کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۵۹۶۹
تاریخ خبر:

جدال فرانسوی‌های پرهوادار در بازار کارکرده‌ها

روزنامه هفت صبح | این روزها با بودجه‌‌ ۲۲۰ تا ۲۴۰ میلیون تومانی اگر حوصله‌‌ خرید خودروهای نو اما ضعیف ایران‌خودرو را ندارید و دلتان هوای خودروهای باکیفیت و قدیمی قبلی را کرده است، می‌توانید سراغ نمونه‌های تمیز تندر ۹۰ و پژو پارس ELX بروید که در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ تولید شده‌اند.طراحی هر دو خودرو به نسبت در طول این سال‌ها قدیمی شده است اما پارس را می‌توان از این نظر خودرویی بدتر دانست.

این طراحی برای دهه ۸۰ و زمانی که ۴۰۵ هنوز سهم بیشتری از بازار را در انحصار خود داشت زیبا و حتی مدرن به نظر می‌آمد و با چراغ‌های دورنگ و دودی در نسخه ELX جذابیت‌های جوان‌پسندانه‌‌ خاص خود را هم داشت اما این روزها مانند برادر بزرگ‌ترش ۴۰۵ شده و چنگی به دل نمی‌زند. تندر ۹۰ هم از طراحی ساده داچیا که خاص سلیقه اروپای شرقی است، بهره می‌برد که چهره‌ای آرام و اهل خانواده را به نمایش می‌گذارد.

برای کسانی که از چراغ عقب عمودی و کشیده‌‌ تندر ۹۰ دل خوشی ندارند، ELX گزینه‌‌ بهتری است اما کسانی که خواهان چهره‌‌ جدیدتر هستند، تندر ۹۰ را انتخاب می‌کنند.تندر ۹۰ در نسخه فول خود موسوم به E2 از شیشه ‌بالابر برقی هر چهار در، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، تنظیم آینه‌های جانبی برقی، ایربگ راننده و سرنشین، قفل مرکزی با کنترل از راه دور، کامپیوتر سفری، ترمز ABS، فرمان هیدرولیک و قفل‌کن شیشه‌های عقب بهره می‌برد. ELX نیز به کیسه هوای راننده، ABS، EBD، آینه‌های برقی و گرمکن و سردکن صندلی‌ها مجهز است. تریم داخلی ELX با ترکیب بژ و مشکی نسبت به تریم بی‌روح و خشک تندر ۹۰ زیباتر است.

ELX از موتور دو لیتری ۱۶ سوپاپ مشهور به موتور زانتیا بهره می‌برد که قادر به تولید ۱۱۰ اسب بخار نیرو و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور است. قدرت بالای این موتور باعث شده که بتواند به نهایت سرعت ۱۹۵ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند و شتابی ۹ ثانیه‌ای داشته باشد‌ اما سواری آن خشک است؛ استهلاک بالایی دارد و باید پیه مصرف بالای آن را به تن بمالید. در مقابل تندر از موتور ۱٫۶ لیتری با توان ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر عرضه می‌کند که به دوام بالا، بازدهی خوب و کم‌هزینه ‌بودن شهرت دارد و مصرف سوختش ۶٫۹ لیتر است.

*** برنده
تندر ۹۰ برای خانواده‌هایی که به دنبال خودرویی جادار و پربازده می‌گردند که بتوان به سهولت قطعات یدکی‌اش را پیدا کرد، خودرویی ایده‌آل است. در مقابل با پارس ELX روبه‌رو هستیم که قابلیت‌های فنی درخشانی به خصوص برای عاشقان سرعت دارد اما استهلاک و مصرف سوختش بالاست.

کدخبر: ۳۷۵۹۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر