کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۰۸۹۹
تاریخ خبر:

جدول قابل پیش‌بینی لیگ بیست‌و‌یکم برای مدعیان

روزنامه هفت صبح | سه تیمی که فصل گذشته در رده‌های اول تا سوم جدول لیگ برتر قرار گرفتند، این روزها حسابی در بازار نقل و انتقالات فعال هستند و می‌شود گفت که بخش اعظمی از کار آنها تمام شده و ترکیب اصلی آنها برای لیگ بیست و یکم مشخص شده است. با توجه به همین موضوع، حتی می‌توان پیش‌بینی کرد که در لیگ برتر بعدی چه جایگاهی خواهند داشت.

سپاهان: شانس اول قهرمانی
با جذب مسعود ریگی، فهرست سپاهان کامل‌تر از فصل قبل شد و حالا می‌توان مدعی شد که این تیم نسبت به فصل قبل تقویت شده و می‌تواند جایگاه بهتری به دست آورد. حتی شاید بتوان این تیم را با سپاهان تکرارنشدنی دوره امیر قلعه‌نویی که تیمی کهکشانی بود و به‌طور پیاپی قهرمان لیگ برتر شد و شانس قهرمانی آسیا را هم داشت، مقایسه کرد. محرم نویدکیا حالا یک تیم کامل و رویایی را در اختیار دارد که نیمکت‌نشین‌هایش هم بازیکنانی موثر و سرنوشت‌ساز هستند. این تیم فقط یک دروازه‌بان اول مطمئن نیاز دارد تا کامل‌ترین تیم لیگ بیست و یکم باشد.

ترکیب اصلی این تیم بدون دروازه‌بانی که احتمالا از خارج از کشور جذب خواهد شد، به این ترتیب است: «گئورگی گولسیانی، عزت پورقاز، امید نورافکن، دانیال اسماعیلی‌فر، مسعود ریگی، سروش رفیعی، فرشاد احمدزاده، محمدرضا حسینی، سجاد شهباززاده و شهریار مغانلو»! این هم از فهرست بازیکنانی که احتمالا نیمکت‌نشین خواهند بود: شایان مصلح، محمد کریمی، جلال‌الدین علی‌محمدی، محمد نژادمهدی، مهدی مهدی‌زاده، روح‌الله باقری، محمدرضا خلعتبری، رضا میرزایی، یاسین سلمانی! قطعا با چنین فهرستی، دست محرم نویدکیا در طول فصل خالی نخواهد بود و او هرگز دچار کمبود بازیکن در هیچ پستی نخواهد شد.

و همین می‌تواند به حفظ ثبات که یکی از شروط قهرمانی است، کمک کند. فصل گذشته سپاهان در اوایل از نظر دفاعی ضعف‌هایی داشت که به‌تدریج برطرف شدند و حالا با توجه به اینکه همه مدافعان اصلی این تیم ماندگار شده‌اند، باید از همین ابتدای فصل در سپاهان منتظر یک خط دفاعی هماهنگ و مطمئن باشیم و این به‌معنای جمع‌آوری امتیازات بیشتر در اوایل فصل خواهد بود. خط هافبک و حمله این تیم هم نه‌تنها تضعیف نشده بلکه تقویت هم شده و جای خالی جداشده‌ها به‌خوبی پر شده است. با در نظر گرفتن این شرایط به‌نظر می‌رسد سپاهان شانس اول قهرمانی در لیگ بیست و یکم است.

پرسپولیس: احتمالا نایب‌قهرمانی
قهرمان پنج دوره قبلی لیگ برتر، این بار هم مثل چند فصل اخیر در فصل نقل و انتقالات تغییر کمرشکنی نداشته است. یحیی گل‌محمدی بازیکنانی مثل محمدحسین کنعانی‌زادگان، احمد نوراللهی و شهریار مغانلو را از دست داده و علیرضا ابراهیمی و رضا اسدی را جایگزین آنها کرده است. گفته می‌شود استنلی کی‌روش و حامد پاکدل هم به این تیم خواهند پیوست تا جای خالی مغانلو هم پر شود. پرسپولیس البته رضا دهقانی و علی نعمتی را هم جذب کرده است. در مجموع مدیران باشگاه پرسپولیس توانسته‌اند تا حدود زیادی شاکله تیم‌شان را حفظ کنند و جای خالی رفته‌ها را با مهره‌های مناسب پر کرده‌اند.

با نگاهی به فهرست پرسپولیس می‌توان ترکیب اصلی این تیم در بازی‌های لیگ بیست و یکم را به این شکل پیش‌بینی کرد: «حامد لک، علیرضا ابراهیمی، سیدجلال حسینی، مهدی شیری، سعید آقایی، رضا اسدی، کمال کامیابی‌نیا، وحید امیری، مهدی ترابی، مهدی عبدی و عیسی آل‌کثیر». دست یحیی هم روی نیمکت حسابی پر است. رادوشوویچ، علی نعمتی، سیامک نعمتی، سیامک سرلک، امید عالیشاه، علی دهقانی، فرشاد فرجی و احسان پهلوان، بازیکنانی هستند که یک نیمکت پرو‌پیمان و مطمئن را تشکیل داده‌اند و دست گل‌محمدی را برای سیستم‌های مختلف و تغییرات لازم باز گذاشته‌اند.

همانطور که می‌بینید پرسپولیس هم فهرست تقریبا کاملی در اختیار دارد اما در مقایسه با فهرست سپاهان به نظر می‌رسد وضعیت تیم اصفهانی بهتر است. در فهرست سپاهان بازیکنان باتجربه و موثر بیشتری دیده می‌شود. تغییرات در ترکیب اصلی سپاهان هم کمتر بوده و نیازی به زمان برای هماهنگی بیشتر نفرات جدید نیست اما در پرسپولیس بازیکنانی مثل ابراهیمی و اسدی نیاز به زمان دارند تا جا بیافتند. ضمن اینکه تغییرات در پرسپولیس در دو پست کلیدی مدافع میانی و هافبک وسط رخ داده که طبعا دردسرهای بیشتری برای سرمربی این تیم به‌دنبال خواهد داشت. با توجه به این شرایط پیش‌بینی می‌شود که پرسپولیس در لیگ بیست و یکم دوم شود.

استقلال: پایین‌تر از فصل قبل
استقلال به شکلی عجیب همچنان دور باطلی را طی می‌کند. مثل این چند فصل اخیر، تغییرات زیاد و جدایی بازیکنان موثر باعث می‌شود اسکلت این تیم کاملا تغییر کند و همین تغییرات باعث می‌شود تا بخشی از نیم‌فصل اول صرف ایجاد هماهنگی نفرات جدید که تعدادشان کم هم نیست، با نفرات قبلی شود و این دقیقا همان جایی است که سپاهان و پرسپولیس راه خود را از استقلال جدا می‌کنند! تا اینجای کار، محمد نادری، هروویه میلیچ، شیخ دیاباته، مهدی قایدی و مسعود ریگی از استقلال جدا شده‌اند.

داریوش شجاعیان هم در فهرست مازاد قرار دارد و گفته می‌شود فرشید اسماعیلی و امیرارسلان مطهری هم جدا خواهند شد. احتمال جدایی رشید مظاهری و پیوستن او به سپاهان هم وجود دارد. به‌جز شجاعیان که معمولا مصدوم بود، سایر بازیکنان جدا شده، موثر و کلیدی بودند و پیدا کردن جایگزین مناسب برای آنها آسان نیست. همین حالا و با وجود جذب چند بازیکن، می‌توان ادعا کرد که استقلال نتوانسته بازیکنانی همسطح جداشده‌ها جذب کند. امیرحسین حسین‌زاده، امین قاسمی‌نژاد، زبیر نیک‌نفس، عارف آقاسی، علیرضا رضایی و محمدرضا آزادی بازیکنانی هستند که در فصل نقل و انتقالات به استقلال پیوسته‌اند و گفته می‌شود نفراتی مثل جعفر سلمانی، لوسیانو پریرا و سیدابوالفضل جلالی هم به زودی استقلالی خواهند شد.

با در نظر گرفتن قطعی بودن جذب این بازیکنان می‌توان ترکیب اصلی استقلال در فصل آینده را این طور پیش‌بینی کرد: «سیدحسین حسینی، محمد دانشگر، سیاوش یزدانی، وریا غفوری، ابوالفضل جلالی، زبیر نیک‌نفس، آرش رضاوند، مهدی مهدی‌پور، امین قاسمی‌نژاد، آرمان رمضانی و لوسیانو پریرا»! در همین نگاه اول می‌توان حدس زد که این تیم قابل مقایسه با تیم‌های پرسپولیس و سپاهان نیست و به نظر می‌رسد که نیمکت‌نشین‌های این دو تیم هم شاید بهتر از بعضی از بازیکنان فیکس استقلال باشند! با این نفرات، پیش‌بینی می‌شود استقلال حتی برای تکرار سومی‌اش هم کار مشکلی داشته باشد.

کدخبر: ۴۱۰۸۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر