کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۴۹۰۸
تاریخ خبر:

جبهه یکپارچه متقاضیان لغو آزمون‌های سراسری

روزنامه هفت صبح | حالا که بحث کرونای انگلیسی داغ شده و احتمال ابتلای افرادی با سن‌وسال کمتر مطرح شده است، انواع و اقسام هشتگ‌ها با بیان‌های مختلف با یک خواسته در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود: لغو آزمون. جالب اینکه کسانی که این هشتگ‌ها را داغ می‌کنند لزوما دنبال لغو یک آزمون نیستند، بلکه درحال‌حاضر تلاش‌ها در پنج جبهه و برای برگزار نشدن یا به تعویق افتادن پنج آزمون مختلف در جریان است.

از طرفی سازمان‌های برگزارکننده آزمون می‌گویند که بعضی از این پنج آزمون بارها عقب افتاده‌اند و نمی‌توان آموزش عالی را معطل رفتن کرونا کرد، ضمن اینکه برگزارکننده‌ها؛ از وزارت بهداشت گرفته تا سازمان سنجش به اندازه کافی تجربه کسب کرده و فرصت داشته‌اند که پروتکل‌ها را رعایت کنند و کسانی که به دنبال لغو آزمون هستند بهتر است وقت و انرژی‌شان را برای درس خواندن بگذارند.

*** ۷ اسفند، آزمون دستیاری
لغو آزمون مرگ، دیوان امید پزشکان، آزمون مقدمه پیک چهارم و… اینها هشتگ‌هایی هستند که متقاضیان لغو آزمون دستیاری پزشکی امسال از آنها استفاده می‌کنند، البته اینطور که با جست‌وجو در گروه‌های تبادل‌نظر آنها می‌شود فهمید، مشکل اصلی متقاضیان شرکت در آزمون دستیاری پزشکی امسال بیشتر از اینکه نگرانی از ابتلا به کرونا باشد، اعتراض به نحوه برگزاری آزمون و جزئیات منابع امتحانی اعلام‌شده از طرف وزارت بهداشت است.

آنها می‌گویند با توجه به اینکه آزمون دستیاری قبلی چندین‌ماه به تعویق افتاد و در تابستان برگزار شد، فاصله بین آزمون قبلی و این آزمون جدید خیلی کم است و فرصت مطالعه آنقدر که باید و شاید نبوده، از طرفی معترضان می‌گویند منابع خیلی دیر از سوی وزارت بهداشت اعلام شده‌اند و این موضوع هم فرصت درس خواندن آنها را کم کرده، اما وزارت بهداشت زیر بار هیچ‌کدام از این مسائل نمی‌رود و می‌گوید که نه‌تنها تخلفی رخ نداده، بلکه چون آزمون یک رقابت است و شرایط همه در آن برابر در نظر گرفته شده، مشکلی پیش نخواهد آمد.

مرضیه نجومی، دبیر شورای آموزش پزشکی وزارت بهداشت می‌گوید: «بیش از یک سال است که تغییر مختصر در منابع اعلام شده است و داوطلب لازم نبود تا شهریورماه صبر کند تا متوجه شود چه منابعی در چهل‌وهشتمین دوره آزمون دستیاری خواهد آمد؛ بنابراین اگر دو یا سه ماه مانده به امتحان نیز منابع اعلام شده باشد، مشکلی در برگزاری آزمون و آمادگی داوطلب به وجود نمی‌آید.

زیرا مهم آگاهی از محتوای منابع است که بر اساس آن داوطلب به برنامه‌ریزی می‌پردازد. این آگاهی وجود داشته است، زیرا ما در شهریورماه ۹۹ طبق روال هرساله تنها آمده‌ایم منابع قبلی را که پیش از این در مورد آن توضیح داده بودیم؛ منتشر کرده‌ایم.»اعتراض پزشکانی که می‌خواهند آزمون دستیاری بدهند آنقدر جدی شده که حتی به دیوان عدالت اداری هم نامه نوشته‌اند، درحالی‌که مرغ وزارت بهداشت هنوز یک پا دارد و می‌گوید که این نامه‌ها در برنامه‌ریزی این وزارتخانه تاثیری ندارد و آزمون در زمان مقرر برگزار خواهد شد.

*** ۱۴ و ۱۵ اسفند، پیش‌کارورزی پزشکی و جامع داروسازی
آزمون‌های پیش‌کارورزی پزشکی و جامع داروسازی قبلا دوبار لغو شده و به زمان دیگری موکول شده بودند، به همین دلیل هم وزارت بهداشت می‌گوید نمی‌توان برای بار سوم این آزمون‌ها را به تعویق انداخت. کسانی که به دنبال لغو این آزمون‌ها هستند، می‌گویند که از ابتلا به کرونا وحشت دارند.

اما موضع وزارت بهداشت این است که با رعایت پروتکل‌ها می‌توان به این فعالیت هم مثل هر فعالیت ضروری دیگری پرداخت، به همین دلیل این آزمون‌ها طبق آخرین اطلاعیه‌ها طی ۱۴ و ۱۵ اسفندماه برگزار خواهند شد، ضمن اینکه مبنای برگزاری آزمون‌ها، شیوه الکترونیک است، مگر در دانشگاهی که امکان برگزاری آزمون به صورت الکترونیک نباشد، آزمون به صورت کاغذی برگزار خواهد شد.

*** ۱۵ اسفند، آزمون دکترای وزارت علوم
علاوه‌بر وزارت بهداشت، سازمان سنجش هم چندهفته‌ای است که درگیر متقاضیان شرکت در کنکور دکترای ۱۴۰۰ است که اصرار دارند تاریخ برگزاری آزمون عقب بیفتد. شاید تعویق آزمون سال گذشته دکترا باعث شده که امسال هم این تقاضا مطرح باشد و کسانی که اصرار به عقب افتادن آزمون دارند در فضای مجازی هشتگ بزنند و امضا جمع کنند.

اما سازمان سنجش هم مثل وزارت بهداشت محکم ایستاده تا آزمون در موعد مقرر برگزار شود، اما تکلیف ریسک ابتلا به کرونا چه می‌شود و اگر تعویق آزمون سال گذشته لازم بود، چرا امسال لازم نیست. فاطمه زرین‌آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش، در جواب این سوالات می‌گوید که سازمان از تجربیات گذشته درس گرفته و حالا آمادگی کامل برای برگزاری آزمون وجود دارد. او اعتقاد دارد که سال گذشته موضوع بیماری و نحوه مدیریت آن موضوع تازه‌ای بود و نهادها برای به دست آوردن آمادگی زمان بیشتری نیاز داشتند، به همین دلیل هم آزمون عقب افتاد، اما امسال این شرایط وجود ندارد و زمینه برای رعایت پروتکل‌ها کاملا آماده است.

این توضیحات متقاضیان به تعویق افتادن آزمون را قانع نمی‌کند و آنها می‌گویند فقط تجربه اجرای پروتکل‌ها مهم نیست، بلکه سرد بودن هوا نه‌تنها باعث می‌شود که هوا در محیط برگزاری آزمون ساکن باشد، بلکه با توجه به شیوع ویروس جدید معلوم نیست که به چه پروتکل‌های جدیدی نیاز است. سازمان سنجش در جواب این اعتراض‌ها می‌گوید که با فاصله‌گذاری درست و افزایش روزهای برگزاری آزمون و چند تکنیک دیگر تمام جوانب کار را رعایت کرده و آزمون در زمان مقرر برگزار خواهد شد، مگر اینکه دولت از بالا تصمیم دیگری بگیرد و به این سازمان ابلاغ کند.

*** ۲۲ اسفند، آزمون کانون وکلا
در کنار پزشکان و متقاضیان برگزاری آزمون دکترا، حقوق‌خوانده‌هایی که می‌خواهند عضو کانون وکلا شوند هم در صف معترضان به برگزاری آزمون قرار دارند. آنها هم ترس از کرونا را بهانه می‌کنند و در شبکه‌های اجتماعی مشغول امضا جمع کردن برای لغو آزمون هستند. جالب اینکه آزمونی که آنها برای لغوشدنش تلاش می‌کنند هم مثل بقیه آزمون‌های محل مناقشه این روزها؛ قبلا عقب افتاده است.

این آزمون قرار بود ۲۸ آذرماه برگزار شود، ولی به دلیل شرایط ویژه و قرار داشتن ایران در اوج پیک سوم زمان آن عقب افتاد و قرار شد که دی‌ماه برگزار شود، اما عقب‌تر رفت و تاریخ ۲۲ اسفند برای برگزاری قطعی آن تعیین شد؛ تاریخی که کانون وکلا می‌گوید یک روز هم از آن عقب‌نشینی نمی‌کند.

مخالفان تعویق یا لغو آزمون‌ها از متقاضیان این اتفاق می‌پرسند که پیشنهادشان برای زمان برگزاری آزمون بدون اینکه داوطلبان یک سال عقب بیفتند، چیست؟ آنها روی اینکه احتمالا کرونا تا مدت زیادی همراه ما خواهد بود تاکید می‌کنند و می‌گویند حالا که بیماری تا اندازه‌ای فروکش کرده و پیک چهارم شروع نشده، بهترین زمان برگزاری آن است.

کدخبر: ۳۷۴۹۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر