کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۳۴۹۲
تاریخ خبر:

جای خالی ستاره‌ها ‌و ‌امید به شگفتی‌سازها در فجر

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | روز دوازدهم آذر، به بهانه انتخاب اعضای هیات انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر، پرونده مفصلی منتشر کردیم و درباره فیلم‌هایی که احتمالا قرار بود امسال در جشنواره شاهدشان باشیم نوشتیم. فهرستی بلندبالا از اسامی کارگردان‌ها و بازیگران درجه یک که اگر در یک رقابت تنگاتنگ کنارهم قرار می‌گرفتند حتما با جشنواره‌ای جذاب و پر از ا‌تفاق‌های مهم روبه‌رو می‌شدیم. روز گذشته فهرست ۲۲ فیلم راه‌یافته به جشنواره فیلم فجر منتشر شد.

بخش مهمی از فیلم‌های مورد نظر در این فهرست دیده نمی‌شد و به طور کلی اسامی اعلام شده، جز چند مورد بخصوص که در این پرونده درباره‌شان نوشته‌ایم، اشتیاق چندانی ایجاد نمی‌کردند. حمید نعمت‌الله، سعید روستایی، مانی حقیقی، هومن سیدی، وحید جلیلوند، اکتای براهنی، نوید محمودی و … از میان کارگردان‌ها و لیلا حاتمی، نوید محمدزاده، ترانه علیدوستی، پیمان معادی، محسن تنابنده، حامد بهداد و … از جمله بازیگرانی هستند که با وجود بازی در یک تا سه فیلم، خبری ازشان در جشنواره امسال نیست.

برخی از این فیلم‌ها برای حضور در این رقابت آماده نبودند و برخی دیگر حذف شدند و خلاصه وضعیت به جایی رسید که درحال حاضر جز فیلم‌های مسعود کیمیایی، رضا میرکریمی، محمدحسین مهدویان، بهروز شعیبی، هادی حجازی‌فر و منیر قیدی و نهایتا دوسه نفر دیگر نمی‌توانیم منتظر اتفاق‌های مهم دیگری باشیم. درباره وضعیت فیلم‌ها به صورت قطعی نمی‌شود اظهارنظر کرد اما با اسامی که درحال حاضر پیش رویمان قرار دارد بعید به نظر می‌رسد با جشنواره چندان قابل قبولی روبه‌رو باشیم. پرونده حاضران و غایبان جشنواره چهلم فیلم فجر را بخوانید.

ستاره‌های زن غایب
ترانه علیدوستی: بعد از مدت‌ها قرار بود امسال او را در دو فیلم مهم جشنواره ببینیم و حتی او را یکی از مهمترین گزینه‌های سیمرغ امسال قلمداد می‌کردیم اما با آماده نشدن دو فیلم «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی و «تفریق» به کارگردانی مانی حقیقی، عملا شانس حضور در این دوره جشنواره را از دست داد. طبیعتا با توجه به شناختی که از سعید روستایی داشتیم و همچنین از آنجایی که نام ترانه علیدوستی در کنار نوید محمدزاده و پیمان معادی در این فیلم قرار داشت می‌توانستیم مطمئن باشیم با نقشی متفاوت و جذاب از علیدوستی مواجه خواهیم بود. حالا احتمالا برای دیدن مجدد او در این فیلم‌ها باید تا جشنواره سال آینده صبر
کنیم.

لیلا حاتمی: انتظار داشتیم امسال لیلا حاتمی را به عنوان بازیگری پرکار در جشنواره چهلم ببینیم. او در دو فیلم «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت‌الله و «پیرپسر» به کارگردانی اکتای براهنی بازی کرده بود. «قاتل و وحشی» یکبار در جشنواره سی‌وهشتم و یکبار برای جشنواره سی‌ونهم امکان حضور در جشنواره را از دست داد. اولین بار به دلیل مشکل مالکیت و دومین بار به خاطر ایرادی که از موهای تراشیده لیلا حاتمی و مشخص بودن گوش‌هایش گرفته شد.

امسال «قاتل و وحشی» باز هم بحث‌برانگیز بود اما نهایتا این بحث‌ها به جایی نرسید و نامش در فهرست فیلم‌های انتخابی قرار نگرفت. «پیر پسر» هم سوژه متفاوتی داشت و درباره شخصیتی بود که در سن میانسالی هنوز نمی‌توانست برای زندگی‌اش تصمیم بگیرد. نقش اصلی را حامدبهداد داشت و لیلا حاتمی هم بازیگر نقش مقابل او بود. با اینکه انتظار می‌رفت یکی از فیلم‌های موفق امسال جشنواره باشد اما در فهرست فیلم‌های انتخابی خبری از آن هم نبود.

الناز شاکردوست: الناز شاکردوست سال گذشته با دو فیلم «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار و «تی‌تی» به کارگردانی آیدا پناهنده توانست توجه مخاطبان و منتقدان و سینماگران را به خودش جلب کند. او امسال قرار بود با یک فیلم «کابل پلاک ۱۰» به کارگردانی نوید محمودی در جشنواره حاضر باشد. اما نهایتا اعلام شد که فیلم برای حضور در جشنواره فیلم فجر حاضر نشده و آماده نمایش نیست. شاکردوست در این فیلم مجددا با پدرام شریفی همبازی شده و نقش یک دختر کابلی را بازی می‌کند. طبق شنیده‌ها، این فیلم به یکی از موفق‌ترین آثار نوید محمودی تبدیل شده است. حالا باید برای تماشای این فیلم هم تا جشنواره فجر سال آینده صبر کنیم.

ستاره‌های مرد غایب
پیمان معادی: بازیگر گزیده‌کاری است و خیلی سخت انتخاب می‌کند در یک فیلم ایرانی بازی کند. در سال‌های اخیر هم که بیشترین حضورش برمی‌گردد به بازی در فیلم‌های سعید روستایی و محمدحسین مهدویان. امسال قرار بود با فیلم «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی در جشنواره حضور داشته باشد و با ترانه علیدوستی و نوید محمدزاده همبازی باشد.

این فیلم به جشنواره نرسید و پیمان معادی هم از حضور در جشنواره چهلم باز ماند. معادی سال ۱۳۹۷ با فیلم «متری شش و نیم» در جشنواره فجر شرکت داشت و یک سال بعد با فیلم «درخت گردو» توانست توجه‌ها را به خودش جلب کند و سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد را بگیرد. او در دو سال اخیر در دو فیلم خارجی بازی کرده بود.

نوید محمدزاده: انتظار داشتیم او را در سه فیلم «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی، «تفریق» به کارگردانی مانی حقیقی و «داخلی، شب، دیوار» به کارگردانی وحید جلیلوند ببینیم. درواقع یکی از پرکارترین‌های جشنواره چهلم نام گرفته بود و جالب اینجاست که حتی قرار بود بازیگر فیلم «نگهبان شب» رضا میرکریمی هم باشد. خلاصه اینکه هیچ کدام از این سه فیلم به جشنواره امسال نرسیدند و نوید محمدزاده در جشنواره چهلم هیچ فیلمی ندارد.

طبیعتا اگر در فیلم میرکریمی حضور پیدا کرده بود حداقل اثری از او در جشنواره وجود داشت اما این نقش به محسن کیایی رسید. درباره نقش‌های محمدزاده در دو فیلم اول اطلاعات زیادی نداریم اما براساس آنچه که شنیده می‌شود و از عکس‌هایی که منتشر شده اینطور برمی‌آید در «شب، داخلی، بیرون» نقش یک مرد نابینا به اسم علی را بازی کرده و با امیر آقایی همبازی است. بازیگر نقش مکمل او هم بازیگری گرجستانی به اسم دایانا حبیبی است.

حامد بهداد: آخرین موفقیتش در سینما برمی‌گردد به بازی در فیلم «قصر شیرین» به کارگردانی رضا میرکریمی و البته فیلم «گیج‌گاه» به کارگردانی حسن خشنود. بعد از آن در دو سریال «دل» و «می‌خواهم زنده بمانم» در شبکه خانگی بازی کرد و حضورش در سینما به نسبت کمرنگ شد.

وقتی خبر بازی بهداد در نقشی متفاوت و بامزه را در فیلم «پیر پسر» اکتای براهنی شنیدیم حس کردیم می‌توانیم به عنوان یکی از گزینه‌های موفق جشنواره امسال رویش حساب کنیم. حالا با حذف این فیلم از جمع فیلم‌های جشنواره چهلم، دیگر خبری از حامد بهداد هم در جشنواره نیست. بهداد یکی از غایبان جشنواره است و باید برای تماشای فیلمش یک سال دیگر صبر کنیم.

دانلود PDF

کدخبر: ۴۳۳۴۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر