کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۳۹۸۳
تاریخ خبر:

جای «نیسان کیکس» خالی!

هفت صبح، ارسلان سلیمانیان| نیسان کیکس یک کراس اوور ارزان قیمت است که قرار بود به ایران هم بیاید، اما خروج ترامپ از برجام همه چیز را خراب کرد.
چند سالی می شود که محبوبیت کراس اوورهای جمع و جور به اوج خود رسیده است. از طرفی علاقه روزافزون مشتریان به خودروهای شاسی بلند و از طرفی افزایش افسارگسیخه ترافیک های شهری و قیمت سوخت سبب شده تا شاسی بلندهای جمع و جور، نقطه تعادل انتظارات مشتریان باشند.
بازار کشورمان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با نگاهی گذرا به بازار خودروی ایران می توانیم طیف انبوهی از کراس اوورهای چینی، آسیایی و اروپایی را مشاهده کنیم. از همین رو خودروسازان بزرگ طی چند سال اخیر نگاه ویژه ای به این کلاس داشته اند و با عرضه مدل های شیک، مجهز و البته نسبتا ارزان قیمت، سعی در جذب طیف گسترده ای از مشتریان را دارند. مدل «کیکس» (Kicks) جدیدترین تلاش شرکت ژاپنی نیسان در این کلاس است.

قیافه مدرن، امکانات کافی
طراحی کیکس، فوق العاده یا میخکوب کننده نیست. حتی شاید به اغواگری مدل «جوک» هم نباشد. اما برای خودرویی که قیمت پایه فقط ۱۹ هزار دلار دارد بسیار قابل قبول است. بهره گیری از خطوط شارپ و حجم پردازی مناسب در نمای جلو و عقب سبب شده تا کیکس، نمره قبولی را از حیث طراحی کسب کند. همچنین طراحی داخل کابین نیز ساده اما زیبا است. ضمن آنکه در مدل فول آپشن (که قیمت آن به فقط ۲۲ هزار دلار می رسد!) عناصری همچون چراغ های تمام LED، رینگ های ۱۷ اینچی کرومی و روف رِک استفاده شده تا کیکس را گرانقیمت تر از چیزی که هست نشان دهد.

با آنکه مدل پایه کیکس، امکانات و تجهیزات چندانی ندارد و از این حیث محصول کم آپشنی به شمار می آید، اما مدل فول آپشن آن تا دلتان بخواهد به تجهیزات رفاهی و ایمنی مجهز شده است. از سامانه Keyless Go گرفته تا سیستم صوتی حرفه ای ساخت شرکت Bose با هشت بلندگو و نمایشگر ۷ اینجی. از دوربین ۳۶۰ درجه گرفته تا تجهیزاتی چون رادار نقطه کور، سامانه حرکت در مسیر مستقیم، سامانه ناوبری با قابلیت اتصال به Google Earth، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و صندلی های چرمی با گرمکن. جالب است بدانید که سیستم صوتی Bose بکارگرفته شده در این خودرو همان سیستم صوتی بکارگرفته شده در شاسی بلند لوکس و ۱۸۰ هزار دلاری «بنتلی بنتایگا» است!

توانایی های حرکتی
زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانه ۴ سیلندر ۶/۱ لیتری تعبیه شده که می تواند ۱۲۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۶ نیوتون متر گشتاور را تولید کند. هرچند که این اعداد و ارقام برای خودرویی در این کلاس اصلا هیجان انگیز به نظر نمی رسند اما نباید فراموش کرد با خودرویی مواجه هستیم که قیمت پایه زیر ۲۰ هزار دلاری دارد! جعبه دنده کیکس نیز از نوع CVT بوده که مهندسان نیسان با همکاری یک شرکت آلمانی طراحی کرده اند. پیشرانه ۶/۱ لیتری کیکس با کمک این جعبه دنده هوشمند می تواند این خودروی ۱۲۰۰ کیلوگرمی را ظرف مدت ۷/۹ ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت برساند. باید اشاره کنیم که شتاب اولیه کیکس به لطف همین جعبه دنده CVT از رقبایی چون هوندا HR-V و تویوتا C-HR سریع تر است. ضمن آنکه حداکثر سرعت این خودرو به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت می رسد.

کیکس در ایران؟!
اوایل امسال بود که شایعه شد شریک تجاری نیسان در ایران قصد مونتاژ کیکس در کشورمان را دارد. این یک تصمیم قابل دفاع بود. کیکس برای موفقیت در ایران همه چیز داشت؛ بهره مندی از برند محبوب، چهره ظاهری قابل قبول، امکانات کافی و البته قیمت پایه بسیار مناسب که برای یک محصول مونتاژی امتیاز بزرگی محسوب می شد.
با آنکه این شایعه روز به روز پررنگ تر می شد و حتی برخی مذاکرات اولیه نیز با شرکت نیسان صورت گرفته بود اما تصمیم رییس جمهور آمریکا مبنی بر خروج این کشور از برجام و سپس نوسانات قیمت ارز و اوضاغ آشفته بازار سبب شد تا پرونده مونتاژ کیکس خیلی زود بسته شود.
دست کم تا روشن شدن رابطه ایران و جامعه جهانی به جز آمریکا! از جمله رقبای جدی کیکس در بازار ایران می توان به «رنو داستر»، «تویوتا C-HR» و «سنگ یانگ کوراندو» اشاره کرد. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا کیکس می تواند شانس خود را در برابر این رقبای قلدر امتحان کند یا خیر. فعلا که پاسخ منفی است.

کدخبر: ۲۳۳۹۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • parviz_khan

    به مردم عادی که نمیرسه.همون بهتر که نیوم د

  • _user_1569594374

    من گذر موقتش رو یه مدت داشتم خیلی ام عال ی