کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۶۸۲۱
تاریخ خبر:

جزئیات بازگشایی‌ها‌ ‌و‌ محدودیت‌های جدید کرونایی

نزدیک به ۱۰ روز پیش رئیس جمهور اعلام کرد که مدارس از تاریخ ۲۷ اردیبهشت بازگشایی خواهند شد، دیروز هم وزیر آموزش و پرورش خبر از اجرایی شدن تصمیم دولت داد و جزئیات بازگشایی مدارس را هم تشریح کرد. محسن حاجی میرزایی در جلسه ویدئو کنفرانس ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که دقیقا در همان تاریخ وعده داده شده از طرف روحانی، مدارس بازگشایی می‌شوند اما به صورت محدود.

او گفت: «تمامی مدارس ابتدایی و متوسطه (به جز مدارس کودکان استثنایی) از ۲۷ اردیبهشت به منظور رفع اشکال و ارائه خدمات آموزشی به آن دسته از دانش آموزانی که به هر دلیل تاکنون نتوانسته‌اند از خدمات آموزشی غیرحضوری بهره‌مند شوند، دایر خواهد شد. البته حضور دانش‌آموزان اجبار نیست و تنها برای رفع مشکلات و سوالات از معلمان می‌توانند به مدرسه مراجعه کنند.» حاجی میرزایی تاکید کرد که آموزش از طریق برنامه «شاد» و تلویزیون ادامه پیدا می‌کند و استفاده دانش‌آموزان از فرصت حضور در مدرسه کاملا داوطلبانه خواهد بود.

*** تدابیر خاص برای دانشگاه‌ها
اگرچه در مورد بازگشایی دانشگاه‌ها مثل مدارس تاریخ مشخصی اعلام نشده اما معاون آموزشی وزیر بهداشت و رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا اعلام کرده که اگر سیر نزولی بیماری ادامه داشته باشد احتمال بازگشایی دانشگاه‌ها با شرایط ویژه وجود دارد. علی اکبر حق دوست گفته: «احتمالا بعد از ماه مبارک رمضان ستاد کرونا اجازه بازگشایی دانشگاه را می‌دهد.

تقویم پیشنهادی آموزشی را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه کردیم و موافقت مشروط مسئولان مرتبط را گرفتیم؛ اگر این ستاد پس از رصد به این جمع بندی برسد، دانشگاه‌ها را هدفمند با برنامه‌ریزی بازگشایی خواهیم کرد. به عبارتی اگر شرایط به همین شکل به سمت کاهش موارد ابتلا پیش برود و اپیدمی جدیدی مشاهده نشود، این کار انجام می‌شود.»

یک شباهت هم بین مدارس و دانشگاه‌ها در مورد نحوه بازگشایی وجود دارد و آن غیراجباری بودن است چون حق‌دوست تاکید کرده که شرایط، قوانین و مقررات به گونه‌ای است که کمترین فشار و استرس به دانشجویان و خانواده‌های آنان وارد شود. دانشجویان می‌توانند تک درس یا کل ترم تحصیلی خود را حذف یا درس خود را ناتمام اعلام کنند و در ترم تحصیلی بعد آن را ادامه دهند.جالب اینکه بعضی از دانشگاه‌ها برای ورود دانشجویان شرایط خاص تعریف کرده‌اند مثلا دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اعلام کرده بود که دانشجویان برای ورود به دانشگاه باید تست کرونا بدهند.

*** اماکن زیارتی هم بعد از ماه رمضان
علاوه بر دانشگاه‌ها که وعده بازشدنشان بعد از ماه رمضان شنیده می‌شود، زمان بازگشایی محدود اماکن زیارتی هم پایان ماه رمضان اعلام شده است. این وعده را وزیر بهداشت داده البته تاکید کرده که فقط فضای بیرونی اماکن زیارتی بازگشایی می‌شوند و نظارت دقیقی بر اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی انجام می‌شود.

از آن طرف حرف و حدیث‌هایی هم درباره برگزاری مراسم‌های مذهبی شنیده می‌شود اما رئیس پلیس پایتخت گفته که تا به امروز هیچ مجوزی برای تجمعات به منظور احیای شب‌های قدر از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا در سطح کشور و استان تهران صادر نشده است و مردم می‌توانند از فضیلت هیات‌هایی که به صورت زنده در شبکه‌های اجتماعی یا از صداوسیما پخش می‌شود، استفاده کنند. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی هم تاکید کرده که با توجه به نظر ستاد ملی مقابله با کرونا، حرم رضوی در شب‌های قدر همچنان بسته است و مردم می‌توانند به صورت آنلاین از برنامه‌های حرم رضوی استفاده کنند.

*** بازگشت محدودیت‌های کرونایی در خوزستان
در حالی که خبرهای زیادی در مورد بازگشایی تدریجی مراکز مخلتف شنیده می‌شود، مسئولان استان خوزستان برای مقابله با شیوع کرونا محدودیت‌های تازه‌ای وضع کرده‌اند. استاندار خوزستان در این مورد گفته: «برای جلوگیری از ناپایدار شدن وضعیت انتشار ویروس کرونا در استان تصمیم گرفته شده تا پایان هفته جاری ادارات، بانک‌ها و اصناف غیر ضروری در ۹ شهرستان خوزستان تعطیل شوند.

محدودیت‌های رفت و آمد را در بین این مناطق ایجاد خواهیم کرد و شرایط را به نحوی مدیریت می‌کنیم تا زنجیره انتقال این ویروس قطع شود، تمامی ادارات و اصناف در این شهرستان‌ها باید همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانیم شرایط را کنترل کنیم. جمعه دوباره این تصمیم بررسی خواهد شد و اگر لازم باشد تصمیم جدیدی اتخاذ خواهد شد.»

به گفته شریعتی شهرهایی که قرمز محسوب می‌شوند و باید این دستورالعمل‌ها در آنها اجرا شوند از این قرار هستند: باوی، هویزه، اهواز، حمیدیه، هندیجان، دزفول، شوشتر، کارون و مسجد سلیمان. قبلا اعلام شده بود که خوزستان در کنار تهران به تنهایی نیمی از آمار مبتلاها به بیماری کرونا را به خودشان اختصاص داده‌اند تا جایی که مسئولان وزارت بهداشت برای بررسی دلایل افزایش تعداد مبتلاها به خوزستان سفر کردند.

حالا هم شریعتی اعلام کرده: «تعداد بیماران مبتلا به کرونا در استان سه برابر شده و تعداد بستری‌ها ۶۰ درصد افزایش یافته که نشان می‌دهد ۲.۵برابر از این تعداد بیماران افرادی هستند که در خانه قرنطینه می‌شوند. خوزستان به سمت نزدیک شدن به آستانه تحمل این بیماری است و ممکن است اگر کم توجهی شود این بیماری از کنترل خارج شود و میزان ابتلا و مرگ افزایش یابد لذا در شورای تامین استان تصمیم گرفته شد مجدد محدودیت‌هایی را در برخی مناطق استان عملیاتی کنیم. کاهش محدودیت‌ها و رعایت نکردن اصول بهداشتی از سوی برخی از مردم باعث افزایش آمار ابتلا به کرونا در خوزستان شده است.»

کدخبر: ۳۲۶۸۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر