمع دیگر دانشجویان است.»

* دو: مستقیما قرنطیه می‌شوند
سعید نمکی، وزیر بهداشت گفت: «حتی‌‌الامکان مسافران ورودی مستقیماً از پای پرواز به محل قرنطینه منتقل شوند که در این راستا امور مربوط به کنترل گذرنامه و غیره می‌تواند به شکل فوق‌العاده و ویژه از طریق رایزنی با مسئولان ذی‌ربط صورت پذیرد. هرگونه تماس و مواردی از قبیل استقبال خانواده‌ها از این عزیزان (دانشجویان و ایرانیان مقیم ووهان) به شدت جلوگیری شود و موارد به نحو مقتضی به اطلاع عموم برسد.»

* سه: اگر کسی نمی‌خواهد، نمی‌آید
معاون فرهنگی دانشجویی وزیر بهداشت گفت:«دانشجویان ایرانی با یک فروند هواپیمای اختصاصی و طبق پروتکل‌های بهداشتی و سیستم قرنطینه از چین وارد کشور می‌شوند. تمام تدابیر پیشگیرانه درمورد دانشجویان اجرا می‌شود. امکانات لازم برای بازگرداندن تمام دانشجویان از چین میسر است، مگر اینکه دانشجویی خودش به هر دلیلی تمایل به بازگشت نداشته باشد. مردم باید با حفظ آرامش نکات ایمنی را رعایت کنند و استرس نداشته باشند زیرا افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند در معرض این ویروس قرار دارند و استرس هم می‌تواند زمینه‌ای برای کاهش سیستم ایمنی باشد.»

*** مشمولین نظام وظیفه نگران نباشند
سفارت جمهوری اسلامی ایران در رابطه با دانشجویان وظیفه کشورمان در چین اطلاعیه‌ای صادر کرد. متن این اطلاعیه به شرح زیر است: «با هماهنگی‌ها و پیگیری‌های به عمل آمده از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران و مطابق با اطلاعیه صادره ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، مشمولین وظیفه‌ای که در چین در حال تحصیل بوده و به دلیل پیشگیری از سرایت بیماری کرونا به ایران باز می‌گردند مجازند پس از بهبود شرایط برای ادامه تحصیل به چین بازگردند.» در ادامه این اطلاعیه آمده است که دانشجویان می‌توانند برای درج مهر خروجی به بخش مشمولین اداره امور اجتماعی وزارت امور خارجه در تهران مراجعه نمایند و ضرورتی برای مراجعه به سفارت یا کنسولگری‌های ایران در چین در این خصوص ندارند.‌

*** عملیات ویژه اورژانس
تیم عملیات ویژه اورژانس تهران در قالب پنج دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس انتقال ایرانیان ساکن ووهان چین از فرودگاه امام خمینی به محل قرنطینه را برعهده دارد. صبح روز گذشته تیم اورژانس کشور با یک پرواز اختصاصی جهت بازگرداندن ایرانیان ساکن ووهان چین به این کشور اعزام شده که این افراد طبق پروتکل‌های بهداشتی به کشور منتقل و فرآیندهای قرنطینه و سایر تدابیر در مورد آنها اجرا می‌شود.تیم عملیات ویژه اورژانس تهران در قالب پنج دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس عملیات انتقال این افراد را از فرودگاه به محل اسکان را برعهده دارد. آمبولانس‌های اورژانس به همراه تیم‌های پزشکی و متخصصان بهداشت محیط تا پایان شرایط قرنطینه در محل‌های اسکان حضور دارند.

*** خوب یا اشتباه؟
بازگرداندن ایرانی‌ها با واکنش‌هایی در داخل و از سوی خود دولت چین رو‌به‌رو است. در ایران بعضی پزشکان می‌گویند ما چون تجربه درمان این بیماری و اطلاعات کاملی از آن را نداریم بهتر است این گروه ایرانی‌ها در ووهان بمانند تا اگر مشکلی ایجاد شد همان جا درمان شوند. دولت چین هم که به طور کلی با قطع پروازها و منع رفت و آمد شهروندان کشور خودش هم مخالف است و می‌گوید این کار ضرورتی ندارد.

البته کشورهایی مثل آمریکا، استرالیا، فرانسه و انگلستان هم در اقدامی مشابه در حال بازگرداندن شهروندانشان از ووهان چین هستند و قصد دارند آن‌ها را به مدت دو هفته در شرایط قرنطینه نگه دارند. کشورهای دیگر نیز در حال برنامه‌ریزی برای بازگرداندن اتباع خود هستند. بنابراین به نظر می‌رسد اگر انتقال دانشجویان ایرانی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جهانی صورت بگیرد، اقدامی مناسب و به موقع است.

*** کدام کشورها اتباع خود را برگرداندند؟
* تاکنون ۱۲۰شهروند آلمانی از ووهان بازگردانده و در ادامه به یک مرکز قرنطینه در ایالت راین‌لند فالتس منتقل شده و باید برای ۱۴روز، تا زمان آشکار شدن علائم آلودگی ویروسی احتمالی در این مرکز تحت مراقبت باشند. پیش از این اعلام شده بود تنها کسانی از ووهان به آلمان منتقل می‌شوند که مبتلا به ویروس کرونا نباشند. با این همه اقدامات پیشگیرانه و قرنطینه افراد بازگردانده شده به این دلیل ضروری است که یافته‌های ‌کنونی نشان می‌دهد گونه جدید این ویروس می‌تواند از طریق افرادی که خود به آن مبتلا نشده‌اند نیز منتقل شود.

* روز جمعه نخستین هواپیمای فرانسوی ۲۰۰نفر از اتباع این کشور را از چین بازگرداند. روز دوشنبه نیز دومین هواپیمای فرانسه که برای بازگرداندن اتباع این کشور عازم چین شده بود در مارسی به زمین نشست که علاوه بر فرانسوی‌ها اتباع ۲۹کشور دیگر هم داخل این پرواز حضور داشتند. در این پرواز اتباع کشورهایی چون هلند، بلژیک، سوئد و در مجموع ۳۰ملیت حضور داشتند. وزیر خارجه فرانسه گفته در این هواپیما تمام فرانسوی‌هایی که خواستار بازگشت به کشورشان بودند حضور دارند.بخشی از مسافران این هواپیما در مدرسه ملی افسران ارشد آتش‌نشانی(Ensosp) پذیرفته شدند.بر اساس این گزارش تعداد زیادی از نیروهای پلیس از پیش‌تر در اطراف این منطقه مستقر شده و در انتظار ورود افراد بازگشتی از چین بودند.

* استرالیا ۶۰۰شهروند درحال بازگشت این کشور را برای دو هفته در جزیره کریسمس، در فاصله دو هزار کیلومتری از خاک اصلی کشور قرنطینه کرد.اعلام خبر قرنطینه ۶۰۰شهروند استرالیایی در جزیره کریسمس از سوی اسکات موریسون، نخست وزیر این کشور باعث جنجال شد. این جزیره به خاطر شرایط نگهدای مهاجران و حتی موارد ادعایی نقض حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفته است.

* ١٢۴شهروند آلمان که در چین اقامت داشتند با یک هواپیمای وزارت دفاع به آلمان بازگردانده شدند. مسافران در مرکز ویژه‌ای در نزدیکی فرودگاه فرانکفورت معاینه شدند؛ ١٣نفر از آن‌ها به کلینیک دانشگاه فرانکفورت و بقیه برای قرنطینه دو هفته‌ای به پادگان «زودفاتس» انتقال یافتند. ١١نفر از منتقل‌شدگان به کلینیک دانشگاهی مشکوک و دو تن از آن‌ها به یقین آلوده به کرونا بودند.

* وزارت امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای به تمام اتباع این کشور توصیه کرد که به هر طریق ممکن چین را ترک کنند. در این بیانیه که روز سه‌شنبه منتشر شد، آمده است که اکثر پروازها به چین تعلیق شده اما همچنان برخی شرکت‌های تجاری به این کشور پرواز دارند و اتباع انگلیسی تلاش‌ کرده و به رغم وجود مشکلات خود را از این کشور خارج کنند. براساس این گزارش، شماری از دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت انگلیس ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) چین را ترک کرده و تیم محدودی در کنسولگری این کشور برای ارائه خدمات ضروری باقی‌ مانده‌اند. وزارت امور خارجه انگلیس هفته گذشته حدود ۸۳ نفر از اتباع خود را با هواپیمای چارتر از چین خارج کرد. این آمار از تعداد نفرات تخمین زده که برای بازگشت به انگلیس اعلام آمادگی کرده بودند بسیار کمتر است.

* حدود ۲۰۰شهروند ژاپنی با پروازی از ووهان به توکیو منتقل شده‌اند. همچنین حدود ۶۵۰ نفر دیگر نیزخواهان بازگشت به ژاپن بودند که در پروازهای بعدی این انتقال صورت گرفت.

* هواپیمای ترابری مدل «A400M» نیروی هوایی ارتش ترکیه که قرار است شهروندان تُرک را از ووهان چین تخلیه کند آماده پرواز به این شهر است. هواپیمای مذکور از پایگاه ترابری نیروی هوایی ترکیه در قیصریه عازم آنکارا شده و با سوارکردن پرسنل وزارت بهداشت راهی چین خواهد شد. این هواپیما مجهز به امکانات آمبولانس بوده و از فرودگاه نظامی اتی‌مسگوت آنکارا عازم چین خواهد شد. شهروندان ترکیه ساکن ووهان چین که خواستار خروج از این شهر هستند می‌توانند با استفاده از این هواپیما به کشورشان بازگردند.

*** چه پروازی به ووهان رفت؟
اطلاعات سایت فلایت رادار ۲۴ نشان می‌دهد که هواپیمایی ماهان، با یک ایرباس ۳۰۴-۳۱۰ به شماره شناسایی EP-MNX و با شماره پرواز W51197 این ماموریت را انجام داده است. این هواپیما ۲۹ سال عمر دارد. طول این پرواز ۷ ساعت و ۴۳ دقیقه بوده است.

کدخبر: ۳۰۸۰۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر