کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۲۶۳۳
تاریخ خبر:

اختصاصی؛ جزئیات تصادف میلیاردی پراید و مازراتی

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی | تصادف یک پراید با مازراتی در سپهر افکار عمومی ایرانی‌ها، می‌تواند معنایی بزرگ‌تر ازآنچه می‌اندیشیم و به نظر می‌رسد داشته باشد. یکی از گران‌ترین و کمیاب‌ترین اتومبیل‌های تهران در برخورد با ارزان‌ترین و پرتیراژترین ماشین کشور. اینجا یک چالش طبقاتی عظیم شکل می‌گیرد. اتومبیلی که قیمتش یک پنجاهم حریف قدر است. افکار عمومی همین حساسیت را در مقابل تصادف پورشه با پراید در اصفهان از خود نشان داده بودند اما آنجا جان از دست رفته یک جوان بی‌گناه هم در وسط ماجرا بود.

این بار هم همه چیز از یک ویدئوی ساده شروع شد. ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد که صحنه‌ای از یک تصادف را نشان می‌داد، یک تصادف خیلی خیلی معمولی که نه کشته‌ای داده بود و نه هیچ کدام از ماشین‌ها له و لورده شده بودند اما یک نکته باعث می‌شد که نه تنها ویدئو پر بازدید شود بلکه اظهارنظرهای زیادی هم جلب کند، اینکه در این تصادف یک عدد پراید نه چندان تر و تمیز به یک مازراتی خیلی تر و تمیز و اسپورت زده بود. احتمالا شما هم مثل بقیه بلافاصله گفته‌اید بیچاره پراید با این تفاوت که در شبکه‌های اجتماعی بر سر مقصر بودن پراید، میزان خسارت صاحب مازراتی، قیمت و مدل مازراتی و… بحث‌های طولانی در گرفت.

*** کل ماشین چند؟
اگر خیلی با دنیای ماشین‌ها آشنا نیستید و هنوز از توجهی که به این تصادف شده تعجب می‌کنید بد نیست بدانید مازراتی که در ویدئو دیده می‌شود مازراتی مدل کواتروپورت ۲۰۱۴ است که نزدیک به ۴ میلیارد تومان قیمت دارد. این ماشین به دلیل ویژگی‌هایی که دارد خیلی هم بین ماشین بازهای ایرانی محبوب است و گفته می‌شود که کلا ۲۰عدد از آن در ایران پیدا می‌شود.

*** اصلا مقصر پراید بود؟
اینطور که در ویدئو دیده می‌شود، سمت راست سپر جلوی پراید خورده به سمت چپ سپر عقب مازراتی، تا اینجای کار به نظر می‌رسد که مقصر پراید است اما وجود کمی انحراف به چپ در مازراتی باعث می‌شود بین کارشناسان اینستاگرام و توئیتر اختلاف به وجود بیاید. خلاصه تشخیص اینکه تقصیر با کیست ریزه‌کاری‌های زیادی دارد. سخنگوی پلیس راهور کشور که خودش متخصص کارشناسی تصادفات رانندگی است در گفت‌وگو با هفت صبح به هیچ طریقی زیر بار اظهارنظر نمی‌رود .

او تاکید می‌کند که باید صحنه تصادف را از نزدیک دید و عوامل مختلف را سنجید تا بتوان درباره اینکه مقصر کدام یک بوده اظهارنظر کرد. سرهنگ عین‌الله جهانی تاکید می‌کند که عواملی مثل گواهینامه نداشتن هر کدام از راننده‌ها، وجود چاله یا مانع بر سر راه هر کدام، اینکه کدام یک در حال سبقت و عبور از دیگری بوده و… همگی می‌توانند در تشخیص اینکه کدام یک تقصیر کار بوده‌اند موثر باشد.

یونس آدینه، کارشناس حقوقی که بیشتر در زمینه پرونده تصادفات رانندگی فعالیت می‌کند هم مثل سرهنگ جهانی اول مقدمه چینی می‌کند که باید صحنه را از نزدیک دید اما در نهایت دو ملاک برای فهمیدن اینکه کدام یک مقصر هستند اعلام می‌کند یکی انحراف و دیگری سرعت. او می‌گوید: «اگر مازراتی انحراف ناگهانی داشته، یعنی با سرعت از پارک، خروجی، کوچه و… خارج شده تقصیر با خودش است و پراید مقصر نخواهد بود .

اما اگر سرعت او هنگام خروج و انحراف مناسب بوده و پراید سرعت زیادی داشته و نتوانسته کنترل کند مقصر پراید است. اینطور که به نظر می‌رسد مازراتی انحراف داشته اما شدت آسیب به نحوی است که باعث می‌شود فکر کنیم سرعت پراید هم کم نبوده است. کارشناس پلیس وقتی به صحنه تصادف می‌آید از روی شدت تصادف و خط ترمز خودروها می‌فهمد سرعت کدام یک زیاد بوده است، اگر سرعت پراید زیاد نبوده باشد و مازراتی انحراف داشته باشد، مقصر مازراتی است.»

*** خسارت چقدر بود؟
خیلی از کاربران شبکه‌های اجتماعی پای پست‌هایی که ویدئوی تصادف را منتشر کرده‌اند، نوشته‌اند که راننده پراید حالا باید علاوه بر استفاده از سقف بیمه‌اش، ماشین و حتی هر دو کلیه‌اش را هم بدهد بلکه بتواند از زیر بار این خسارت بیرون بیاید اما کارشناسان به هفت صبح می‌گویند که اگر راننده مازراتی بخواهد ماشینش را تعمیر کند خسارت آنقدرها هم زیاد نیست، البته به شرطها و شروطها! آرش کوهساری که تخصصش تعمیر ماشین‌های مدل بالاست به هفت صبح می‌گوید:

«اینطورکه از ویدئو بر می‌آید خسارت آنقدرها هم شدید نبوده چون چراغ‌های خطر پشت سالم هستند و فقط سپر پشت خسارت دیده، از آنجایی که سپر جزو بدنه حساب نمیشه ماشین افت قیمت هم پیدا نمی‌کنه، هزینه تعمیر سپر یعنی صافکاری و رنگ، حدود ۹ میلیون تومان هزینه خواهد داشت اما خیلی از ماشین بازها ترجیح می‌دهند سپر را تعویض کنند به جای تعمیر. هزینه تعویض خیلی بیشتر است یعنی حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان.» و این یعنی حداقل دو برابر قیمت پراید‌!

کوهساری تاکید می‌کند که اگر راننده پراید مقصر باشد مجبور به تعویض سپر نیست و طبق قانون باید هزینه تعمیر را بپردازد اما یک خطر دیگر هم در کمین او است، اینکه زیربندی ماشین صدمه ندیده باشد. او توضیح می‌دهد: «در این مواقع حتما باید زیربندی ماشین بررسی شود، اگر ضربه باعث خسارت به این قسمت شده باشد ماجرا خیلی فرق می‌کند و علاوه بر هزینه تعویض یا تعمیر سپر، حداقل ۱۰۰ میلیون تومان هم برای تعمیر زیربندی لازم است. ممکن است این رقم تا ۲۰۰ میلیون هم برسد.

*** صاحب جنجالی مازراتی
از آنجایی که تعداد کل مازراتی‌های ایران خیلی زیاد نیست و از طرفی مازراتی که در ویدئو دیده می‌شود یک نوار باریک قرمز رنگ رویش دارد، برای عشق ماشین‌ها زدن رد صاحبش خیلی هم سخت نیست، برای همین خیلی‌ها در اینستاگرام شروع کردند به زمزمه اینکه مازراتی متعلق به سینا جنیدی است، یکی از ماشین بازها و لاکچری‌های اینستاگرام که همین چند وقت پیش عکس‌ها و ویدئوهایی از همین ماشین در اینستاگرام گذاشته بود.

جنیدی به هفت صبح می‌گوید ماشینی که تصادف کرده همان مازراتی است اما متعلق به یکی از دوستانش است. بعد هم توضیح می‌دهد که راننده مازراتی بخشیده و اصلا کار به آمدن پلیس و کارشناس نرسیده است. می‌بینید‌؟ ‌این یکی از داستان‌هایی است که هر روز در تهران، این شهر شلوغ هفتادرنگ رخ می‌دهد و این بار به خوشی تمام شده است.

*** اختلاف کارشناسان اینستاگرام درباره یک تصادف
اینطور که به نظر می‌رسد مازراتی انحراف داشته اما شدت آسیب به نحوی است که باعث می‌شود فکر کنیم سرعت پراید هم کم نبوده است. کارشناس پلیس وقتی به صحنه تصادف می‌آید از روی شدت تصادف و خط ترمز خودروها می‌فهمد سرعت کدام یک زیاد بوده است، اگر سرعت پراید زیاد نبوده باشد و مازراتی انحراف داشته باشد، مقصر مازراتی است.»

*** خسارت چقدر بود؟
خیلی از کاربران شبکه‌های اجتماعی پای پست‌هایی که ویدئوی تصادف را منتشر کرده‌اند، به شوخی نوشته‌اند که راننده پراید حالا باید علاوه بر استفاده از سقف بیمه‌اش، ماشین و حتی هر دو کلیه‌اش را هم بدهد بلکه بتواند از زیر بار این خسارت بیرون بیاید اما کارشناسان به هفت صبح می‌گویند که اگر راننده مازراتی بخواهد ماشینش را تعمیر کند خسارت آنقدرها هم زیاد نیست، البته به شرطها و شروطها! آرش کوهساری که تخصصش تعمیر ماشین‌های مدل بالاست به هفت صبح می‌گوید:

«اینطورکه از ویدئو بر می‌آید خسارت آنقدرها هم شدید نبوده چون چراغ‌های خطر پشت سالم هستند و فقط سپر پشت خسارت دیده، از آنجایی که سپر جزو بدنه حساب نمیشه ماشین افت قیمت هم پیدا نمی‌کنه، هزینه تعمیر سپر یعنی صافکاری و رنگ، حدود ۹ میلیون تومان هزینه خواهد داشت اما خیلی از ماشین بازها ترجیح می‌دهند سپر را تعویض کنند به جای تعمیر. هزینه تعویض خیلی بیشتر است یعنی حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان.»

کوهساری تاکید می‌کند که اگر راننده پراید مقصر باشد مجبور به تعویض سپر نیست و طبق قانون باید هزینه تعمیر را بپردازد اما یک خطر دیگر هم در کمین او است، اینکه زیربندی ماشین صدمه ندیده باشد. او توضیح می‌دهد: «در این مواقع حتما باید زیربندی ماشین بررسی شود، اگر ضربه باعث خسارت به این قسمت شده باشد ماجرا خیلی فرق می‌کند و علاوه بر هزینه تعویض یا تعمیر سپر، حداقل ۱۰۰ میلیون تومان هم برای تعمیر زیربندی لازم است. ممکن است این رقم تا ۲۰۰ میلیون هم برسد.

*** صاحب جنجالی مازراتی
از آنجایی که تعداد کل مازراتی‌های ایران خیلی زیاد نیست و از طرفی مازراتی که در ویدئو دیده می‌شود یک نوار باریک قرمز رنگ رویش دارد، برای عشق ماشین‌ها زدن رد صاحبش خیلی هم سخت نیست، برای همین خیلی‌ها در اینستاگرام شروع کردند به زمزمه اینکه مازراتی متعلق به سینا جنیدی است، یکی از ماشین بازها و لاکچری‌های اینستاگرام که همین چند وقت پیش عکس‌ها و ویدئوهایی از همین ماشین در اینستاگرام گذاشته بود. جنیدی به هفت صبح می‌گوید ماشینی که تصادف کرده همان مازراتی است اما متعلق به یکی از دوستانش است. بعد هم توضیح می‌دهد که راننده مازراتی بخشیده و اصلا کار به آمدن پلیس و کارشناس نرسیده است.

کدخبر: ۳۲۲۶۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر