کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۳۴۵۳
تاریخ خبر:

جدال سرمربیان نابغه فوتبال‌ به‌سود توماس توخل

روزنامه هفت صبح | در دیدار نهایی لیگ قهرمانان اروپا، دو تیم چلسی و منچسترسیتی در ورزشگاه پورتو پرتغال برابر هم به میدان رفتند. آبی‌های چلسی بازی را بهتر شروع کردند و می‌توانستند خیلی زود نیز به گل برسند ولی تیمو ورنر قدر موقعیت‌های خود را ندانست. انگولو کانته نیز یک‌بار می‌توانست گلزنی در فینال لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کند که توپ او نیز راه به جایی نبرد.

سیتی که روی سرعت رحیم استرلینگ و فیل فودن حساب باز کرده بود، در دقیقه ۲۷ شانس خوبی برای باز کردن دروازه چلسی داشت ولی آنتونیو رودیگر مدافع آلمانی به‌موقع سر رسید و مانع باز شدن دروازه تیمش شد. چلسی در دقیقه ۴۲ بازی به چیزی که حقش بود، رسید. پاس در عمق زیبا و نبود مدافع میانی باعث شد تا کای هاورتز با عبور از ادرسون دروازه سیتی را باز کند و نیمه اول با برتری یک بر صفر چلسی به پایان برسد.

در نیمه دوم منچسترسیتی تلاش زیادی برای باز کردن دروازه چلسی داشت ولی آنتونیو رودیگر مدافع آلمانی در دقیقه ۵۷ کوین دی‌بروینه هافبک بلژیکی منچسترسیتی را سرنگون و یک کارت زرد دریافت کرد. مصدومیت دی‌بروینه جدی بود و او جای خود را به گابریل ژسوس مهاجم برزیلی داد. چلسی در ادامه به ضدحمله روی آورد.

کریستین پولیسیچ در دقیقه ۷۳ یک موقعیت را از دست داد تا پپ گواردیولا تصمیم بگیرد سرخیو آگوئرو بهترین گلزن تاریخ سیتی را به جای رحیم استرلینگ ستاره تیم منچسترسیتی به زمین بفرستد. در نهایت این دیدار با برتری یک بر صفر چلسی به پایان رسید تا این تیم برای دومین‌بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شود.

*** هت‌تریک مربی‌های آلمانی در فینال
توماس توخل موفق شد چلسی را به قهرمانی در لیگ قهرمانان برساند. به این ترتیب برای سومین فصل پیاپی، سرمربی تیم قهرمان لیگ قهرمانان اروپا یک آلمانی بود. دو فصل پیش، یورگن کلوپ توانست لیورپول را قهرمان لیگ قهرمانان کند، فصل گذشته هم هانسی فلیک بایرن مونیخ را قهرمان کرد و امسال نیز توماس توخل چلسی را به قهرمانی در لیگ قهرمانان رساند. چلسی در حالی عنوان قهرمانی را به دست آورد که در ابتدای فصل با فرانک لمپارد نتایج ضعیفی کسب کرده بود.

*** وقتی شکست پل پیروزی می‌شود
توماس توخل سرمربی آلمانی که با ۴۷ سال یکی از مربی‌های آینده‌دار در فوتبال جهان است، به جمع مربی‌های قهرمان در لیگ قهرمانان اروپا اضافه شد و جام قهرمانی را به دست آورد. این مربی فصل قبل در فینال لیگ قهرمانان زمانی که هدایت پاری‌سن‌ژرمن را بر عهده داشت، برابر بایرن مونیخ باخت و از رسیدن به عنوان قهرمانی بازماند. پیش از او یوپ هاینکس سرمربی سابق بایرن مونیخ و یورگن کلوپ سرمربی لیورپول نیز چنین شرایطی را تجربه کردند.

یوپ هاینکس در سال ۲۰۱۲ در فینال لیگ قهرمانان برابر چلسی باخت ولی سال بعد توانست بایرن مونیخ را قهرمان لیگ قهرمانان کند. یورگن کلوپ سرمربی لیورپول نیز در سال ۲۰۱۸ با اشتباه‌های بزرگ دروازه‌بان خود از رسیدن به جام قهرمانی بازماند و برابر رئال مادرید شکست خورد ولی سال بعد بالاخره طعم قهرمانی را در لیگ قهرمانان چشید و توانست با برتری برابر تاتنهام قهرمان شود. اکنون توماس توخل نیز بعد از یک دوره ناکامی در لیگ قهرمانان اروپا، در سال بعد توانست عنوان قهرمانی را به دست بیاورد.

*** تاریخ‌سازی جانشین کپا
مندی دروازه‌بان چلسی توانست با حضور در فینال لیگ قهرمانان یک رکورد بزرگ را به نام خود ثبت کند. این دروازه‌بان سنگالی که با عملکرد خوب خود توانست کپا آریزابالاگا دروازه‌بان اسپانیایی را نیمکت‌نشین کند، در ۱۲ دیدار در لیگ قهرمانان ۱۰ کلین‌شیت کرد و رکورد بزرگی را از خود به جای گذاشت. با این حال مهم‌تر از این رکورد، تاریخ‌سازی او در فینال لیگ قهرمانان بود. مندی با حضور در این دیدار تبدیل به اولین دروازه‌بان آفریقایی شد که حضور در فینال لیگ قهرمانان را تجربه و اولین دروازه‌بان آفریقایی نام گرفت که جام قهرمانی را نیز به دست می‌آورد.

*** تغییر مربی؛ چلسی فقط اینگونه قهرمان می‌شود
چلسی برای دومین بار در تاریخ قهرمان مسابقات شد و باز هم در میانه‌های فصل مربی خود را تغییر داد. در فصل ۲۰۱۲-۲۰۱۱، آندره ویاش‌بوآش هدایت لندنی‌ها را برعهده گرفت و پس از اخراج او به دلیل نتایج ضعیف، تیم تحت هدایت روبرتو دی‌ماتئو با برتری مقابل بایرن مونیخ در فینال قهرمان این مسابقات شد.

فرانک لمپارد در آغاز فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ مربی چلسی بود و توماس توخل از ژانویه هدایت این تیم را برعهده داشت. لمپارد خریدهای خوبی در تابستان داشت ولی او فصل را بد شروع کرد و همین باعث شد تا سران تیم لندنی این مربی را از هدایت آبی‌پوشان برکنار کنند. به این ترتیب تاریخ برای چلسی اینگونه تکرار شد و بار دیگر قهرمانی نصیب آبی‌پوشان شد.

*** کانته، پرنده کوچک خوشبختی
در بازی پایانی، انگولو کانته ستاره فرانسوی خط میانی چلسی، همچون همیشه یکی از بهترین بازیکنان تیمش بود. او که ۸۵ درصد از پاس‌هایش را به سلامت به مقصد رساند، یک پاس کلیدی نیز به هم‌تیمی‌هایش داد. اوج کار کانته، در ثبت آمارهای او در دوئل‌هایی است که با بازیکنان حریف داشت. کانته به طور کلی در ۱۱ دوئل برنده بود.

شاید باورکردنی نباشد اما ستاره ۱۶۹ سانتی‌متری چلسی در چهار مورد از هفت نبرد هوایی که در بازی داشت، موفق بود. اوضاع زمانی جالب می‌شود که بفهمیم در میان تمامی بازیکنان حاضر در زمین، کانته بیشترین موفقیت در دوئل‌های هوایی را داشته و ثبت این آمار برای کوتاه‌ترین بازیکن میدان بسیار جالب توجه است. علاوه بر این، کانته در هفت دوئل از هشت دوئل زمینی نیز برنده بود و جنگ میانه میدان را از خط هافبک سیتی برنده شد.

نکته جالب درخصوص کانته این است که او به انتخاب دیلی میل و Evening Standard با کسب بالاترین نمره به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد. وب‌سایت Evening Standard درباره کانته نوشت: «کاملا شاهنشاهی. بهترین هافبک دفاعی نسل خود. انگار سه نفر از او آنجا بودند.» این وب‌سایت به کانته نمره ۹ داد. دیلی میل نیز با دادن نمره ۸٫۵ به کانته درباره او نوشت: «یک عملکرد استثنایی هنگام شکستن نمایش حریف.

در دو لحظه و در عرض شش دقیقه از نیمه دوم، او فیل فودن را هنگام ساخت موقعیت خوب و دی‌بروینه را هنگام کار تیمی نابود کرد!»کانته که پیش از این موفق شده بود کاپ قهرمانی جام جهانی را به همراه فرانسه و قهرمانی انگلیس با چلسی و لسترسیتی، یک قهرمانی لیگ اروپا با چلسی و یک جایزه بالن دور را از آن خود کند، حالا با تکمیل قهرمانی‌هایش، قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را نیز به جمع افتخاراتش اضافه کرد.

کدخبر: ۳۹۳۴۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر