کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۸۴۷۹
تاریخ خبر:

جزییات عقد جنجالی دختر ۱۰ساله و جوان ۲۲ساله

روزنامه هفت صبح، فرید عطارزاده | ویدئویی منتشر شد: دخترکی ۱۰ ساله با لباس رنگی و صورتی سرخ در کنار مردی ۲۳ ساله نشسته و به نظر می‌رسد، منتظر خواندن خطبه هستند. داماد به شوخی می‌گوید، کارتخوان بیاورید تا زیرلفظی را بدهم…. عاقد می‌پرسد، آیا حاضر است با مهریه ۳۱۴سکه طلا و ۵۰میلیون تومان پول نقد به عقد مرد دربیاید؟

دخترک در جواب عاقد می‌گوید: «با اجازه پدرو مادر و بزرگ‌ترها، بله» و بعد صورتش را می‌پوشاند، حاضران دست می‌زنند و خوشحالی می‌کنند. این ویدئو را «جواد حیدریان» روزنامه‌نگار در صفحه توئیترش منتشر کرد و در توضیح آن نوشت: «فیلم متعلق به مراسم «عقد موقت» دخترکی معصوم در منطقه بهمئی در استان کهگیلویه و بویراحمد است. بی‌تردید این دختر زیر سن ۱۳سال است ……»

انتشار این فیلم در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشت. هفت‌صبح در پیگیری‌های خود با اهالی «منطقه بهمئی» به اطلاعات بیشتری از این اتفاق دست پیدا کرد و نزدیکان خانواده‌ها نیز درباره آن توضیحاتی دادند که خواندنش راازدست ندهید چون حاوی مجموعه ای از اطلاعات مردمشناسانه مفید از این منطقه است اما نکته عجیب اینجا بود که اهالی منطقه به عادی بودن و قانونی بودن این وصلت اصرار داشتند و در کنارآن واکنش شدید مقامات محلی و استانی به این اتفاق از نکات جالب ماجرا بوده است .

*** عاقد: سن واقعی زوجه را پنهان کرده بودند
حجت‌الاسلام «خوب‌نژاد» عاقد این مراسم به باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید : «نوع خطبه جاری شده صیغه محرمیت یا همان موقت ادامه‌دار بوده است. به علت دسترسی نداشتن به شناسنامه زوجه و اعتماد به خانواده عروس و داماد که گفته بودند زوجه ۱۰ تا ۱۱سال سن دارد، صیغه محرمیت را خوانده‌ام.

بنا به اصرار خانواده داماد و عروس که از بستگان بسیار نزدیک همدیگر هستند و با هدف اینکه زوجین تا رسیدن به سن قانونی ازدواج با‌هم محرم باشند و رفت‌و‌آمد خانوادگی داشته باشند، بین آن‌ها صیغه محرمیت جاری شده است.» رحیمی، سردفتر ازدواج و طلاق شهرستان بهمئی هم گفت: «تاکنون هیچ مدرکی دال بر ازدواج رسمی‌ این زوج در دفاتر این شهرستان ثبت نشده است.»

*** اورژانس اجتماعی: از طریق قوه‌قضائیه پیگیری می‌کنیم
واکنش بعدی مربوط بود به رئیس اورژانس اجتماعی کشور که به ایلنا گفت: «ما از مسئولان بهزیستی استان خواستیم تا گزارشی درخصوص این اتفاق تهیه کرده و به دادگستری و دادستانی استان ارسال کنند و حتما نتیجه را پیگیری می‌کنیم. همچنین مشاوران بهزیستی نیز مشاوره‌هایی در این خصوص به خانواده‌های پسر و دختر ارائه خواهند کرد.»

*** تایید اتفاق توسط فرماندار
فرماندار شهرستان بهمئی جزو اولین افرادی بود که این اتفاق را به طور رسمی ‌و البته ضمنی تایید کرد. «حکمت‌الله سنایی» گفت: «من هم این فیلم را در فضای مجازی مشاهده کرده‌ام اما از جزئیات بی‌خبر هستم. این مسئله اتفاق تلخی است و به دلایلی ترجیح می‌دهم در این خصوص صحبت نکنم.»

*** توضیحات رئیس دادگستری استان
«حسن نگین‌تاجی» رئیس دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد به ایسنا گفت: « پس از شنیدن این موضوع طرفین شناسایی و از خانواده‌های دوطرف و عاقد دعوت کرده‌ایم، سپس اظهارات پدر دختر، پسر، دختر و عاقد را شنیدیم. سن دختر براساس کپی شناسنامه ارائه‌شده وارد ۱۱سال می‌شود و پسر نیز ۲۲سال دارد.

انگیزه این اقدام صرفا به خاطر ایجاد محرمیت با عقد موقت، شناخت بیشتر و رفت‌و‌آمد زوج با خانواده زوجه جهت جلوگیری از برخی مسائل و مشکلات شرعی بوده است تا اینکه پس از گذشت شش‌سال اقدام به عقد رسمی ‌و ازدواج کنند. احساس کرده‌ایم دختر در این سن آگاهی پایینی دارد و مصلحت نیست عقد موقت هم باشد ولی زوجه مهریه مشخص‌شده را بذل کرده(بخشیده است) و زوج مدت باقی‌مانده عقد را(عقد دوساله بود) بذل کرده؛ بنابراین عقد منتفی و منحل شد تا در زمان مقتضی با اخذ مجوز از دادگاه اقدام به ازدواج رسمی ‌کنند.

طرفین این مسئله را پذیرفتند و با رضایت طرفین عقد موقت از بین رفت. با توجه به اینکه مطابق ماده ۵۰ قانون حمایت از خانواده-مربوط به سال ۱۳۹۱- اقدام زوج، ولی زوجه و عاقد جرم بوده، جهت برخورد قضایی متناسب به دادسرای عمومی‌ و انقلاب شهرستان بهمئی و دادسرای ویژه روحانیت اعلام جرم شده است.»

*** اهالی محل از جزئیات ماجرا می‌گویند
برای اطلاع از این اتفاق با یکی از اهالی منطقه بهمئی گفت‌وگو کردیم. «موسی خرم‌روز» به هفت‌صبح می‌گوید: «این منطقه دارای دوطایفه بزرگ به نام‌های «علااءالدینی» و «نعمت‌الله» است. از قدیم در میان این دوطایفه رسم بود که برای دختر و پسرهای فامیل از دوران بچگی نشان گذاشته می‌شد تا در آینده با یکدیگر ازدواج کنند. در این منقطه این موضوع امری عادی است و اتفاق عجیبی نیست. همین الان در اطرافیان خودم افرادی را می‌شناسم که زیر ۱۵سال هستند و ازدواج کردند یا عقد موقت هستند و یا حتی بچه هم دارند.

ازدواج موقت فاطیما و میلاد هم مثل بقیه ازدواج‌ها در این منطقه است اما چون فیلم آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد سروصدای زیادی کرد. این مراسم، هفته قبل از محرم انجام شده و خانواده‌ها گفته بودند چون فعلا این‌ها می‌خواهند رفت‌وآمد کنند، عقد کنند. پیش عاقد می‌روند اما عاقد می‌گوید طبق قانون نمی‌تواند آن‌ها را عقد کند.

خانواده هر دوطرف اما اصرار می‌کنند که می‌خواهند حتما این ازدواج همین حالا صورت بگیرد. در نهایت عاقد می‌گوید فقط می‌تواند صیغه محرمیت بخواند تا آن‌ها به‌هم محرم شوند. آن فیلم هم مربوط به همان مراسم صیغه محرمیت بود. بعد از اینکه روز گذشته این فیلم منتشر شد اما ناگهان همه‌چیز تغییر کرد و بخشدار و دادگستری منطقه به خانه خانواده آن دو‌نفر رفتند.

با آن‌ها صحبت کردند و گفتند این محرمیت باطل است و اگر باز‌هم چنین کاری تکرار شود، خانواده‌ها را روانه دادگاه می‌کنند. با این وجود خانواده‌های هر دوطرف به‌شدت از باطل‌شدن این محرمیت ناراحت هستند و می‌گویند در کار آن‌ها دخالت شده است. آن‌ها ادعا می‌گویند هر دوطرف خانواده‌ها راضی هستند و حتی دختربچه نیز موافق این ازدواج است.

نکته اینجاست که درحال حاضر برخی از اهالی محل به‌جای خوشحالی از باطل‌شدن این محرمیت از دخالت مسئولان ناراحت هستند و تعجب کرده‌اند. ازدواج در سنین پایین در این منطقه امری غیرطبیعی نیست و زمزمه‌های این صحبت شنیده می‌شود، بعد از ماه محرم و صفر که آب‌ها از آسیاب افتاد، خانواده دوباره این دو‌نفر را به یکدیگر محرم خواهند کرد.»

کدخبر: ۲۷۸۴۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر