کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۹۲۸۳
تاریخ خبر:

جزئیات خرید سابقه بیمه دوره سربازی و دانشجویی

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| ‌ بیمه تامین اجتماعی فرصتی در اختیار سربازان و دانشجویان قرار داده تا آنها بتوانند دوران خدمت و تحصیل خود را به سوابق بیمه تامین اجتماعی خود اضافه کنند. طبق قانون، طول دوره خدمت سربازی دو سال است و تحصیل در دانشگاه از دو سال شروع می‌شود و ممکن است تا 10سال به درازا کشیده شود. از هر زاویه‌ای به ماجرا نگاه کنید، دوره طولانی است که اضافه شدن آن به دوره پرداخت بیمه و کار می‌تواند یک موهبت محسوب می‌شود.

شاید الان متوجه موضوع نباشد اما اگر ماجرا را از منظر سال‌های آخر که به موعد بازنشستگی نزدیک می‌شوید، ببینید قطعا متوجه می‌شوید دردسرهای کمتری در پیش خواهید داشت. سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده شرایط و ضوابط خرید سابقه بیمه برای سربازان و دانشجویان متفاوت است. مثلا امکان اضافه کردن سابقه بیمه دوران دانشجویی، تنها برای دانشجویان مشغول به تحصیل فراهم شده است اما اگر خدمت سربازی خود را به پایان رسانده باشید، باز هم می‌توانید از امکان خرید بیمه دوره خدمت و اضافه کردن آن به سابقه بیمه تامین اجتماعی استفاده کنید.

‌جزئیات خرید سابقه بیمه دوره سربازی
سازمان تامین اجتماعی، امکانی را فراهم کرده است تا تمام افرادی که دوران خدمت سربازی را کامل انجام داده‌اند، با خرید بیمه سربازی خود به صورت آنلاین، مدت سربازی را به سنوات سابقه بیمه خود اضافه کنند. این تصمیم با همکاری سازمان نظام وظیفه انجام گرفته است و شرط و شروطی دارد. اولین شرط این است که فرد متقاضی، باید حداقل دو سال سابقه پرداخت حق بیمه و کارت پایان خدمت داشته باشد. بنابراین اگر کسی سابقه بیمه نداشته باشد، نمی‌تواند سابقه بیمه مربوط به خدمت سربازی را خریداری کند. شرط دیگر مربوط به افراد زیر 50 سال است که حتما باید کارت پایان خدمت آنها الکترونیک باشد.

یک: خرید بیمه سربازی برای یک دسته از افراد ممکن نیست و آنها نمی‌توانند مدت سربازی خود را به سابقه کاری اضافه کنند. طبق قانون افرادی که معافیت داشته‌اند، امکان خرید بیمه سربازی را ندارند. از سوی دیگر برخی افراد به دلایل مختلفی، کمتر از ۲۴ ماه خدمت کرده‌اند پس فقط تعداد روزهایی که متقاضی خدمت کرده، به سوابق او اضافه می‌شود و روزهای معافیت او در نظر گرفته نخواهد شد.

دو: بهترین زمان برای خرید بیمه سربازی پس از مرخص شدن از خدمت سربازی است. کسانی که دوره سربازی خود را تمام کرده و کارت پایان خدمت الکترونیک‌شان را هم گرفته‌اند و شرط داشتن دو سال سابقه بیمه را هم دارند، بهتر است فوری برای بیمه سربازی اقدام کنند. دلیل آن این است که برای خرید بیمه سربازی، میانگین دستمزد دو سال آخرِ پرداختِ حق بیمه قبل از درخواست، محاسبه می‌شود. برای همین بهتر است که به محض اتمام سربازی و اتمام دو سال پرداخت حق بیمه، اقدام به خرید بیمه سربازی شود.

سه: امکان خرید قسطی بیمه سربازی وجود دارد. بنابراین اگر همین حالا به اندازه کافی پول ندارید، می‌توانید از این شیوه استفاده کنید. کسانی که قصد خرید بیمه سربازی را دارند می‌توانند مبلغ تعیین شده را به صورت قسطی بپردازند. حداکثر اقساط پرداختی ۱۲ ماه است. در صورت خرید بیمه سربازی به صورت قسطی، باید به چند نکته توجه کرد. اقساط را حتما در زمان‌های تعیین شده پرداخت شود زیرا در صورت فراموشی، جریمه‌ای در نظر گرفته خواهد شد. طبق اعلام سازمان تامین اجتماعی در صورت عدم پرداخت اقساط در زمان‌های مقرر، محاسبه مجدد برای آنها در نظر گرفته خواهد شد و این جریمه به صورت روزانه محاسبه می‌شود. بهتر است بدانید که سوابق بیمه، بعد از پرداخت کامل حق بیمه سربازی‌ اضافه خواهد شد.

چهار: کسانی که سربازی خود را تمام کرده‌اند و دو سال سابقه بیمه دارند و حالا می‌خواهند زمان سربازی را هم به بیمه خود اضافه کنند، باید برای این کار به سایت سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنند. افراد باید ابتدا وارد سایت تامین اجتماعی شده و از بخش ورود به سامانه با وارد کردن کدملی و گذرواژه وارد صفحه کاربری خود شوند.در مرحله بعد باید از قسمت بیمه‌شدگان در منو، به بخش امور بیمه‌شدگان رفته و بعد روی محاسبه خرید خدمت سربازی کلیک شود. در این صفحه، جدول نرخ محاسبه حق بیمه سربازی وجود دارد. در قسمت بعدی فرد می‌تواند پرداخت آنلاین یا قسطی را امتحان کرده و کارش را به پایان برساند. میزان قسط هر ماه و تاریخ پرداخت هر کدام به صورت خودکار در همان لحظه نشان داده خواهد شد.

پنج: هزینه خرید بیمه سربازی را می‌توانید بر اساس فرمول یک فرمول محاسبه کرد. میزان حق بیمه برابر است با هفت درصد میانگین حقوق دو سال آخر کاری که ضربدر مدت زمان خدمت سربازی می‌شود. طبق آخرین قوانین، ۲۳درصد پرداخت نرخ بیمه بر عهده دولت و هفت باقی مانده آن بر عهده شخص متقاضی است. برای مثال اگر فردی ۲۱ ماه خدمت کرده باشد و میانگین حقوق دو سال آخر کاری داوطلب، شش میلیون تومان باشد، حق بیمه او، هشت میلیون و ۸۲۰ هزار تومان می‌شود.

اما برخی از افراد می‌توانند این میزان را نپردازند. این افراد شامل همه بیمه‌شدگان و مستمری بگیران بازنشستگی و ازکارافتادگی که قبل و بعد از خدمت، در کارگاهی مشغول کار بوده و دارای سابقه بیمه تامین اجتماعی هستند و انجام دوره خدمت سربازی آن‌ها قبل از هفت مرداد ۱۳۸۵ است، از پرداخت حق بیمه خود معاف هستند.

‌چگونه اقدام کنم: متقاضیان می‌توانند به محض احراز دو سال سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان، نسبت به ارائه درخواست احتساب سوابق خدمت نظام وظیفه خود اقدام کنند. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir و ورود به منوی بیمه‌شدگان/ امور بیمه‌شدگان/ محاسبه خرید خدمت سربازی، نسبت به محاسبه و پرداخت حق بیمه مربوط به مدت خدمت نظام وظیفه خود اقدام کنند.

نباید اضافه کردن ایام خدمت سربازی به سوابق بیمه‌ای را به زمان بازنشسته شدن موکول کرد چون هم ممکن است قوانین تا آن موقع تغییر کنند و هم اینگونه حق بیمه دوسال سربازی را بر اساس حقوقی که در آن زمان می‌گیرید محاسبه می‌کنند که نسبت به حقوق اوایل کارتان مبلغ بیشتری است. چنانچه اطلاعات دوره خدمت انجام شده، هنگام ثبت درخواست اینترنتی لود نشود یا بیمه‌شده متقاضی احتساب سوابق دوره حضور در جبهه خود باشد، باید با مراجعه به شعبه دریافت‌کننده حق بیمه نسبت به ارائه درخواست مربوطه اقدام کند.

جزئیات خرید سابقه بیمه دوره دانشجویی
دانشجویان می‌توانند حین تحصیل برای خود سوابق بیمه‌ای ایجاد کنند. سوابق بیمه‌ای دانشجویان در سازمان تأمین‌اجتماعی تفاوتی با سوابق بیمه‌ای افراد شاغل ندارد و به سوابق بیمه‌ای دوران اشتغال بعد از تحصیل آنان متصل می‌شود. اگر بخواهیم موضوع را دقیق‌تر بررسی کنیم، به چهار نکته مهم می‌رسیم.

یک: برای اینکه تحت پوشش بیمه دانشجویی قرار بگیرید، شرط اصلی این است که دانشجوی در حال تحصیل در یکی از دانشگاه‌ها یا مراکز آموزش عالی رسمی باشید. برای این بیمه در شرایط عادی و اگر سن شما در محدوده ۱۸ تا ۵۰ سال است، نیازی نیست که قبلا سابقه بیمه داشته باشید اما دانشجویانی که بیش از ۵۰ سال سن داشته باشند، باید معادل مازاد سنی نسبت به ۵۰ سال، سابقه بیمه‌پردازی قبلی داشته باشند و در این صورت می‌توانند بیمه شوند.

دو: بیمه دانشجویی سه نرخ متفاوت برای محاسبه و پرداخت حق بیمه دارد. نرخ حق بیمه دانشجویی ۱۲درصد شامل خدمات بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی می‌شود. نرخ دیگر بیمه دانشجویی ۱۴درصد است که خدمات بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی برای این نرخ پرداخت حق بیمه تعریف شده است. کامل‌ترین نوع خدمات بیمه دانشجویی هم در نرخ ۱۸درصد است که شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت است. حداقل حق بیمه دانشجویی در صورت انتخاب نرخ ۱۲ درصد ماهانه حدود ۵۰۲ هزار تومان، در صورت انتخاب نرخ ۱۴ درصد حدود ۵۸۵ هزار تومان و در صورت انتخاب نرخ ۱۸ درصد، حدود ۷۵۲ هزار تومان است.

سه: اگر دانشجو، زیر پوشش بیمه خدمات درمان همسر یا والدین خود باشد، برای استفاده از خدمات بیمه درمان، نیازی به پرداخت هزینه جداگانه ندارد و می‌تواند کماکان از پوشش بیمه‌ای به تبع همسر یا والدین خود استفاده کند اما سایر متقاضیان بیمه دانشجویی در صورت تمایل به استفاده از بیمه درمان تأمین‌اجتماعی، می‌توانند پرداخت سرانه درمان را نیز انتخاب کنند و از خدمات درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی نیز استفاده کنند. سرانه درمان هر ساله بنا بر مصوبه هیات وزیران تعیین می‌شود که در سال ۱۴۰۱ به ازای هر نفر ۹۱ هزار تومان تعیین شده است.

چهار: دانشجویانی که متقاضی داشتن بیمه دانشجویی تامین اجتماعی هستند، می‌توانند در شرایطی خانواده خود را هم بیمه کنند. در صورتی که سن پدر از 60 و سن مادر از 55 سال بیشتر باشد یا به تشخیص کمیسیون‌های پزشکی سازمان قانون تأمین اجتماعی، «ازکارافتاده» باشند و معاش آنها توسط بیمه‌شده تامین و مستمری دریافت نکنند، پس از بررسی و تایید موضوع توسط شعبه ذی‌ربط امکان زیر پوشش قرار گرفتن به عنوان بیمه‌شده تبعی را خواهند داشت.

‌چگونه اقدام کنم: ثبت‌نام در طرح بیمه دانشجویان و پرداخت حق بیمه ماهانه این طرح بیمه‌ای، ساده است و نیازی به مراجعه به شعب سازمان تأمین‌اجتماعی نیست. با استفاده از رایانه شخصی یا حتی گوشی موبایل، می‌توان پس از ثبت‌نام اولیه در سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir تمام مراحل انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه ماهانه را در مسیر منوی بیمه‌شدگان/ بیمه‌شدگان خاص/ انعقاد قرارداد بیمه دانشجویان انجام داد.

در این سامانه شرایط متقاضی از نظر سن و سابقه قبلی پرداخت حق بیمه بررسی شده و در صورت احراز شرایط، تنها با چند کلیک ساده می‌توان با انعقاد قرارداد و پرداخت ماهانه حق بیمه، تحت پوشش بیمه دانشجویان قرار گرفت و از مزایای این طرح بیمه‌ای استفاده کرد. اگر به رایانه یا گوشی تلفن همراه دسترسی ندارید، برای انعقاد قرارداد بیمه دانشجویی می‌توانید به یکی از شعب یا کارگزاری‌های رسمی سازمان تأمین‌اجتماعی در سراسر کشور مراجعه کنید. مرکز ارتباطات مردمی سازمان تامین‌اجتماعی با شماره تلفن ۱۴۲۰ برای راهنمایی و رفع مشکلات احتمالی متقاضیان اختصاص پیدا کرده است.

کدخبر: ۴۹۹۲۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر