کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۰۰۰۴
تاریخ خبر:

جزئیات عرضه اولیه سهام شستا در بورس

روزنامه هفت صبح| فردا چهارشنبه سهامداران بورس میزبان بزرگترین هولدینگ ایران هستند. زمزمه‌های ورود شستا به بورس تقریبا از اواسط سال گذشته به گوش می‌رسید و فردا انتظارها برای خرید سهام این شرکت بزرگ اقتصادی به پایان می‌رسد.

با این حساب شستا بعد از صبا، عنوان دومین عرضه اولیه سال ۹۹ را به خود اختصاص می‌دهد. شرکت‌هایی که در بورس عرضه اولیه می‌شوند، دست کم برای چند هفته به طور مداوم رشد می‌کنند. عرضه ‌اولیه‌های اسفندماه تا حالا ۸۰درصد به سهامداران سود رسانده‌اند.

*** چقدر سرمایه وارد بورس می‌شود؟
سرمایه ثبت‌شده روی تابلوی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در بازار دوم بورس هشت‌هزار میلیارد تومان است. البته ارزش این شرکت خیلی بیشتر از این ارقام برآورد می‌شود. شستا یک شرکت سرمایه‌گذاری هلدینگ است که مجموعه‌ای با بیش از ۱۷۸شرکت را اداره می‌کند.

مجموع دارایی‌های این شرکت در سال ۹۷ بیش از ۵۷هزار میلیارد تومان و درآمد سالانه آن نزدیک به ۳۲هزار میلیارد تومان اعلام شده ‌است. پیش از این چند زیرمجموعه این هلدینگ وارد بورس شده بودند که ازجمله آنها می‌توان به شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی‌ تامین با نماد تاپیکو و شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین با نماد تاصیکو اشاره کرد.

آخرین اطلاعات از پورتفوی هولدینگ شستا نشان می‌دهد، این مجموعه بیش از ۳۴هزار میلیارد تومان در بازار بورس سهام دارد و ارزش پورتفوی غیربورسی آن چهارهزار میلیارد تومان است. با این حساب بر اساس اطلاعات روی تابلو بورس این شرکت، ارزش دارایی‌های آن دست کم به حدود ۳۸هزار میلیارد تومان می‌رسد.

*** هر کد بورسی چند سهم شستا می‌گیرد؟
بزرگترین هولدینگ ایران حدود هشت‌هزار میلیارد تومان سرمایه ثبت‌شده دارد و آنطور که محمود گودرزی، معاون بازار شرکت بورس تهران اعلام کرده، ۱۲درصد سهام شستا طی فرآیند عرضه اولیه در بورس فروخته می‌شود. ۱۰درصد از این سهام بین تمام سفارش‌دهنده‌ها به صورت مساوی تقسیم می‌شود و دو درصد دیگر هم در اختیار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد.

تعداد مشارکت‌کنندگان در عرضه اولیه اخیرا به حدود یک‌میلیون و ۸۰۰هزار نفر رسیده و پیش‌بینی می‌شود دست کم همین تعداد برای خرید سهام شستا سفارش ثبت کنند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، هشت‌میلیارد برگه سهم به طور مساوی بین آنها تقسیم شده و به هر کد بورسی حدود چهارهزار و ۴۰۰سهم تعلق می‌گیرد. از آنجا که اطلاعیه سازمان بورس تا لحظه نگارش این متن منتشر نشده، هنوز قیمت هر سهم شستا در بورس تعیین نشده است.

**** عرضه اولیه شستا چقدر سودآور است؟
سود بدون ریسک، هدیه‌ای است که با عرضه اولیه سهام شرکت‌ها به سهامداران می‌رسد. بررسی قیمت شرکت‌هایی که در بورس عرضه اولیه می‌شوند، نشان می‌دهد این شرکت‌ها دست کم برای یک‌ماه رشد قیمت مداوم دارند و روزانه تا پنج‌درصد به سهامداران سود می‌رسانند. برای مثال شرکت‌هایی که در اسفندماه سال گذشته در بورس عرضه اولیه شده‌اند، هرکدام به طور میانگین ۸۰درصد سود کرده‌اند.

همین موضوع عرضه اولیه را برای سهامداران بورس جذاب کرده است. البته با توجه به اینکه سهام شستا ارزش بالایی دارد و نقدینگی بیشتری نسبت به شرکت‌های دیگر می‌خواهد، این احتمال وجود دارد که سهامداران بورس زودتر از زمان معمول سهامشان را بفروشند و رشد قیمت آن به پای بقیه عرضه‌های اولیه نرسد.

کدخبر: ۳۲۰۰۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر