کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۰۱۱۵
تاریخ خبر:

جزئیات درگیری ‌نماینده مجلس و سرباز در‌خط ویژه

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی |خودروی دنا پلاس با شیشه‌های دودی قصد ورود به خط ویژه را دارد، آن هم در خیابانی به شلوغی انقلاب و کمی بعد از ایستگاه متروی دروازه دولت، سرباز وظیفه حامد اکبری سعی می‌کند اجازه این کار را ندهد، البته ما در تصویر می‌بینیم که خودروی مشکی درست در محدوده خط ویژه ایستاده و این یعنی موفق به ورود شده اما نه به سادگی! ورود به این محدوده به قیمت درگیری با سرباز تمام شده، راننده خودرو و سرباز با هم درگیری لفظی پیدا کرده و کار بیخ پیدا می‌کند تا جایی که مسافر ویژه دناپلاس پیاده شده و به ادعای سرباز و‌ظیفه و چند شاهد از جمله راننده یک اتوبوس، خوابانده توی صورت سرباز اکبری.

مردم صحنه را دیده‌اند. کمی بعد معلوم شده که مسافر کت و شلواری که حالا روی صندلی عقب نشسته نماینده مجلس است. این موضوع مردم را بیشتر عصبانی می‌کند. یک نفر رو به دوربین که انگار مامور دیگری پشت آن قرار دارد با عصبانیت فریاد می‌زند: «چرا باید مامور شما را بزند؟ چرا باید به مامور شما سیلی بزند؟ همین آقا، همین آقا که صندلی عقب نشسته مامور شما را زد.»

یکی دو نفر هم به لاستیک‌های ماشین لگد می‌زنند. شیشه صندلی عقب یک بار، کمی، پایین می‌آید و بعد دوباره صورت مسافر ویژه پشت شیشه دودی پنهان می‌شود. این غائله باعث شده مسیر ویژه اتوبوس‌های بی‌آرتی بسته شود. راننده یکی از اتوبوس‌ها پیاده می‌شود و در حالی که طرف مامور را گرفته به ورود خودروی مشکی به خط ویژه اعتراض می‌کند.

حالا نوبت به حرف‌های سرباز اکبری و مردهای ایستاده کنار او می‌رسد. او با صورتی سفید و قرمز از سرما و صدایی که شوکه شده رو به دوربین همان مردی که احتمالا او هم یکی از ماموران انتظامی است، می‌گوید: «این خودرو می‌خواست بدون مجوز تردد در مسیر ویژه وارد خط شود، اجازه ندادم، راننده به من گفت… من هم جوابش را دادم و گفتم بچه خوشگل بعد همین آقایی که نماینده مجلس است پیاده شد و به صورت من سیلی زد، این آقایون هم دیدن. حتی اگر حرف اینا قبول نیست، زیر پل دوربین هست، می‌تونه نشون بده که ایشون توی صورت من سیلی زد.» مردها حرفش را با قاطعیت تایید می‌کنند.ویدئو با بد و بیراه‌های راننده بی‌آرتی تمام می‌شود اما حاشیه‌ها تازه شروع شده‌اند.

*** پیگیر حقوق سربازمان هستیم
این ویدئو که ابتدا از سوی یک اکانت غیر رسمی منتشر شده ظرف کمتر از یک ساعت فضای شبکه‌های اجتماعی فارسی زبان را پر می‌کند، خیلی از کاربران با هشتگ‌های مختلف خواهان توضیح نماینده مجلس و رسیدگی شورای نظارت بر رفتار نماینده‌ها هستند. عباس عبدی در توئیترش این ماجرا را به جنجال کتک خوردن سرباز شمالی از یک قاضی شبیه می‌داند و می‌نویسد:

«چندی پیش یک سرباز را به دلیل انجام وظیفه‌اش در مازندران کتک زدند. فوری سروته ماجرا رو به‌هم آوردند. ببینیم مورد اخیر را چکارش خواهند کرد؟ اجباری به سربازی بروی، از حقوق خبری نباشد، کتک هم بخوری؟ انتظار دارید فردا از وطن دفاع کنند؟» بلافاصله پلیس واکنش نشان می‌دهد. امیر دریادار رحیمی‌پور، رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیرو‌های مسلح می‌گوید:

«در خصوص موضوع زد و خورد نماینده مجلس با یکی از سربازان نیروی انتظامی معاونت حقوقی ناجا وارد عمل شده و در حال تنظیم شکایتی در این خصوص است. ما حتما از طریق دادگاه کارکنان دولت به این پرونده رسیدگی و تا به نتیجه رسیدن موضوع؛ مسئله بررسی خواهد شد. حتی اگر فرض کنیم که سر باز هم در این رابطه مقصر بوده باشد، باز هم به هیچ عنوان هیچ فردی حق این را ندارد سربازی را که در حال انجام خدمت است مورد ضرب و شتم خود قرار دهد. این پرونده در حال بررسی ستاد کل است و نتیجه آن متعاقبا به اطلاع عموم خواهد رسید.»

سخنگوی نیروی انتظامی هم اعلام می‌کند که سردار حسین اشتری؛ فرمانده نیروی انتظامی بلافاصله دستور ویژه‌ای برای حمایت از حقوق سرباز وظیفه راهور و پیگیری موضوع از طریق معاونت حقوقی و بازرسی نیروی انتظامی صادر کرده است. او می‌گوید: «اعتقاد، باور و تاکید سردار اشتری همواره بر این است که سربازان وظیفه را نیز چون فرزندان خود بدانیم و در صیانت از شخصیت، کرامت انسانی و حق و حقوقشان لحظه‌ای دریغ و درنگ نکنیم، ایشان بارها به همه فرماندهان تاکید کرده‌اند که این جوانان، امانتی در دستان ما هستند بنابراین اجازه نمی‌دهیم به ساحت مقدس سبزپوشان خدوم نیروی انتظامی در هر جایگاه و مقامی توهین و تعدی شود.»

*** اصلا درگیر نشدیم
همان موقع که ویدئو منتشر می‌شود، اسم علی‌اصغر عنابستانی نماینده سبزوار به عنوان نماینده سوار بر ماشین مطرح می‌شود. طبیعتا رسانه‌ها سراغ هیات نظارت بر رفتار نماینده‌ها می‌روند اما با جواب ویژه ای رو‌به‌رو می‌شوند. محمدرضا دشتی اردکانی عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به رسانه‌ها می‌گوید: «اگر گزارشی به دست هیات نظارت برسد قطعا آن را بررسی خواهند کرد، بنده تاکنون استعلام گرفته‌ام هنوز شکایتی به ما واصل نشده است.

البته بنده با آقای عنابستانی صحبت کرده‌ام و ایشان درگیری فیزیکی خود با مامور پلیس را به طور کلی تکذیب کردند. آقای عنابستانی گفتند که سرباز به من توهین کرد ولی بنده به صورت فیزیکی با وی درگیر نشده‌ام.» در نهایت هم وعده می‌دهد که پرونده را بررسی کرده و نتیجه را به اطلاع مردم خواهند رساند.

*** مرور جنجال‌های قبلی
آقای عنابستانی قبلا هم به واسطه بعضی حرف‌ها موفق شده بود در سطح شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها خبرساز شده بود. مثلا همان ابتدا که بحث کمک هزینه ودیعه مسکن نماینده‌های مجلس خیلی داغ بود، مالک شریعتی نیاسر که خودش هم نماینده بود در توئیتر نوشت این کمک هزینه را نمی‌گیرد و از بقیه نماینده‌ها که نیاز ندارند هم خواست که این مبالغ را تجمیع کرده و صندوقی برای دادن وام ازدواج و مسکن برای جوانان راه‌اندازی کنند.

عنابستانی در جواب او نوشت که فقط سی نماینده، تهرانی هستند و آنها که از شهرستان‌ها می‌آیند نیاز به مسکن مناسب دارند بعد هم کنایه می‌زند که «شعری نسراییم که در قافیه‌اش گیر کنیم.» او در جواب کاربری که از او پرسید مسکن مناسب چیست، نوشت: یعنی مسکن مناسب، توضیح لازم نداره اخوی، کسی که قراره وظیفه نمایندگی ملت رو به درستی انجام بده نباید گرفتار اجاره خانه و… باشه، آن چیزی که گفته می‌شود مجلس در نظر گرفته برای اجاره یک آپارتمان صد متری در مناطق متوسط رو به پایین تهران هم کافی نیست.»

او اواسط مهرماه در توئیتی تصویر رئیس‌جمهور را در حالی که ماسکش را طور خاصی زده بود، منتشر کرد و نوشت:«او آنقدر وقیح است که ملت خویش را به مسخره گرفته است! کشور به حال خود رها شده و مردم در تامین مایحتاج خویش درمانده‌اند و زیر خط فقر درست و پا می‌زنند. رئیس‌جمهور در بند حفظ خط ریش خویش است! اف بر تو باد که ملتی را شرمنده کرده‌ای.»

این توئیت باعث شد خیلی‌ها به عنابستانی یادآوری کنند که جدا از همه آداب نمایندگی، رهبری هم بارها تاکید کرده‌اند که توهین به دولت و مسئولان حرام است. عنابستانی باز هم کوتاه نیامد و اعلام کرد که رهبری مصداق‌های توهین را معلوم نکرده و روحانی زیادی نازک نارنجی است.

*** قانون درباره تردد نمایندگان مجلس و خودروهایشان از خط ویژه چه می‌گوید؟
احمد علیرضابیگی، نماینده وقت مردم تبریز در ۱۶آذر سال ۱۳۹۷ از نامه‌ای خبر داد که سربرگ محرمانه داشته و در آن معاونت اجرایی مجلس به نمایندگان خبر داده می‌توانند مجوزی ویژه برای تردد در خطوط ویژه سطح شهر تهران داشته باشند.

احمد علیرضابیگی در آن زمان با تاکید روی فلسفه ایجاد خطوط ویژه برای وسایل نقلیه عمومی جهت افزایش سرعت و سهولت حرکت این وسایل در راستای تشویق مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، عبور از خطوط ویژه را عبور از حقوق مردم دانست. به‌گفته نماینده وقت مردم تبریز حتی خودروهای آتش‌نشانی، آمبولانس و پلیس هم در مواقعی که ماموریت امداد و نجات ندارند، نمی‌توانند از خطوط ویژه عبور و مرور کنند.

دو روز بعد سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت با تکذیب ارائه درخواست صدور مجوز تردد از خطوط ویژه اعلام کرد مجوز عبور از خطوط ویژه طبق دستورالعمل‌هایی ارائه می‌شود. او در آن زمان به‌طور خاص در خصوص تردد خودروهای نمایندگان مجلس از خطوط ویژه گفته: خطوط ویژه برای عبور خودروهای امدادی، پلیس و دستگاه‌هایی است که باید اقدامات خود را با فوریت به مردم ارائه کنند. مرور قوانین نشان می‌دهد شخصیت‌هایی که بر اساس مصوبات شورای امنیت کشور دارای اسکورت و حفاظت هستند، به بهانه حفاظت و سرعت از خطوط ویژه استفاده می‌کنند و چراغ راهنمایی نیز برای عبور این شخصیت‌ها قرمز یا سبز می‌شود.

کدخبر: ۳۷۰۱۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    بالاخره دنا رو دادن بهشون