کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۴۲۲۲
تاریخ خبر:

جدی‌ترین گام ایران در پیش است

روزنامه هفت صبح | با نزدیک شدن به سوم اسفند و ضرب‌الاجلی که ایران برای غرب تعیین کرده، انتظار می‌رود کشورمان در هفته پیش رو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. این گام ایران در راستای عدم بازگشت ایالات متحده به برجام، ادامه تحریم‌ها و بی‌عملی اروپایی‌ها شکل گرفته است. تهران می‌گوید در هر زمانی که بتواند به منافع خود دست یابد به عقب باز می‌گردد.

رسانه‌های غربی و عربی به تحلیل این موضوع پرداخته و نوشته‌اند که ایران سعی دارد غرب را برای عمل به قول‌هایش تحت فشار قرار دهد. این تصمیم از سوی مجلس شورای اسلامی گرفته شده.

* یک: شبکه سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به اقدامات هسته‌ای ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی خود و ضرب‌الاجل سوم اسفند برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، تاکید کرد که هنوز فرصت نجات توافق هسته‌ای وجود دارد.

این رسانه آمریکایی در ادامه مدعی شد که«تولید اورانیوم فلزی با غنی‌سازی اورانیوم کاملا متفاوت است و موارد مصرف کمی در فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز دارد» و افزود: این اقدام ایران زنگ هشدار را برای برخی در جامعه بین‌الملل به صدا درآورد. به گفته کارشناسان مقدار بسیار بیشتری از ۳٫۶ گرم از این ماده (اورانیوم فلزی) می‌تواند برای تولید هسته یک بمب اتمی مورد استفاده قرار گیرد.

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود ۳٫۶ گرم اورانیوم فلزی را در تاسیسات اصفهان که کمتر از اندازه یک انگشت است، تایید کرده‌اند. یک مقام پیشین آمریکایی در دولت باراک اوباما که در مذاکرات برجام نیز مشارکت داشت در گفت‌وگو با سی‌ان‌بی‌سی خاطر نشان کرد: این اقدام ایران جدی‌ترین گام هسته‌ای است که آنها تاکنون برداشته‌اند و این، واقعا تحریک‌آمیز است.

این مقام پیشین آمریکایی همچنین گفت: من فکر نمی‌کنم که این مسئله احتمال ورود به برجام را تضعیف کند اما در عین حال، دردسرساز است. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، با این حال کارشناسان منطقه‌ای معتقدند که توافق هسته‌ای هنوز قابل حفظ شدن است.

انیسه تبریزی، محقق ارشد اندیشکده «بنیاد مطالعات امنیت و دفاعی سلطنتی» در انگلیس معتقد است که اقدامات ایران قابل بازگشت است، به ویژه اگر در مدت زمانی کوتاه انجام شوند. وی ادامه داد: محکومیت‌هایی (علیه ایران) وجود داشته است اما هیچ سیگنالی را مبنی بر اینکه این پایان تلاش‌ها برای احیای مذاکرات بر سر برجام است، مشاهده نکرده‌ایم.

* دو: شبکه الجزیره در گزارشی اعلام کرد که توقف اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران می‌تواند اهرم فشاری علیه واشنگتن برای برداشتن تحریم‌ها باشد.در این گزارش آمده است: نگاه واشنگتن در این رابطه متفاوت است و معتقد است که اقدامات ایران تنها منجر به افزایش فشار علیه آن می‌شود. از سوی دیگر همزمان بر گزینه دیپلماسی و مذاکره در رابطه با پرونده ایران تاکید می‌کند.

در ادامه گزارش این شبکه قطری آمده است: وزیر خارجه آمریکا چند روز گذشته با تاکید بر این مسئله گفت که دیپلماسی بهترین راه ممانعت تهران از دستیابی به سلاح هسته‌ای است. در این میان روسیه میانجیگری را در پیش گرفته است و این مسئله را می‌توان در اظهارات معاون وزیر خارجه این کشور مشاهده کرد، او از واشنگتن خواست نشانه‌های روشنی از آمادگی دولت جدید آمریکا برای بازگشت به برجام و برداشتن تحریم‌ها به ایران ارسال کند.

در بخش دیگر این گزارش آمده است: وی همچنین از تهران خواست خویشتنداری کند و مسئولیت خود در قبال برجام را بر عهده بگیرد. برخی معتقدند که توقف عمل به پروتکل الحاقی، ممکن است ایران را وارد مرحله جدیدی از تنش و عدم اعتماد به دولت‌های غربی کند اما در مقابل می‌تواند به عنوان اهرم فشاری برای وادار کردن دولت آمریکا به انجام اقدامات مستقیم در رفع تحریم‌ها، عمل کند.

کدخبر: ۳۷۴۲۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر