کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۱۷۴۱
تاریخ خبر:

جدال‌های انتخاباتی از‌ پیش اعلام نشده ‌در توئیتر

روزنامه هفت صبح | علی لاریجانی یکی از کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری بعد از جلسه جنجالی در کلاب‌هاوس، حالا در توئیتر وارد جر و بحث‌های جدیدی شده. از یکسو کیانوش جهانپور و رضا وهاب‌زاده از تیم رسانه‌ای وزارت بهداشت او را بابت بخشی از اظهاراتش تحت فشار گذاشتند و از سوی دیگر به‌طور مستقیم وارد مجادله با سعید جلیلی یکی دیگر از کاندیداهای احتمالی انتخابات شده است و دو طرف با نیش و کنایه‌های تندی زودتر از شروع مناظره‌های آتشین تلویزیونی از خجالت هم درآمدند.

* یک: اتفاق اول در پی این اظهارات لاریجانی پیش آمد که در کلاب‌هاوس گفته بود: «حدود مرداد ماه سال گذشته بود که شرایط کرونا شدید شده بود، با اینکه مسئولیتی نداشتم اما به دلیل نگرانی با طرف چینی وارد مذاکره شدیم تا واکسن سینوفارم را برای ما بفرستند و حدود ۱۸ میلیون واکسن را با قیمت ارزان می‌خواستند ارسال کنند. این موضوع را به وزارت بهداشت اعلام کردم اما آقایان شک داشتند که این واکسن جواب داده یا خیر و در این زمینه تعلل شد.» لاریجانی مشاور رهبری و مسئول پیگیری سند راهبردی همکاری ایران و چین است. بنابراین تلقی این بود که با توجه به ارتباطاتی که لاریجانی با چین به‌واسطه این مذاکرات داشته، بعید نیست بحث‌هایی درباره واردات سینوفارم هم شکل گرفته باشد. مسئولین وزارت بهداشت اما روایت دیگری دارند و موضوع را از بیخ و بن رد می‌کنند.

* دو: علیرضا وهاب‌زاده مشاور رسانه‌ای وزیر بهداشت درباره اظهارات علی لاریجانی اینطور توئیت کرده: «این ادعا که می‌گویند مرداد ماه سال گذشته می‌خواستیم ۱۸ میلیون دُز واکسن چینی بخریم نگذاشتند! در حالی مطرح می‌شود که هر دو واکسن ساخت چین، نیمه اول‌ دی ماه! (۵ماه بعد) فاز سوم بالینی را پشت‌سر گذاشته است و پیش از آن نیز تنها یک میلیون دُز در فاز مطالعاتی استفاده شده است.»

در عین حال کیانوش جهانپور مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت هم در توئیتی با استناد به گزارشی از بی‌بی‌سی نوشت: «فاز ۳ مطالعه بالینی سینوفارم ۳۰ دسامبر یعنی ۹ دی‌ماه در چین پایان یافت و قبل از این تاریخ تنها یک میلیون دُز استفاده تحقیقاتی و زودهنگام داشته است.» یعنی موضع وزارت بهداشت این است که اساسا ادعای رئیس سابق مجلس صحت ندارد چون در مردادماه پارسال واکسن سینوفارمی در کار نبوده که بخواهد وارد کشور شود.

* سه: نکته‌ای که بعضی کاربران به آن اشاره کردند اما این است که لاریجانی نگفته همان مردادماه درجا ۱۸ میلیون دُز سینوفارم وارد کشور شود و منظور او شاید این بوده که قرارداد در آن زمان بسته شود و در ماه‌های بعد به تدریج واردات صورت بگیرد. مشابه اقدامی که امارات با سینوفارم و ترکیه با سینوواک انجام دادند و توانستند از همان زمستان پارسال واکسیناسیون عمومی را شروع کنند. یکی از کاربران پای توئیت وهاب‌زاده توضیح داده منظور لاریجانی خرید واکسن نبوده و مشارکت در فاز کلینیکال ترایال بوده که بعد از انصراف ایران امارات جایگزین ایران می‌شود.

یعنی ایده این بوده که مشابه برنامه فعلی در مورد فاز سوم واکسن کوبایی با سینوفارم انجام شود که وزارت بهداشت مخالفت می‌کند. کیانوش جهانپور اما در پاسخ به این کاربر نوشته: «مشارکت ۹ میلیون نفر در کلینیکال ترایال؟» که این فرد هم توضیح داده امارات بعد از توافق با چین ۴۵ هزار نفر را وارد فاز ۳ آزمایشی کرده و تا پاییز ۹۹ این مرحله تمام می‌شود. از دی‌ماه واکسیناسیون شروع می‌شود که برای ۹ میلیون نفر را تا الان به اتمام می‌‌رسانند و حالا در حال تبدیل شدن به یک پایگاه منطقه‌ای برای تولید و توزیع این واکسن چینی است. البته ناگفته نماند پیش از این رئیس‌جمهور هم در دی‌ماه پارسال دست‌کم دو مرتبه به‌طور علنی گفته بود که پیشنهاداتی برای انجام فاز آزمایشی و مطالعاتی واکسن‌های خارجی در کشور شده که ایران قبول نکرده:

«ما حاضر نیستیم مردم کشور ما دوره آزمایشی یک واکسن غیرمعتبر را بگذرانند. یک شرکتی واکسنی درست کرده و الان می‌خواهد تمرین کند و قصد دارد این واکسن را به برخی کشورها بفرستد تا دوره تست این واکسن را بگذارند. چنین کاری را وزارت بهداشت و درمان ما انجام نمی‌دهد.»فارغ از اینکه کدام یکی از طرفین این دعوا درست می‌گویند اما این ماجرا هم از آن دسته موضوعاتی است که اگر تصمیم دیگری گرفته می‌شد و آزمایش‌های بالینی در ایران انجام می‌شد، عده‌ای معترض می‌شدند که چرا واکسن چینی قرار است روی ایرانی‌ها آزمایش شود.

* چهار: علی لاریجانی یک زد و خورد توئیتری هم تقریبا هم‌زمان با این ماجرا با سعید جلیلی داشت. جلیلی یکی از کاندیداهای احتمالی انتخابات در توئیتر نوشته بود: «کشور با نمایش اداره نمی‌شود! این که دو جمله ساخته شود و همه با آن سرگرم شوند؛ مصداق کار نمایشی است! اخیرا گفتند اقتصاد کشور، پادگان و دادگاه نیست! درست یا غلط! شما کارنامه کار خودتان را ارائه بدهید! ۱۲ سال رئیس مجلس بودید!» این توئیت جلیلی به‌طور مشخص طعنه‌ای است به جملات نمادینی که لاریجانی هنگام ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری در ستاد وزارت کشور گفت یا بخشی از آنچه در رویداد اخیر کلاب‌هاوس مطرح کرد و کمپین تبلیغاتی او با آن تیزرهایی هم ساختند. لاریجانی جواب این توئیت جلیلی را اینطور داد:

«احتراما باید عرض کنم مهم‌ترین دستاوردمان این بود که با اجماع ملی اجازه ندادیم اقلیت بی‌منطقی، ایران را با تندروی به لبه پرتگاه ببرند. شما سرنوشت مردم را به شوخی گرفتید که به‌عنوان یار کمکی آمدید تا ضعف‌های کاندیدای اصلی را بپوشانید؛ البته اگر مواضع خطرناک شما را گردن بگیرند.» لاریجانی هم طبعا این نکته را هدف گرفته که جلیلی به‌عنوان کاندیدای پوششی سیدابراهیم رئیسی وارد انتخابات شده تا در جریان مناظره‌ها به او کمک کند. شواهد و قراین نشان می‌دهد مناظره‌های داغ ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ امسال زودتر از همیشه و خارج از استودیوی جام‌جم شروع شده است.

کدخبر: ۳۹۱۷۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    توئیتر فیلتر شده چقدر عزیزه!

  • _user_1600914020

    توئیتر و یوتیوب و تلگرام برا ما مردم عاد ی چیز بدی هست همین مسئولین فیلترشون کردن که ی ما استفاده نکنیم اما خودشون استفاد ه کنند اشکالی نداره

  • ناشناس

    استفاده ازتوئیتر طبق قوانین مصوب همین عز یزان مگه ممنوع وخلاف نیست ؟پس چطوراین بز رگوارن کاری خلاف قانون انجام میدن؟