کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۰۸۳۳
تاریخ خبر:

جریان انحرافی در‌ حزب جمهوری‌خواه

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | الیز استفانیک، نماینده جمهوری‌خواه نیویورک و یکی از حامیان ترامپ در ادعای تقلب در انتخابات، جانشین لیز چینی در ترکیب رهبری جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان شد. این اتفاق پس از برکناری چینی از مقام دبیری شورای رهبری جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان به دلیل انتقادات شدیداللحن و نطق‌های بلیغ و صریح او در نکوهش ترامپ و گفتمان او رخ داد. چینی تنها نماینده جمهوری‌خواهی بود که در استیضاح ترامپ به او رای عدم اعتماد داد و این رای را «رای وجدان» نامید که دست بالاتری از رای حزبی دارد.

او معتقد است ترامپ دموکراسی و قانون را زیر پا گذاشته است و با سر دادن فریاد تقلب بدون هیچ مدرک و استدلالی به طور مستقیم سبب شده است که ۶ شهروند آمریکایی جان خود را از دست بدهند و اگر جمهوری‌خواهان حرکت او و حامیانش را محکوم نکنند با او شریکند. چینی معتقد است که در ابتدا باید ترامپ به گونه‌ای از حزب طرد و اخراج شود که دیگر نتواند به رویای حضور دوباره در کاخ سفید فکر کند و سپس حزب با تمام قوا تلاش کند که ترامپ به طور قانونی و عادلانه محاکمه شود.

می‌توان واکنش جمهوری‌خواهان به موضع‌گیری‌های چینی را در سه دسته طبقه‌بندی کرد. دسته اول افرادی مانند میچ مک کانال، رهبر جمهوری‌خواهان مجلس سنا هستند که با اظهارات چینی موافقند و معتقدند ترامپ مایه آبروریزی است و حمایت از او، اعضای حزب را در نظر مردم خار و خفیف می‌کند. اما اعضای این دسته ترجیح می‌دهند این اظهارات، درون حزبی باقی بماند و وارد فضای رسانه‌ای نشود، پس به همین دلیل در فضای رسمی سکوت اختیار کرده‌اند.

دسته دوم دسته افراد کم شماری مانند سناتور میت رامنی است که با صراحت و بدون هیچ لکنتی ترامپ و حرکت او را محکوم می‌کنند و محاکمه عادلانه ترامپ را در راستای دموکراسی و منافع حزب می‌دانند. دسته سوم دسته نسبتا متعدد حامیان ترامپ است که هیچ انتقادی از او و حرکتش را برنمی‌تابند و برای مثال این دسته در روز چهارشنبه و پس از آخرین نطق چینی در مذمت ترامپ، نامه‌ای خطاب به سران حزب جمهوری‌خواه منتشر کردند و پس از محکوم کردن اظهارات چینی در متن نامه، تهدید کردند که اگر این روند ادامه داشته باشد از حزب جمهوری‌خواه استعفا می‌دهند و همراه با ترامپ حزب جدیدی تاسیس می‌کنند و رو در روی حزب جمهوری‌خواه قرار می‌گیرند. سناتور لیندسی گراهام در این باره به هم‌حزبی‌های خود هشدار داده است و می‌گوید اگر ترامپ و ترامپیست‌ها از حزب جدا شوند، جمهوری‌خواهان بیش از نیمی از حامیان مردمی خود را از دست خواهند داد.

این اتفاقات در حالی رخ داد که خبرها حاکی از آن است که در روزهای اخیر مقامات قضایی پالم بیچ، محل سکونت کنونی دونالد ترامپ در فلوریدا، جلسات متعددی را برای بررسی عملیات بازداشت ترامپ در روزهای آینده برگزار کردند. از سوی دیگر قضات نیویورک و نیوجرسی هم به تکاپو افتاده‌اند تا بتوانند زودتر از همکاران فلوریدایی خود قرار بازداشت برای ترامپ صادر کنند و این افتخار را به نام خود گره بزنند. به نظر می‌آید اگر ترامپ در روزهای آینده بازداشت شود اوضاع درونی حزب جمهوری‌خواه بر سر مسئله حمایت یا عدم حمایت از او وخیم‌تر از پیش شود و حامیان ترامپ مجبور شوند تهدید خود را عملی کنند و با استعفا از حزب جمهوری‌خواه، حزبی نو با سردمداری دونالد ترامپ تاسیس کنند. اما سوال اصلی این است که این اتفاق در صورت وقوع تا چه حد جدی و مهم است؟

سال‌های طولانی از انتقاد مردم و تحلیلگران به انحصار سیاسی در نظام دو حزبی آمریکا می‌گذرد. برای مثال در شهریور سال گذشته که رقابت انتخاباتی ترامپ و بایدن به اوج خود رسیده بود ۵۷ درصد از کسانی که برای رای دادن در انتخابات ثبت‌نام کرده بودند، از تشکیل و به میدان آمدن حزب سوم قدرتمند استقبال کردند. آمارها نشان می‌دهد تا روز تسخیر کنگره به دست حامیان ترامپ نظر مساعد مردم درباره تشکیل حزب سوم همان ۵۷ درصد بود‌ اما نکته شایان توجه این است که با رشد احتمال تشکیل حزب سوم توسط ترامپ، موافقان این حرکت ۵ درصد رشد داشتند و به ۶۲ درصد رسیده‌اند. این تعداد از موافقان تاسیس حزب سوم در طول تاریخ آمریکا بی‌همتاست.

با بالا گرفتن اختلافات درون حزب جمهوری‌خواه، ۶۳ درصد از حامیان این حزب نیز از استعفای ترامپ و تشکیل حزب سوم توسط او حمایت کردند. سال گذشته تنها ۳۹ درصد از حامیان حزب جمهوری‌خواه از این اقدام حمایت کردند و رشد این آمار تا این اندازه نیز در طول تاریخ حزب جمهوری‌خواه بی‌نظیر است و زنگ خطر بلندی را برای سران حزب به صدا در آورده است‌. این آمار زمانی خطرناک‌تر می‌شود که ۳۳درصد از مردم آمریکا تعلق خاطری به هیچ کدام از دو حزب ندارند و ۲۶درصد از جمعیت آمریکا به همین دلیل هیچ فعالیت و مشارکتی در امور سیاسی نداشتند و یک حزب سوم قدرتمند می‌تواند آرای آن‌ها را به خود جلب کند و گوی سبقت را از هر دو حزب سنتی برباید.

به علاوه گفتمان پوپولیستی ترامپ شانس بسیاری برای جذب جوانان و بالاخص رای اولی‌ها دارد. در حزب رقیب این نمودار روند کاهشی داشته است و حامیان تشکیل حزب سوم از ۵۲درصد سال گذشته به ۴۶درصد رسیده‌اند. ۶۸درصد از حامیان حزب جمهوری‌خواه موافق استمرار حضور چهره‌های شناخته شده برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری هستند و ۳۱ درصد معتقدند چهره‌های جدید موفق‌تر خواهند بود.

از میان آن ۶۸ درصد، ۴۷درصد معتقدند فقط ترامپ گزینه اصلح است و فرقی ندارد در حزب جمهوری‌خواه باشد یا یک حزب جدید. به نظر می‌آید ترامپ و جریان ترامپیست‌ها مانند یک جریان انحرافی، استخوانی در گلوی حزب جمهوری‌خواه هستند و راه پس و پیش را برای ادامه مسیر بسته‌اند و سران حزب باید هر چه زودتر تصمیمی برای آینده سیاسی خود با یا بدون ترامپ بگیرند؛ البته اگر ترامپ زودتر چنین کاری نکند.

کدخبر: ۳۹۰۸۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر