کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۷۷۱۳
تاریخ خبر:

جزئیات تسهیلات کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | سامانه ثبت‌نام برای دریافت وام کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از چهارشنبه ۲۴اردیبهشت کار خود را آغاز کرد. صاحبان کسب‌وکارهای ۱۳گانه اگر با کارکنانشان خوب تا کرده باشند و آنها را اخراج نکرده باشند، می‌توانند به ازای هر نفر از کارکنانشان وام ۱۲ یا ۱۶میلیون تومانی بگیرند. برای این کار لازم است اطلاعات خود را در سامانه کارا به نشانی kara.mcls.gov.ir ثبت کنند. مرحله اول این وام احتمالا تا پایان خردادماه پرداخت می‌شود.

بانک مرکزی برای بازپرداخت اقساط تنفس سه ماهه در نظر گرفته و صاحبان کسب‌وکار از مهرماه به مدت دو سال قسط پرداخت خواهند کرد. مبلغ اقساط وام به ازای هر نفر از کارکنان حدود ۵۶۰ یا ۷۵۰هزار تومان محاسبه می‌شود. ضمانت وام‌ها با سفته‌هایی به ارزش یک و نیم برابر مبلغ وام دریافتی خواهد بود. همچنین اگر مبلغ وام‌ها بالا باشد، یک تا سه ضامن لازم خواهید داشت. کسب‌وکارهایی که این وام را دریافت می‌کنند باید حداقل تا پایان سال ۹۹ حواسشان به کارکنانشان باشد. چراکه اگر آنها را اخراج کنند مشمول جریمه می‌شوند و تا دو سال نمی‌توانند از خدمات بانکی استفاده کنند.

*** ۲۴ اردیبهشت
ثبت نام در سامانه کارا اولین قدم برای دریافت وام کرونا است. این سامانه از دیروز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت راه‌اندازی شده است. کارفرماها و صاحبان کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا احتمالا تا به حال پیامکی دریافت کرده‌اند که بر اساس آن مشمول دریافت وام کرونا شناخته شده‌اند. این کسب‌وکارها می‌توانند با مراجعه به سامانه کارا به نشانی kara.mcls.gov.ir و انتخاب گزینه تسهیلات کرونا، درخواست خود را در سامانه ثبت کنند.

برای ثبت نام اطلاعات زیادی لازم نیست و صرفا با تاریخ تولد، کد کارگاه، کد ملی کارفرما یا نماینده، شماره موبایل و رمز عبور دلخواه می‌توان در سامانه ثبت نام کرد. سامانه با بررسی کد کارگاه وارد شده، به شما اعلام می‌کند که در بین ۱۳رسته شغلی آسیب‌دیده از کرونا قرار دارید یا نه. فرآیند کاری به این صورت است که بعد از ثبت نام متقاضی در سامانه، اطلاعات ارائه شده به صورت سیستمی بررسی می‌شود و در صورت تایید، به مرجع مربوط ارسال می‌شود. مثلا شناسایی کسب‌وکارهای حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری بر عهده وزارت کشور است.

بعد از تایید، این مورد از طریق سامانه به اطلاع کسب‌وکار می‌رسد و کارفرما می‌تواند برای تکمیل مدارک مورد نیاز مثل ضامن و … به موسسه اعتباری مراجعه کند. درخواست وام توسط موسسه اعتباری بررسی می‌شود و تسهیلات به صورت مرحله‌ای در اختیار واحد کسب‌وکار قرار می‌گیرد. دستگاه‌های ذی‌ربط در دوره بازپرداخت بر نحوه مصرف تسهیلات نظارت دارند تا درست مثل آنچه در شرایط وام کرونا آمده باشد. همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم بر وضعیت اشتغال موجود در واحد کسب‌وکار نظارت خواهد کرد.

*** ۱۲ میلیون تومان
کسب و کارهایی که فعالیت آنها در ۱۳رسته شغلی دسته‌بندی می‌شود مشمول دریافت وام ۱۲میلیونی هستند. این وام به ازای هر نفر از کارکنان واحد صنفی پرداخت می‌شود. برای مثال اگر یک کسب و کار دارای ۱۰نفر نیروی کار باشد، می‌تواند ۱۲۰میلیون تومان وام بگیرد. ۷۰درصد مبالغ حاصل از این وام باید برای پرداخت دستمزد کارکنان و ۳۰درصد برای هزینه‌های جاری کسب و کار استفاده شود.

*** ۱۶ میلیون تومان
کسب‌وکارهایی که با مصوبه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل و فعالیت آنها متوقف شده، مبلغ بیشتری وام می‌گیرند. تسهیلات کرونا برای این کسب و کارها ۱۶میلیون تومان به ازای هر یک از کارکنان در نظر گرفته شده است. کارفرماها در این واحدها باید نصف مبلغ وام دریافتی را برای پرداخت دستمزد کارکنانشان استفاده کنند و نصف دیگر را برای هزینه‌های جاری کسب و کار کنار بگذارند.

***۱۲ درصد
آنطور که در شرایط تسهیلات کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا آمده، نرخ بهره وام ۱۲درصد سالانه است که پایین‌تر از نرخ بهره معمول وام‌های بانکی در نظر گرفته شده. بعد از پرداخت این وام در خردادماه، سه ماه نیازی به پرداخت اقساط نیست. بازپرداخت اقساط این وام از مهرماه شروع شده و تا ۲۴ماه یعنی دو سال ادامه خواهد داشت. با توجه به سود ۱۲درصدی و بازپرداخت ۲۴ماهه، هر قسط وام ۱۲میلیونی حدود ۵۶۰هزار تومان و هر قسط وام ۱۶میلیونی حدود ۷۵۰هزار تومان به ازای هر نفر از کارکنان محاسبه می‌شود. باید توجه داشته باشید که این وام از یک سری محدودیت‌ها معاف شده که از جمله آن‌ها می‌توان به بدهی غیرجاری متقاضی اشاره کرد.

*** ۲۴ درصد
وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کسب‌وکارهایی که بدون رعایت کردن شرایط پنج‌گانه اقدام به دریافت تسهیلات کنند، جریمه در نظر گرفته است. مهمترین آن محرومیت از دریافت هرگونه خدمات بانکی به مدت دو سال خواهد بود. همچنین کسب‌وکارهایی که نیروی کار خود را تا پایان سال ۹۹ به میزان ۹۰درصد متوسط نفرات بیمه شده در سه ماه آبان، آذر و دی‌ماه ۹۸ کاهش دهند، باید تسهیلات مورد نظر را با نرخ ۲۴درصد بازپرداخت کنند. برای مثال اگر واحد کسب و کار در سه ماه آبان، آذر و دی ۱۰۰نفر نیروی کار داشته باشد، تا پایان سال ۹۹ نمی‌تواند تعداد نیروی کار خود را از ۹۰نفر کمتر کند.

*** ۵ شرط
وزارت صنعت، معدن و تجارت پنج شرط برای پرداخت وام کرونا در نظر گرفته است. اول، کسب و کار یا بنگاه اقتصادی باید در سال گذشته فعال بوده و همچنان فعال باشند. دوم، شاغلان آن‌ها بیمه بیکاری دریافت نکرده باشند. سوم، بعد از زمان شیوع ویروس کرونا یعنی اول اسفندماه، کارکنان خود را تعدیل نکرده باشند. چهارم، واحد کسب و کار باید با نیرو‌های شاغل خود در سال ۹۹ قرارداد امضا کرده باشد و به حفظ آن‌ها تا پایان سال ۹۹ متعهد شود.

پنجم، واحد‌های کسب و کار صرفا برای یک بار و حداکثر تا پایان خردادماه سال ۹۹ مشمول دریافت تسهیلات کرونا هستند. آنطور که در سامانه کارا آمده، پرداخت تسهیلات کرونا در شرایطی امکان‌پذیر است که واحد کسب و کار، فهرست بیمه کارکنان خود را تا پایان فروردین ۹۹ به سازمان تامین اجتماعی ارائه کرده باشد. همچنین در صورتی که نیروی شاغل بنگاه از مقرری بیمه بیکاری در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد ۹۹ استفاده کنند، مشمول این تسهیلات نخواهد شد.

*** ۱٫۵ برابر
کسب‌وکار‌هایی که می‌خواهند از تسهیلات کرونا برای مشاغل آسیب‌دیده استفاده کنند، باید ۱.۵برابر اصل و سود تسهیلات را سفته بدهند. برای مثال کسب‌وکارهایی که وام ۱۲میلیونی دریافت می‌کنند، باید در مجموع ۱۳میلیون و ۵۶۰هزار تومان به بانک قسط بدهند که ۱٫۵برابر این رقم می‌شود حدود ۲۰میلیون و ۳۴۰هزار تومان. مبلغ سفته‌ها برای وام ۱۶میلیونی حدود ۲۷میلیون و ۱۰۰هزار تومان محاسبه می‌شود. سفته‌ها باید به نام متقاضی یعنی همان کارفرما صادر شود.

کسب‌وکارهایی که وام‌ بالای ۱۶میلیون تومان دریافت می‌کنند، علاوه بر سفته، ضامن هم لازم دارند. آنطور که در سامانه کارا اعلام شده، ضامن باید واحد اقتصادی دیگر با کارمند باشد. برای وام با مبلغ ۱۶ تا ۴۸میلیون تومان، یک ضامن، ۴۸ تا ۱۲۰میلیون تومان دو ضامن و ۱۲۰ تا ۲۰۰میلیون تومان سه ضامن در نظر گرفته شده است. کسب‌وکار‌هایی که تعداد کارکنان بالایی دارند و می‌توانند بیش از ۲۰۰میلیون تومان وام بگیرند، نیاز به ارائه تضمین از طرف صندوق ضمانت یا ارائه وثیقه متعارف به تشخیص بانک دارند.

*** ۱۳ رسته شغلی
فهرست مشاغل و کسب‌وکارهایی که از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در ۱۳رسته شغلی دسته‌بندی شده که شناسایی مشاغل هر کدام از این دسته‌ها بر عهده وزارتخانه مربوط به آن شغل است. وام کرونا صرفا به کسب‌وکارهایی تعلق می‌گیرد که در بین این ۱۳رسته شغلی جای بگیرند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه خود ۱۳ رسته شغلی را مشمول دریافت وام کرونا معرفی کرده است. این ۱۳ رسته شغلی پیش از این توسط کارگروه بررسی و مقابله با پیامد‌های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا به عنوان مشاغل آسیب‌دیده از کرونا در نظر گرفته شده‌اند.

۱- مراکز تولید و توزیع غذا‌های آماده شامل رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی، تالار‌های پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، اغذیه فروشی‌ها؛ شناسایی این کسب و کار‌ها بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
۲- مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی، پذیرایی، تفریحی، خدماتی بین‌راهی و موزه‌ها؛ شناسایی این کسب و کار‌ها بر عهده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

۳- حمل و نقل عمومی مسافر برون شهری شامل هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی؛ شناسایی این کسب و کار‌ها بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.
۴- حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری؛ شناسایی این کسب و کار‌ها بر عهده وزارت کشور است.
۵- دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری و زیارتی؛ شناسایی این کسب و کار‌ها بر عهده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان حج و زیارت است.
۶- تولید و توزیع پوشاک؛ شناسایی این کسب و کار‌ها بر عهده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

۷- تولید و توزیع کیف و کفش؛ شناسایی این کسب و کار‌ها بر عهده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.
۸- مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه؛ شناسایی این کسب و کار‌ها بر عهده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.
۹- مراکز، باشگاه‌ها و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی؛ شناسایی این کسب و کار‌ها بر عهده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

۱۰- مراکز و مجتمع‌های فرهنگی، آموزشی، هنری و رسانه‌ای؛ شناسایی این کسب و کار‌ها بر عهده وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری است.
۱۱- مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی؛ شناسایی این کسب و کار‌ها بر عهده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

۱۲- مؤسسات خصوصی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در حوزه‌های درمانی و تشخیصی شامل آزمایشگاهی و پاراکلینیکی فعال هستند.
۱۳- آموزشگاه‌های رانندگی، آرایشگاه‌ها، سالن‌های زیبایی و گرمابه؛ شناسایی این کسب و کار‌ها بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

کدخبر: ۳۲۷۷۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر