کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۴۵۸۳
تاریخ خبر:

جریمه قلیان کشیدن در ساختمان و دستکاری پلاک خودرو

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | پاسخ به سوالاتی درباره حضانت کودک بعد از فوت پدر، مزاحمت با قلیان کشیدن در ساختمان و بیمه خویش‌فرما.این هفته به شش سوال مطرح شده توسط خوانندگان پاسخ خواهیم داد:

سوال یک: آقای (الف) با خانم (ب) ازدواج می‌کند و حاصل ازدواج یک دختر‌ است. در ادامه از هم جدا می‌شوند و دختر پیش پدرش می‌ماند. بعد از آن آقای (الف) با خانم (ج) ازدواج می‌کند و از او نیز صاحب یک دختر می‌شود. بعد از مدتی (الف) فوت می‌کند. در این مدت خانم (ب) یعنی مادر دختر اول، یک‌بار ازدواج کرده و پس از مدتی جدا شده است. با توجه به اینکه پدر و مادر (الف) زنده هستند و سن دختر ۱۲ ساله است، نگهداری دختر اول و مسئولیت او با چه فردی است؟

پاسخ: حضانت این دختر با مادر است. ماده ۱۱۷۱ قانون مدنی می‌گوید: «در صورت فوت یکی از ابوین (یعنی پدر یا مادر)، حضانت طفل با آنکه زنده است خواهد بود؛ هر چند متوفی پدر طفل بوده و برای او قیم معین کرده‌ باشد.»

سوال دو: بنده با داشتن ۱۸ سال سابقه بیمه مداوم، می‌توانم از فروردین ماه ۱۴۰۱ خودم را بیمه خویش‌فرما یا اختیاری کنم؟ مشخص هست که مبلغ بیمه را چه مقدار باید واریز کرد؟

پاسخ: بیمه خویش‌فرما، شرایط سنی دارد. بین ۱۸ تا ۵۰ سال. البته اگر بالاتر از ۵۰ سال باشید و به میزانی که سنتان بالاتر است، حق بیمه پرداخت کرده باشید هم شرایط را خواهید داشت. حق بیمه در حال حاضر حدود ۹۰۰ هزار تومان است.

سوال سه: آیا می‌توان علیه همسایه‌ای که داخل واحد خود قلیان می‌کشد ولی بوی آن در کل بلوک می‌پیچد؛ با عنوان ایجاد مزاحمت شکایت کرد؟

پاسخ: بله. این موضوع مصداق مزاحمت است و با جمع‌آوری استشهاد از سایر همسایگان یا با گزارش پلیس می‌توان برای آن اقامه دلیل کرد.

سوال چهار: فردی با دستکاری ‌پلاک‌ خودروی خود هر روز وارد طرح ترافیک می‌شود ولی چند روز بعد، جریمه آن برای من می‌آید. باید چه کنم؟

پاسخ: به دادسرا یا شعب مخصوص تخلفات رانندگی مراجعه کنید و در آنجا شکایت خود را از ثبت اشتباه تخلفات مطرح کرده و توضیحات خود را ارائه کنید.

سوال پنج: عضو یک کانال واتساپ هستم که مدیر آن دائما از مضرات واکسن زدن و عوارض آن مثل مبتلا شدن به بیماری‌های دیگر مثل ایدز صحبت می‌کند. با توجه به ضرورت واکسن زدن و با توجه به واکسن هراسی این شخص، آیا راه قانونی برای جلوگیری از اقدام این شخص وجود دارد؟

پاسخ: ترجیحا موضوع را با گفت‌وگو حل کنید اما امکان شکایت از این رفتار به پلیس فتا وجود دارد. اتهام این افراد نیز نشر اکاذیب یا عدم رعایت مقررات قانون طرز جلوگیری از بیماری‌های آمیزشی و بیماری‌های واگیردار است.

سوال شش: شناسنامه مرا در روستا چهار سال کوچک‌تر گرفتند. در واقع متولد ۱۳۴۰ بودم اما شناسنامه من ۱۳۴۴ است. کار من ساختمانی است و ۲۶ سال سابقه دارم. آیا چاره‌ای هست که زودتر بازنشسته شوم؟

پاسخ: طبق تبصره قانون حفظ و اعتبار اسناد سجلی مصوب سال ۱۳۶۷ «صاحب شناسنامه تنها یک بار در طول عمر و درصورتی که اختلاف سن واقعی با سن مندرج در اسناد سجلی به تشخیص کمیسیونی که مرکب از فرماندار یا بخشدار، رئیس اداره ثبت احوال محل و پزشک منتخب مدیرعامل سازمان بهداری (بهداشت) استان و رئیس شورای اسلامی شهر یا بخش محل صدور شناسنامه و با عضویت و ریاست قاضی دادگاه صالحه محل تشکیل می‌گردد بیش از پنج سال باشد می‌تواند سن خود را اصلاح نماید.» بنابراین شما می‌توانید با مراجعه به سازمان ثبت احوال تقاضای خود را مطرح کنید و بعد از تصویب این کمیسیون با سن ۶۰ سال و با داشتن حداقل ۲۰ سال سابقه (که البته شما ۲۶ سال سابقه دارید) خود را بازنشسته کنید.

‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید . همچنین می‌توانید سوالات را به این ایمیل هم ارسال کنید: mo.masjedi@gmail.com

کدخبر: ۴۳۴۵۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • kia_li.

    ممنون از کار خوبی که در روزهای دوشنبه ان جام میدین، و سواد حقوقی مخاطبان رو بالا میبرید.