کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۵۵۸۸
تاریخ خبر:

جزئیاتی از نخستین کاروان اتومبیل‌های ‌وارداتی

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | بالاخره اولين بارِ محموله خودروهاي وارداتي انگار به ايران آمد و حالا مي‌توان گفت وعده واردات خودرو تا حدودي عملي شده است و وقتي خيال‌مان راحت‌تر خواهد شد كه به‌زودي اسامي خودروها را در ليست ثبت سفارش وزارت صمت ببينيم. به هر حال روز جمعه گزارش مفصلي در هفت‌صبح درباره اسامي و مشخصات خودروهاي وارداتي كار كرديم و حالا خودروهاي كيا با نمايندگي كوشا خودرو بعد از ورود به بندر لنگه در استان هرمزگان، به گمرک شهریار تهران ترانزیت خواهد شد. همچنين امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت از تخلیه اولین کشتی حامل خودروهای وارداتی تا ساعت ۲۳ شنبه در بندر لنگه خبر داد.

به گزارش مهر، سخنگوی وزارت صمت گفت: کشتی در نوبت تخلیه است و مطابق اعلام نظر گمرک بندرلنگه به دلیل شرایط جوی نامساعد تخلیه خودروها با تأخیر همراه شده که تا ساعت ۲۳ انجام خواهد شد.همچنين به گفته قاليباف، خودروهای دیگری از مبدا کره جنوبی، ژاپن و چین به مقصد کشورمان بارگیری شده‌اند. همزمان با ورود نخستین محموله خودرو به کشور، کار پذیرش خودروهای وارداتی در بورس از هفته گذشته آغاز شده و این هفته نهایی می‌شود. بنابراین از نظر بستر فروش نیز آمادگی لازم ایجاد شده است.

از سوي ديگر، كوشا خودرو از هفته‌هاي گذشته به صورت رسمي تبليغات خود را براي واردات برند كيا آغاز كرد و در زمان نوشتن اين گزارش خودروها نزديك بندر هستند. در ميان اسامي نام اسپورتيج نيز به چشم مي‌خورد كه اين سوال را به وجود مي‌آورد آيا واقعا قيمت اين خودرو 20هزار دلار است يا نزديك به 27 هزار دلار و اگر به اين شكل است چگونه مجوز ورود دارد! آيا از آپشن‌هاي خودرو قرار است كم شود؟

اما يك مقام آگاه در مجموعه كوشاخودرو، درباره خودروهاي وارداتي كيا و اسامي آنها و همچنين مشخصات‌شان به هفت‌صبح مي‌گويد: «احتمالا در محموله اولي كه وارد مي‌شود كيا اسپورتيج كي5 بيسيك است كه زير 20 هزار دلار هم قيمت دارد. با توجه به اين كه فوب كره در نظر گرفته مي‌شود مدل بيسيك به‌راحتي مي‌تواند به ايران وارد شود كه آپشن‌هاي حداقلي استاندارد را نيز دارا است.

بقيه خودروها نيز شامل كيا پگاس، سلتوس، سونت، سراتو، اسپورتيج كي 5 و پيكانتو است كه از گمرك شهريار اظهار خواهد شد و نمايندگي كوشاخودرو به طور رسمي اجازه واردات برند كيا را به كشور دارد.» همچنين تعداد خودروهاي كيا ثبت سفارش شده در پارت اول 700 دستگاه اعلام شده است كه در محموله اول 200 دستگاه خودرو وارد بندر مي‌شود.

از سوي ديگر به هرحال تحريم‌ها همچنان پابرجا است و فعلا نمي‌توان به طور مستقيم از خود كره خودرو وارد كرد. گمانه‌زني مي‌شود اين خودروها از هند يا امارات وارد شوند. البته كه اين موضوع مبدا واردات از رمز و رموز شركت‌هاي واردكننده به شمار مي‌آيد و انگار بهتر است زياد درباره‌اش سوال و جواب نشود! درباره سال توليد اين خودروها نيز اعلام شده است خودروهای مذکور در سال جاری میلادی در کره جنوبی تولید شده اما مدل آنها 2023 است.

تا به اينجا طبق گمانه‌زني‌ها و حدس‌ها ميتسوبيشي با آرين موتور پويا، هيونداي احتمالا با كرمان‌موتور، چانگان با سايپا، اشكودا با مزين‌خودرو وارد خواهد شد و شايد مثلا فيات هم با ايران‌خودرو بيايد. البته تا مانند كيا، خودروها روي عرشه كشتي نيايند نمي‌توان ماجرا را تصديق كرد اگرچه اين هم اول راه است و…

کدخبر: ۴۹۵۵۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر