کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۲۸۴۸
تاریخ خبر:

جزئیات آتش‌‌سوزی ‌بازار گل محلاتی و تصادف میکسر

روزنامه هفت صبح | می‌گویند ننویسید دی‌ماه، ماه حوادث عجیب و غریب است اما هنوز این ماه شروع نشده، حوادث را هم با خود آورده است. از ماجرای تصادف متروی کرج، انفجار خانه تبریز و حالا دو حادثه دیگر؛ اول آتش گرفتن بازار گل شهید محلاتی و دیگری تصادف کمپرسی در اتوبان ستاری و فوتی‌های حادثه!

آتش‌‌سوزی چندباره در بازار گل محلاتی
ساعت ۱۴:۵۱ پنجشنبه یک مورد حادثه انفجار و آتش‌سوزی در بازار گل محلاتی واقع در خیابان زمزم، بزرگراه شهید محلاتی به مرکز اورژانس تهران اعلام شد. بلافاصله یک‌ فروند بالگرد، پنج دستگاه آمبولانس و یک دستگاه موتورلانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل حادثه اعزام شد.

تا ساعت‌ها آواربرداری در این منطقه ادامه داشت تا در نهایت آتش خاموش شد اما با تلفات جانی! در این حادثه دو نفر کشته شدند و هشت نفر مصدوم که سه نفر از آنها به‌صورت سرپایی درمان شده و پنج نفر دیگر به بیمارستان منتقل می‌شوند. دو نفری که در این حادثه کشته شدند در واقع در زیر آوار جان باختند.

علت آتش‌سوزی
در واکنش‌های اولیه اعلام شد حادثه به علت انفجار کپسول‌هایی که با آنها بادکنک باد می‌کنند، رخ داده است. جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی، ضمن تایید این موضوع اظهار کرد: «شواهد اولیه نشان می‌دهد که حادثه به علت انفجار کپسول‌هایی که با آنها بادکنک باد می‌کنند، رخ داده است.»

بازار گل شهید محلاتی برای چندمین بار در سال جاری طعمه حریق شد و این در حالی است که احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت شورای اسلامی شهر تهران بار‌ها در خصوص لزوم رعایت الزامات ایمنی در این بازار گل هشدار داده بود. احمد صادقی در دوازدهمین جلسه شورا در شهریور ماه سال جاری در حالی که در آن زمان نیز حریقی در بازار گل محلاتی اتفاق افتاده بود نسبت به رعایت الزامات ایمنی در این بازار هشدار داد.

رئیس کمیته شفافیت شورا در آن جلسه تذکر داده بود که با توجه به شناختی که از گذشته از این محل داشته نسبت به خطرات و ایمنی بازار گل وگیاه هشدار داده بوده است و تیمی را برای رصد این موارد و جلساتی را نیز با مجموعه مدیران بازار گل و شهرداری برگزار کرده، اما اقدامی صورت نگرفت و حادثه پیش آمده نشان داد که پیش‌بینی وی درست از آب درآمد. صادقی حتی نسبت به رشد قارچ‌گونه و بی‌رویه این بازار در پیش چشمان شهرداری منطقه اعتراض کرده بود و اینکه این بازار حتی در زمان اوج شیوع ویروس کرونا تعطیل نشده بود.

در حالی‌‌که در دوازدهمین جلسه شورا مهدی چمران نیز بر این موضوع صحه گذاشت که باید الزامات ایمنی در این بازار رعایت شود، اما به فاصله بیش از سه ماه این بازار مجدد طعمه حریق شد و این بار خسارت بیشتر از دفعه قبل بود و باید بر این نکته تاکید کرد که پیش‌بینی احمد صادقی عضو شورا باز هم درست از آب درآمد.

برخورد میکسر با ۱۳ خودرو در اتوبان ستاری
حوالی ساعت ۱۸:۴۹ چهارشنبه، یک مورد حادثه تصادف سنگین در مسیر شمال به جنوب بزرگراه شهید ستاری به سامانه ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران اطلاع داده شد. تصادف کامیون میکسر حامل بتن با ۱۳ خودرو سواری در تهران یک کشته و ۶ مصدوم داشت. این حادثه تصادف در مسیر شمال به جنوب بزرگراه شهید ستاری نرسیده به خیابان مخبری اتفاق افتاد.

یک دستگاه کامیون میکسر به هنگام حرکت و به دلایل نامشخص با ۱۲ خودرو سواری برخورد کرد که بر اثر این حادثه ۶ نفر از سرنشینان دچار مصدومیت شدند. در ادامه این کامیون که دچار نقص فنی در قسمت ترمز شده بود به دلیل عدم کنترل به حرکت درآمد و در فاصله چند متری از این حادثه با یک دستگاه خودرو ۲۰۷ و یک پل فلزی پیاده‌رو برخورد کرد.

در حالی‌که بخش زیادی از بدنه این کامیون روی این خودروی سواری قرار گرفته بود، آتش‌نشانان با استفاده از دو جرثقیل بزرگ سازمانی توانستند این خودروی سنگین را از روی خودروی سواری جدا کنند. آتش‌نشانان یک مرد را که ظاهراً تنها سرنشین این خودروی سواری بود، به بیرون منتقل کردند که با تشخیص عوامل اورژانس مشخص شد این فرد به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داده است.

لغو مجوز شرکت میکسر
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ جزئیات برخورد کامیون مرگبار میکسر با ۱۳ خودرو در مسیر تقاطع ستاری- مخبری را تشریح کرد و از لغو مجوز شرکت مذکور خبر داد. سردار محمدحسین حمیدی اظهار کرد: «تیم‌های کارشناسی پلیس راهور تهران بزرگ به محض رسیدن به صحنه حادثه و بررسی‌های به‌عمل آورده متوجه می‌شوند که یک دستگاه کامیون میکسر که در مسیر شمال به جنوب ستاری تقاطع مخبری در حال حرکت بوده پس از این برخوردهای شدید با ۱۳دستگاه سواری به سمت چپ منحرف شده و پس از شکستن چندین شاخه گاردریل و درختان و عبور از آنها به لاین مخالف رفته و به سمت تقاطع مخبری رفت.

این کامیون میکسر در ادامه حرکت خود در لاین مخالف با یک دستگاه سواری پژو ۲۰۷ که در مسیر صحیح خود از محدوده جنوب به شمال در حال تردد بوده از ناحیه جلو برخورد و این خودرو را با خود تا پل عابر پیاده می‌کشاند و در نهایت با برخورد با پایه‌های این پل متوقف شد. در این حادثه متاسفانه راننده پژو ۲۰۷ که فردی ۲۹‌ساله بوده در محل حادثه فوت و ۶ نفر دیگر نیز مصدوم و به ۱۳ خودرو، گاردریل‌ها، درختان و ابنیه راه خسارات شدید وارد شد.»

او به علت بروز حادثه اشاره و تصریح کرد: «شرکت مربوطه به علت عدم نظارت بر رفتار راننده و حمل اضافه بار و همچنین حرکت در ساعات غیرمجاز خارج از زمان تعیین‌شده که از سوی شورای حمل و نقل و ترافیک تهران اعلام شده و همچنین به راننده میکسر به دلیل عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه سهم تقصیر داده شد.

به دلیل اهمیت موضوع به قید فوریت جلسه و کمیسیون ماده ۳۱ و ۳۲ قانون رسیدگی به تخلفات در خصوص مقررات حمل بار و تخلفات وسایل نقلیه باربری با حضور اعضای شهرداری تهران و نمایندگان حمل و نقل بار و نماینده شرکت مربوطه به دلایل ذکر شده تشکیل و پروانه شرکت مذکور به مدت یکسال تعلیق شد.»

حمیدی گفت: « این نکته را هم باید اضافه کرد که در بررسی‌های صورت گرفته توسط پلیس چندین مورد تخلف ثبت شده شامل حمل بار غیرمجاز (اضافه تناژ) و تعدادی تخلفات حادثه‌ساز و نیز تصادفات فوتی و جرح در سوابق این شرکت موجود بوده که همه و همه از عدم آموزش و نظارت مدیران این شرکت بر نحوه فعالیت و عملکرد رانندگان ناوگان خود که باعث انجام تخلفات و مخصوصاً حادثه چهارشنبه شب شد، نشأت گرفته است.»

کدخبر: ۴۳۲۸۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر