کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۲۶۳۱
تاریخ خبر:

جای پای مادورو در ونزوئلا محکم‌تر شد

روزنامه هفت صبح | با گذشت بیش از یک‌سال از شروع بحران سیاسی در ونزوئلا، نتیجه انتخابات پارلمانی این کشور نشان می‌دهد که مادورو کماکان از محبوبیت خوبی در این کشور برخوردار است. این در حالی است که برخی از کشورهای غربی او را به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا نمی‌شناسند و به‌جای آن رقیبش که مدتی است گم شده را رئیس دولت می‌دانند.

پیش از این پارلمان در دست مخالفان مادورو قرار داشت. رئیس پارلمان خود را رئیس‌جمهور می‌دانست و به نظر می‌رسید در هر حال اپوزیسیون ونزوئلا، مجلس را در دست دارد و این موضوع می‌تواند باعث ایجاد تعادل در قدرت شود.

نتیجه انتخابات پارلمانی در ونزوئلا که به‌رغم نرخ بالای عدم مشارکت با پیروزی احزاب حامی نیکلاس مادورو به پایان رسید، از قدرت گرفتن بیشتر رئیس‌جمهوری این کشور حکایت دارد. با مشخص شدن نتیجه انتخابات قانون‌گذاری، تنها نهادی که از سیطره نفوذ دولت ونزوئلا خارج بود و اپوزیسیون کنترل آن را در دست داشتند تحت تسلط و استیلای مادورو قرار گرفت.

انتخابات روز یکشنبه در حالی برگزار شد که شمار بسیار زیادی از واجدان شرایط در آن شرکت نکردند و جامعه بین‌المللی نیز به آن استقبال نشان نداده بود. ایندیرا آلفونسو،‌ رئیس شورای ملی انتخابات در ونزوئلا روز دوشنبه اعلام کرد که ائتلاف حامی نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری این کشور بیش از ۶۷درصد از پنج میلیون و ۲۰۰هزار رای ریخته‌شده به صندوق‌ها را از آن خود کرده است.

به گفته این مسئول برگزاری انتخابات در ونزوئلا، آن دسته از احزاب اپوزیسیون که در انتخابات شرکت کرده بودند تنها ۱۸درصد آرا را کسب کرده‌اند.رئیس شورای ملی انتخابات ونزوئلا اما درخصوص نحوه توزیع ۲۷۷ کرسی پارلمان که قرار بود براساس رای ۲۰میلیون ثبت‌نام‌کننده در انتخابات بین احزاب و جناح‌های سیاسی تقسیم شود، توضیحی نداد.

*** عدم مشارکت کم‌سابقه اپوزیسیون
خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا که حکومت نیکلاس مادورو را نامشروع و غیرقانونی می‌داند، پیش‌تر خواستار تحریم انتخابات قانون‌گذاری در کشورش شده بود.همزمان، دعوت احزاب اصلی اپوزیسیون برای «درخانه‌ماندن» شهروندان به صورتی کم‌سابقه مورد استقبال قرار گرفت تا نرخ بسیار بالای ۶۹ درصدی عدم مشارکت در این انتخابات به ثبت برسد.

خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا که حمایت بیش از ۵۰ کشور از جمله ایالات متحده را به همراه دارد و خود را رئیس‌جمهوری موقت کشورش معرفی کرده، معتقد است که عدم مشارکت گسترده در انتخابات قانون‌گذاری از پیش کاملا مشهود بود.اپوزیسیون ونزوئلا در جریان انتخابات قانون‌گذاری سال ۲۰۱۵ که به سلطه ۱۵ ساله چاویست‌ها بر پارلمان این کشور پایان داد، تا میزان ۷۱درصد در فرآیند رای‌گیری مشارکت کرده بودند. اما بحرانی که بعد از این انتخابات در ونزوئلا به وجود آمد، از بخت آنها برای تصرف قدرت کم کرد.

*** مخالفت غربی‌ها با انتخابات
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه دولت کنونی ایالات متحده، روز یکشنبه با انتشار توئیتی انتخابات قانون‌گذاری در ونزوئلا را به «حقه و خیمه‌شب‌بازی» تشبیه کرده بود. وزیر خارجه آمریکا در این پیام تاکید کرد: «نتایج اعلام‌شده از سوی دولت نامشروع نیکلاس مادورو منعکس‌کننده خواست و اراده مردم این کشور نیست.» این موضع قابل پیش‌بینی در مقابل واکنش وزیر امور خارجه ونزوئلا را به همراه داشت که همتای آمریکایی خود را یک «زامبی» توصیف کرد.

خورخه آرئازا سپس با اشاره به شکست دونالد ترامپ در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در ایالات متحده نوشت که امیدوار است «دیپلماسی خیلی زود به وزارت امور خارجه آمریکا و کاخ سفید بازگردد.»
علاوه‌بر واشنگتن، سازمان کشورهای آمریکایی که به غربی‌ها تمایل دارند، اعتبار انتخابات قانون‌گذاری در ونزوئلا را زیر سوال برد و اعلام کرد که نتیجه این انتخابات را که اتحادیه اروپا خواستار به تعویق‌ افتادن آن بود به رسمیت نمی‌شناسد و آن را فاقد شفافیت و اعتبار می‌داند.

از سوی دیگر ارنستو آراخو، وزیر امور خارجه برزیل، انتخابات قانون‌گذاری ونزوئلا را «مضحکه انتخاباتی» نامید و یادآور شد که «دیکتاتوری نیکلاس مادورو با این انتخابات در پی مشروعیت بخشیدن به قدرت خود بوده است».کشورهای کانادا، کلمبیا، کاستاریکا و پاناما نیز روز یکشنبه اعلام کردند که نتیجه انتخابات قانون‌گذاری در ونزوئلا را به رسمیت نمی‌شناسند.

این در حالی است که رقیب مادورو عملا در جایی نامشخص پنهان شده و برخی معتقدند به اسپانیا سفر کرده است. او با وجود تلاش‌های خود و دخالت آمریکا و اروپا در امور داخلی این کشور نتوانست قدرت را در ونزوئلا به دست بگیرد.

کدخبر: ۳۶۲۶۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر