کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۵۸۲۱
تاریخ خبر:

جزئیات تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا

روزنامه هفت صبح | خبرگزاری رویترز مدعی شد که به احتمال زیاد یک تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا انجام خواهد شد که تبادل دکتر سیروس عسگری بخشی از آن است.خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد که یک مقام آمریکایی و یک مقام ایرانی به این خبرگزاری گفته‌اند که قرار است آمریکا سیروس عسگری، دانشمند ایرانی را که از اتهام دزدی اسرار تجاری تبرئه شده بود، پس از تعیین گواهی پزشکی به ایران بازگرداند.

رویترز در ادامه نوشت: عسگری ممکن است بخشی از یک تبادل نادر زندانیان میان ایران و آمریکا باشد. منابع ایرانی به رویترز گفته‌اند که تهران آماده است در این تبادل مشارکت کند.در ادامه این گزارش به نقل ار یک دیپلمات ادعا شده است که ابوالفضل مهرآبادی، دیپلمات ایرانی که معاون رئیس بخش منافع تهران در سفارت پاکستان در واشنگتن است، گفته که سیروس عسگری ۵۹ساله که حدود ۱۰ روز پیش تست کرونایش مثبت شد، تحت مراقبت پزشکی مراجع قانونی مهاجرت آمریکاست و منتظر دریافت گواهی سلامت است تا سفر کند. رویترز به نقل از مهرآبادی نوشت: ما در حال همکاری با اداره مهاجرت هستیم تا او را به زودی به ایران بازگردانیم.

گزارش رویترز همچنین مطرح کرد: سخنگوی اداره اجرایی مهاجرت و امور گمرکی آمریکا از ارائه بازه زمانی مشخص خودداری کرد اما تایید کرد که این نهاد قرار است وقتی عسگری از نظر پزشکی گواهی سفر داشت، این انتقال از کشور را انجام دهد.این خبرگزاری همچنین به نقل از این دیپلمات مدعی شده، پروازهایی که معمولا این افراد را به ایران انتقال می‌دهد لغو شده‌اند و منتظر از سرگیری این سرویس‌دهی است.

رویترز در بخش دیگری از این گزارش مدعی شد: احتمال دارد مایکل وایت، یک سرباز قدیمی نیروی دریایی آمریکا که از سال ۲۰۱۸ در ایران بازداشت شده است، برای این تبادل انتخاب شود. او برای مرخصی پزشکی در ماه مارس آزاد شده بود اما هنوز در ایران است.بر اساس این گزارش، دکتر سیروس عسگری، ۵۹ ساله، استاد دانش مواد و مهندسی، در دادگاه فدرال از اتهام «ربودن اسرار تجاری مرتبط با کارش در دانشگاه اوهایو» تبرئه شد اما به رغم آنکه همه اتهامات دولت آمریکا در دادگاه رد شد، اداره مهاجرت این کشور وی را همچنان در زندان نگه داشته است.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز گذشته در مورد آخرین وضعیت «سیروس عسگری» پروفسور ایرانی که در بازداشتگاه اداره مهاجرت آمریکا زندانی است و طبق برخی اخبار به کرونا مبتلا شده است، گفت: وزارت امور خارجه برای پیگیری وضعیت ایشان در داخل اقداماتی را انجام داده است، همچنین دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن نیز پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام داده و از نزدیک از طریق مقامات قضایی آمریکا پیگیر وضعیت ایشان هستند.وی ادامه داد: قرار است امروز و فردا یک تست مجدد کرونا از ایشان گرفته شود و ان‌شاءالله اگر تست ایشان منفی باشد تمام تدابیر لازم برای بازگشت ایشان به کشور فراهم است و به زودی به ایران باز می‌گردد.

کدخبر: ۳۲۵۸۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر