کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۱۴۷۴
تاریخ خبر:

جزئیات اولین تقسیم سود نقدی صندوق پالایش

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی| مشتریان صندوق پالایش به ازای هر واحد ۶۰۰تومان سود نقدی دریافت می‌کنند. این سود، مجموع سود نقدی تقسیم شده در مجامع شرکت‌های پالایش نفت تهران، تبریز، اصفهان و بندرعباس است که بخشی بزرگی از آن به صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم تعلق گرفته.

حالا دارندگان واحدهای ممتاز این صندوق تصمیم گرفته‌اند تا این سود در نهایت به سرمایه‌گذاران برسد. این مورد از جمله پدیده‌های نادری است که در آن یک صندوق سرمایه‌گذاری سهامی اقدام به تقسیم سود نقدی می‌کند. از آنجا که فرآیند تقسیم سود صندوق‌ها با شرکت‌ها متفاوت است، امکان دارد شاهد اتفاقات جذابی در اولین روز معاملات پالایش بعد از تقسیم سود نقدی باشیم.

سود تقسیم شده پالایشگاه‌ها در جیب صندوق پالایش
مجمع عمومی شرکت‌های پالایش نفت اصفهان، تهران، تبریز و بندرعباس اواخر تیرماه یعنی حدود هفت ماه پیش برگزار شد و در این جلسات، سود نقدی به سهامداران هر شرکت تعلق گرفت. با توجه به اینکه صندوق پالایش از سهامداران عمده هر کدام از این چهار شرکت پالایشگاهی‌ است، بخش قابل توجهی از سود این شرکت‌ها به مدیران صندوق پالایش رسید.

شپنا در مجمع عمومی خود به ازای هر سهم ۱۲۰تومان سود تقسیم کرد. از آنجا که حدود دو میلیارد و ۷۸۶میلیون سهام شپنا در اختیار صندوق پالایش است، در مجموع سود صندوق پالایش از مجمع شپنا حدود ۳۳۴میلیارد و ۲۸۶میلیون تومان بود.‌ شبندر سود ۳۸۵تومانی به هر سهم خود اختصاص داد. صندوق پالایش یک میلیارد و ۵۱میلیون سهام شبندر را در پرتفوی خود دارد و از این طریق حدود ۴۰۴میلیارد و ۸۴۱میلیون تومان سود نقدی به دست آورد.

در مجمع تیرماه شرکت نفت تبریز، به ازای هر سهم شبریز حدود ۴۱۷تومان سود نقدی تقسیم شد که سهم صندوق پالایش با داشتن ۳۶۶میلیون سهام شبریز از سود نقدی تقسیم شده حدود ۱۵۳میلیارد و ۳۱۴میلیون تومان بود.شرکت پالایش نفت تهران با نماد شتران در جلسه مجمع عمومی برگزار شده در اواخر تیرماه، ۲۰تومان سود نقدی به ازای هر سهم تقسیم کرد. از آنجا که صندوق پالایش حدود دو میلیارد و ۷۴۹میلیون سهام شتران را در اختیار دارد، توانست در این جلسه مجمع حدود ۵۴میلیارد و ۹۸۱میلیون تومان سود نقدی به دست آورد.

مجموع درآمد صندوق پالایش از سود نقدی تقسیم شده در مجامع شپنا، شبندر، شبریز و شتران به حدود ۹۴۷میلیارد و ۱۴۱میلیون تومان می‌رسد. تعداد کل واحدهای صندوق پالایش یک میلیارد و ۲۶۱میلیون سهم است و اگر قرار بود کل سود به دست آمده از چهار شرکت پالایشگاهی بین تمام مشتریان تقسیم می‌شد، هر واحد باید ۷۵۱تومان سود می‌گرفت و این موضوع نشان می‌دهد بخشی از سود تقسیم شده همچنان به صورت نقدی در پرتفوی صندوق پالایشی یکم باقی مانده است.

جزئیات پرداخت سود صندوق پالایش
مجمع عمومی صندوق سرمایه‌گذاری پالایش یکم تصویب کرده که حتما سود نقدی سهامداران تا پایان بهمن‌ماه به حسابشان واریز شود. البته در مجمع عمومی صندوق پالایش تنها یک شخص حقوقی حق رای دارد و آن هم کسی نیست جز شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی که چنین تصمیمی را گرفته است.

از جمله عجایب صندوق پالایش همین است که تنها یک شرکت می‌تواند برای کل صندوق تصمیم‌گیری کند. در اطلاعیه صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم از مشتریان خواسته شده تا هرچه زودتر در سامانه سجام ثبت‌نام و شماره حساب خود را به شرکت سپرده‌گذاری مرکز ی اعلام کنند تا سود تقسیمی صندوق، به همان حساب واریز شود.

مورد عجیب پرداخت سود توسط یک صندوق سهامی
زمانی که یک شرکت اقدام به تقسیم سود نقدی می‌کند، نماد آن شرکت در بورس متوقف و بعد دو روز از زمان برگزاری مجمع عمومی، بدون دامنه نوسان و با قیمت تئوری پایین‌تر معامله می‌شود. به عبارتی اگر قیمت سهام ۱۰هزار تومان باشد و در مجمع هزار تومان سود نقدی تقسیم شود، قیمت تئوری در زمان بازگشایی نماد ۹هزار تومان خواهد بود. این یعنی با تقسیم سود عملا اتفاق خاصی برای دارایی سهامداران نیافتاده و تنها زمانی تقسیم سود می‌تواند به نفع سهامدار باشد که قیمت سهام در لحظه بازگشایی بدون دامنه نوسان بالاتر از قیمت تئوری کشف شود. اما ماجرا برای صندوق‌های سهامی به کلی متفاوت است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای برگزاری مجمع نیازی به توقف نماد ندارند و بر همین اساس دیگر خبری از بازگشایی نخواهد بود. زمانی که سود نقدی توسط یک صندوق سرمایه‌گذاری تقسیم می‌شود، قیمت واحدها تغییر نمی‌کنند و تنها NAV کاهش پیدا می‌کند چراکه مبلغی پول از صندوق خارج شده و ارزش کل دارایی‌ها کاهش پیدا کرده. حتی زمانی که صندوق‌های درآمد ثابت سود ماهانه را به حساب مشتریانشان واریز می‌کنند، شاهد کاهش NAV و به تبع آن قیمت واحدها هستیم چراکه قیمت واحدها در صندوق‌هایی که بازارگردان فعال دارند، تا حد زیادی از NAV تبعیت می‌کند اما در صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم اینطور نیست.

NAV یا خالص ارزش دارایی‌ها به ازای هر واحد در صندوق پالایش روز چهارشنبه و بعد از برگزاری مجمع عمومی، کاهش پیدا کرد و از هشت هزار و ۹۳۱ به هشت هزار و ۳۳۱تومان رسید. بعید نیست که قیمت واحدها هم به همین نیست کاهش پیدا کند، اما از آنجایی که قیمت واحدها در حالت عادی حدود هزار و ۶۰۰تومان کمتر از ارزش NAV است، احتمالا میزان کاهش قیمت واحدها در اولین روز معاملات بعد از مجمع، کمتر از سود تقسیم شده است.

کدخبر: ۴۴۱۴۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر