کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۳۳۷۸
تاریخ خبر:

جزئیات حادثه ‌نطنز‌ به سبک‌ رئالیسم شاعرانه!

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | دیروز تئوریسین های اصولگرا میدان را در دست گرفتند و در میان شگفتی ناظران ،‌در تلویزیون و شبکه‌های مجازی تا ریز‌ترین جزئیات حادثه خرابکاری در تاسیسات غنی‌سازی نطنز را روی دایره ریختند. جزئیاتی که احتمالا برای سازمان های جاسوسی اموری پیش پا افتاده محسوب می شوند اما برای مخاطبان عادی و رسانه ها باورنکردنی بودند.

این حرکت از طرفی می تواند نوعی شفاف سازی برای جلوگیری از شایعات باشد و در راستای حق دانستن برای عموم مردم یا به عنوان فرصتی ویژه در ایام قبل از انتخابات ارزیابی شده تا موج تبلیغاتی دولت در مورد مذاکرات احیای برجام رابه خاک سیاه بنشاند! لحن زاکانی ‌و عباسی این گونه است که عملیات خرابکاری هم موفق بوده و هم قشنگ بوده و بیچاره مان کرده ‌ و نتیجه اهمال دولت روحانی است که همزمان دارد در وین مذاکره می کند و وعده جبران سریع این خسارت هم حرف مفت است ! یک نوع واقع‌گرایی ناگهانی که معمولا در صحبت های این دوستان دیده نمی‌شود و حالا با یک سطح رئالیسم ناگهانی روبه رو هستیم . نوعی رئالیسم شاعرانه حتی.

*** بیایید خبرهارا مرور کنیم. اول از دولت شروع کنیم:
عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه که این روزها در وین پیگیر مذاکرات احیای برجام است، عصر دیروز اعلام کرد که ایران غنی‌سازی ۶۰‌درصدی را آغاز می‌کند و این موضوع در نامه‌ای به اطلاع مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده است. همچنین به گفته این دیپلمات ارشد ایرانی، «هزار سانتریفیوژ دیگر با ۵۰ درصد ظرفیت بیشتر به ماشین‌های موجود در نطنز، علاوه‌بر جایگزینی ماشین‌های صدمه‌دیده، اضافه می‌شود».

این اولین اقدام عملی ایران در پاسخ به خرابکاری این هفته در نطنز است. در روزهای اخیر خیلی در این مورد بحث شده بود که ماجرای نطنز چه تاثیری می‌تواند روی مذاکرات وین بگذارد و حالا اولین نتایج در حال روشن شدن است. آمریکایی‌ها البته به صراحت اعلام کردند که در قبال حمله تروریستی به سایت هسته‌ای نطنز دخالتی نداشتند. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود هرگونه دخالت آمریکا در این خرابکاری را رد کرده بود. نکته اینجاست واکنشی که ایران نشان داده؛ یعنی آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی، درست همان پیشنهادی است که علیرضا زاکانی، نماینده مجلس و رئیس مرکز پژوهش‌ها در یک برنامه تلویزیونی مطرح کرده بود.

*** پیشنهاد زاکانی برای پاسخ به خرابکاری
علیرضا زاکانی، نماینده مجلس و رئیس مرکز پژوهش‌ها دوشنبه‌شب میهمان برنامه جهان‌آرا از شبکه افق بود و در این برنامه این نکات را مطرح کرد:
* این ماجرا [نطنز] بخشی از مذاکره وین است. می‌خواهند بگویند اگر شما زیاد مقاومت کنید و تعطیل نکنید، ما خودمان تعطیل می‌کنیم.
* طرح راهبردی مجلس توانسته ظرفیت زیادی ایجاد کند و آمریکا و اروپا در استیصال هستند و به ما التماس می‌کنند.
* بایدن کف کاری که می‌خواهد انجام دهد سقف کاری است که اوباما انجام داد. بایدن و ترامپ دو روی یک سکه هستند.
* اینکه وزیر امور خارجه و بعضی مسئولان گفتند برای جبران کارهای پیشرفته‌ای انجام می‌دهیم وعده نادرست است.

* باید غنی‌سازی خود را افزایش دهیم و به بالاتر از ۶۰ درصد ببریم. ما برای زیردریایی‌هایمان به غنی‌سازی ۵۶ درصدی نیاز داریم. اگر ما چنین تصمیمی در مجلس بگیریم، سازمان انرژی اتمی نمی‌تواند زیر بار نرود.
* مجموعه پرظرفیت ما را که دچار خرابی می‌شود برای تعمیر به خارج منتقل می‌کنند و بعد با ۳۰۰ پوند مواد منفجره برمی‌گردد و سیستم امنیتی ما توجهی نمی‌کند. نباید ما را حساس کند؟

* ‌اینکه حادثه‌ای رخ می‌دهد و عملا بخش عمده‌ای از امکانات غنی‌سازی ما از بین می‌رود نباید ما را حساس کند؟ اینجا بهشت جواسیس است. جاسوس‌ها اینجا جولان می‌دهند و سیستم امنیتی باید هوشیار باشند.
* وقتی موضوع آزادی جیسون رضائیان مطرح می‌شود، اوباما حاضر می‌شود در یک مبادله یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار طی چهار فقره به ایران به عنوان بخشی از این آزادسازی پرداخت کند. این پیام حمایت برای سایر جاسوسان و نفوذی‌هاست.

* اینکه در نطنز و در میز کار با لوازم حساس مواد منفجره کار می‌گذارند ساده است؟ اینکه امروز در سیستم برق ما چندین‌هزار سانتریفیوژ ما آسیب می‌بیند و از بین می‌رود ساده نیست.
* تیم مذاکره‌کننده حق ندارد مسیری را برود که ساختار تحریم‌ها حفظ شود، اما فقط بخشی از آنها به عنوان آبنبات‌چوبی رفع شود. مذاکره‌کننده‌ها در حال اشتباه هستند.

* ماده ۶ قانون راهبرد هسته‌ای مجلس می‌گوید همه تحریم‌ها و نه فقط تحریم‌های هسته‌ای باید برداشته شوند. چنین موضوعی اما نه اراده‌اش در آمریکایی‌ها وجود دارد و نه بایدن می‌تواند، چون بخشی از آنها در اختیار کنگره است.
* ما سه تا شش ماه زمان برای راستی‌آزمایی لازم داریم و جمله آقای عراقچی در مورد راستی‌آزمایی سریع اساسا مقدور نیست. خیلی زشت است که به‌خاطر انتخابات ۱۴۰۰ بخواهیم عزت ملت را به ثمن بخس بفروشیم.

* تجربه به ما می‌گوید آقایانی که در دوره گذشته در تیم مذاکره‌کننده حضور داشتند، صحنه مذاکره را با طناب‌کشی اشتباه گرفتند که می‌گویند با ۱۷ نفر حریف ۲۵۰ نفر شدند.
* راستی‌آزمایی باید توسط مجلس صورت بگیرد. دولت صلاحیت این کار را ندارد.
* از سال ۱۳۸۲ ما هروقت باج دادیم، در مقام عمل طناب دار را دور گردن ما محکم‌تر انداختند.

* دو روز پیش نمایندگان مجلس در جریان بازرسی تاسیسات هسته‌ای به تناقضات جدی رسیدند… بعضی‌جاها نزدیک به تعطیل بود. سیمان در لوله‌ها بود. نمایندگان خون گریه می‌کردند.
* تحریم‌ها قابل برداشته شدن نیست و امکان ندارد که بردارند. حتی موشکی و هسته‌ای و حقوق‌بشری هم قابل تفکیک نیست و درهم‌تنیده است. نه با یک معامله از طریق سوئیفت و نه فروش یک محموله نفت مشخص می‌شود تحریم‌ها برداشته شود. در برداشتن تحریم‌ها نقش اصلی برعهده کنگره است و این تحریم‌ها هم الی‌الابد است.

*** جزئیات حادثه نطنز از قول رئیس سابق انرژی اتمی
فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم جزئیاتی از خرابکاری نطنز بیان کرده که برای اولین‌بار مطرح می‌شود. او بین سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ رئیس سازمان انرژی اتمی بود و یک‌بار هم مورد سوءقصد موساد قرار گرفت. بخش‌هایی از اظهارات او را بخوانید:

* یک پست برق در سایت نطنز داریم که از آنجا برق به زیرزمین می‌رود که حدود ۴۰، ۵۰ متر زیر زمین است. آن محل زیرزمین و مستحکم ساخته شده تا حملات هوایی و موشکی نتواند این مکان را از بین ببرد.
* دشمن وقتی که ببیند وضعیت اینگونه است، اقدام به خرابکاری سایبری یا خرابکاری از طریق افراد و در تجهیزات خواهد کرد. این کار هم زمان می‌برد و ممکن است ۵ تا ۱۰ سال طول بکشد و تجهیزات معیوب ارسال کند تا به تدریج از آن استفاده شود. در اینجا قسمت توزیع برق و کابلی که از قسمت دیگر می‌آید و مربوط به باطری‌هایی است که اگر برق قطع شود، آنها را قطع کند.

* طراحی دشمن خیلی قشنگ بوده. من علمی به قضیه نگاه می‌کنم. آنها فکر کردند و متخصصان خود را به کار گرفتند و به‌گونه‌ای انفجار صورت گرفته است که هم آن سیستم توزیع برق آسیب ببیند و هم کابلی که از سوی باطری‌ها می‌آید. به این دلیل که ماشین سانتریفیوژ نباید برقش قطع شود.

* در ماجرای فردو نیز که در سال ۹۱ رخ داد، برق را از ۴ کیلومتری قم یا ۳۰ کیلومتری فردو قطع کردند. دکل‌ها و کابل‌های برق را با مواد منفجره قطع کردند و نفوذی‌ها در داخل از قسمت‌هایی که دوربین نبوده، آن بخش باطری‌ها را منفجر کردند؛ یعنی همزمان که برق قطع شد، باطری‌ها را هم قطع کردند.

* اما ما آن‌موقع پیش‌بینی کرده بودیم و برق را از پست جماران نگرفتیم. گرفته بودیم، اما برای سانتریفیوژها استفاده نمی‌کردیم. برای برق داخلی نیز گازوئیل برای سه ماه ذخیره کرده بودیم. مانند یک عملیات که باید پشتیبانی کنیم، این کارها را پیش‌بینی کرده بودیم. ضربه زدند، اما هیچ اتفاقی برای ماشین‌های ما نیفتاد.

کدخبر: ۳۸۳۳۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر