کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۵۶۹۶
تاریخ خبر:

جزئیات آتش‌سوزی‌های مهیب مناطق توریستی ‌‌ترکیه

روزنامه هفت صبح | آنتالیا این اسم آشنا و تابو برای گردشگران ایرانی این روزها درگیر ترسناک‌ترین صحنه‌های ممکن است. دورنمای هتل‌ها و استخرها و فضای جنگلی مشهور این مناطق درگیر آتشی سنگین و ترسناک شده است. آنتالیا از اواخر دهه هفتاد وارد فرهنگ گردشگری ایرانی‌ها شد. تقریبا همزمان با داغ شدن سفرهای توریستی طبقه متوسط به دوبی. سواحل مدیترانه‌ای این منطقه و به‌خصوص قسمت کمی لوکس‌ترش در کمر که سی کیلومتر با شهر آنتالیا فاصله دارد به رویای طبقه متوسط ایرانی بدل شده بود.

این ماجرا آن‌قدر کشدار شد که در دولت احمدی‌نژاد سفر به آنتالیا ممنوع شد و از آن پس مسافرهای ایرانی برای حضور در آنتالیا مجبورند به شکل‌هایی غیرعادی در فرودگاه‌هایی در اطراف آنتالیا فرود بیایند و صدها کیلومتر را با اتوبوس طی کنند. آنتالیا در زنجیره مناطق ساحلی ترکیه یعنی بدروم و مارماریس و آلانیا و کوشی آداسی، ‌محبوب‌ترین نقطه برای ایرانیان طبقه متوسط بود که به یکی از گروه‌های پرجمعیت گردشگر در کنار روس‌ها و آلمانی‌ها و عراقی ها بدل شده بودند.

در دهه هشتاد و نود کنسرت گذارهای لس آنجلسی شروع به سوء استفاده از حضور توریست های ایرانی در این مناطق کرده بودند که خود داستان دیگری است. کرونا ضربه بزرگی به این بخش توریستی ترکیه زده بود اما در حالی که به نظر می رسید امسال ترکیه در حال بازیابی بخشی از درآمد توریستی خود است این آتش سوزی سنگین کل ماجرا را تحت الشعاع خود قرار داد و هزاران توریست به سرعت در حال ترک منطقه هستند.

تبعات آتش: مرگ ۶ نفر و صدمه به ۱۸۳ نفر
تا روز شنبه ۹ مرداد، بر اثر این آتش‌سوزی شش نفر در این منطقه جان خود از دست داده‌ بودند و گروه زیادی از گردشگران ناچارا از هتل‌هایشان خارج شدند و مقصدخود را تغییر دادند تا هتل‌ها را تخلیه کنند. در همین مدت چندین روستا هم خالی از سکنه شدند. تصاویری که ان‌تی‌وی از این لحظات پخش می‌کرد، ویدئوهای هولناکی برای مردم این کشور بود.

در این تصاویر مردم از ترس آتش از خودروهای‌شان بیرون می‌پریدند و با پای پیاده پا به فرار می‌گذاشتند. یکی از افراد فوت شده، مردی ۲۵ ساله بوده که قصد داشته به این اقامتگاه‌ها کمک برساند. فرد دیگری هم که فوت کرده است، یک پیرمرد ۸۲ ساله بوده که در خانه تنها زندگی ‌می‌کرده. علاوه بر جانباخته‌ها در این مدت ۱۸۳ نفر هم مصدوم شدند.

کجاها سوختند؟
آتش دقیقا در شهرهای جنوبی این استان شعله گرفته است. نوار شعله‌های آن از عثمانیه، جنوب شرقی این کشور شروع شده و تا ازمیر هم که غرب این کشور قرار دارد، کشیده شده است. در یک برآورد تعداد نقاطی که با آتش سوزی روبه‌رو بودند ۱۰۷ منطقه شمرده شده‌اند. این آتش‌ها در روزهای اول به طور عمده در مناطق جنگلی شهرهای توریستی ترکیه مانند آنتالیا، بدروم، مارماریس و مرسین شروع شد و به استان‌های دیگر هم رسید.

علاوه بر جنگل‌ها گفته شده که در شهر دیدیم واقع در استان آیدین چند منطقه مسکونی هم آتش گرفته‌اند. آیدین یک میلیون نفر جمعیت دارد. از این استان ایرانی‌ها بیشتر کوش آداسی را می‌شناسند. علاوه بر این در شهر بدروم واقع در استان موغله که درست مجاور دریای اژه است، ۸۰ هکتار زمین با وجود تلاش آتش‌نشانان در میان آتش سوخته‌.

مارماریس شهر ساحلی دیگری در همین استان است که آنجا هم از آتش در امان نمانده. این استان موغله ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و در جنوب غربی این کشور واقع شده. از آن طرف آتش‌سوزی در آنتالیا با دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت باعث شده که مردم چند روزی در شوک فرو بروند. آنتالیا از معروف‌ترین شهرهای توریستی ترکیه است که این اتفاق گردشگران زیادی را سردرگم کرده. کیلومترها دورتر از این خط آتش، روز جمعه در چند منطقه جنگلی شهر استانبول از جمله باغ کنسولگری روسیه نیز آتش‌سوزی رخ داده بود. یکی از شهرهایی که این روزها آتش از آن تخلیه نشده، مرسین در استانی به همین نام بوده. از قضا بوشهر و مرسین با هم پیوند خواهرخواندگی دارند.

چرا جنگل‌ها سوختند؟
حالا اصلا علت این آتش‌سوزی‌ها چه بوده؟ از این اتفاق دارد ۶ روز می‌گذرد اما علت هنوز معلوم نیست. رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه گفته بود دارند تحقیق می‌کنند که آیا این اتفاق‌ها عمدی بوده یا نه. اردوغان همچنین اعلام کرد یک نفر در ارتباط با دست‌داشتن در آتش‌سوزی‌های گسترده جنگل‌ها در این کشور بازداشت‌شده است ولی جزئیات بیشتری به بیرون درز نکرده است.

دلایل مختلفی برای پراکنده شدن این آتش وجود داشت. آنطور که خبرگزاری دولتی آناتولی نیز گزارش داده با وزش باد، آتش‌سوزی در برخی نقاط وسعت بیشتری یافته است و آتش‌سوزی که در منطقه آق‌سو در استان آنتالیا رخ داده، به همین علت وسعت پیدا کرده است. هر چند پاک دمیرلی وزیر محیط زیست اعلام کرده است که تحقیقات برای مشخص شدن علت بروز این آتش‌سوزی‌ها ادامه دارد.

اما برخی منابع غیرموثق مدعی شده‌اند همزمانی وقوع آتش‌سوزی‌ها و برخی شواهد دیگر بیانگر آن است که برخی گروه‌های خرابکاری در این ماجرا نقش دارند. حتی برخی از کاربران در فضای مجازی با هشتگ «pkkآتش‌زد» اینطور تبلیع می‌کنند که عاملان این کار حزب کارگران کردستان و دموکراتیک خلف (HDP ) بوده‌اند.

افزایش دمای بی‌سابقه در ترکیه
این ماجرا در افزایش دمای منطقه هم تاثیر گذاشته. دمای هوا در این کشور به ۴۹٫۱ درجه سانتی گراد رسیده اما روز شنبه ایسنا گزارش داد که رکوردهای ماهواره‌ای ثبت شده خبر می‌دهد دما از این‌ هم بالاتر است. با اینکه این اولین بار نیست که در ترکیه آتش‌سوزی رخ داده اما بنا بر گزارش گاردین شدت گرمای این آتش‌سوزی‌ها «چهار برابر» حریق‌های گذشته در تاریخ ترکیه بوده است.

کدخبر: ۴۰۵۶۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر