کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۸۱۲۸
تاریخ خبر:

جایگاه ایرج دانایی‌فرد در فوتبال ایران دقیقا کجاست؟

ایرج دانایی فرد برای نسل امروز هواداران استقلال اصلا نام بزرگی نیست. او را نه در قواره مرحوم حجازی و نه پورحیدری قرار می دهند و نه حتی در کنار برادران مظلومی و بیانی قرار می گیرد ولی او مثل آندرانیک اسکندریان و حسن نظری بخشی پاک نشدنی از تاریخ باشگاه استقلال است.

یکی از آنهایی که تاریخ باشگاه از ابتدا که دوچرخه سواران بوده تا بعدها که نامش تاج و استقلال بوده است. ایرج پسر خلف علی دانایی فرد است. پسر مردی که برای استقلال نقش پدر را داشته. مردی که بخشی جدا نشدنی از تاریخش بوده. یکی از بازیکنان نسل اول تیم ۱۳۲۴ تا حوالی دهه ۵۰ که رایکوف به این تیم آمد.

ایرج با استقلال و مکتب آبی تهران بزرگ شد. پایه فوتبالش در این تیم گذاشته شد اما چون دانشگاه افسری نیروی هوایی رفت، سر از عقاب و دوره ای هم پاس در آورد.
مقصد برایش اما باز تاج بود. او از این تیم به جام جهانی ۱۹۷۸ رفت.

نام ایرج تا همیشه در تاریخ ملی ما می ماند. او بازی های ملی زیادی نداشته اما اولین گل تاریخ مان در جام جهانی را زده و ماندگار شده است.

او البته بعد از این جام راهی آمریکا شد و در اوکلاهاما فوتبال بازی کرد. مثل آندرانیک و حسن نظری که رفتند ام ال اس و در فوتبال مان فراموش شدند.

همه این ها اما از بهترین های عصر خود بودند. ایرج با آن بازی فیزیکی و البته تکنیکی اش در خط حمله، یکی از بهترین های تاریخ ملی و تاج محسوب می شودکه به دلیل دوری از ایران ، فراموش شد اما هیچ وقت نمی توان ازکنار نامش گذشت:«به هر حال اگر قرار باشد ۳۰تا بازیکن تاپ درجه یک انتخاب کنیم قطعا ایرج در این دسته قرار می‌گیرد. او در استقلال یک ستاره نشد چون کم در تاج بازی کرد. ولی نمی توان نقش و جایگاهش در فوتبال ایران را کم تلقی کرد.»

ایرج خان امروز در ۶۹سالگی در بیمارستان شیراز تسلیم دست تقدیر شد…

توضیحات

دانایی فرد در بازی خداحافظی پله به میدان رفت و یک عکس یادگاری هم کنار او داشت

توضیحات

ایرج دانایی‌فرد جلوی مغازه لوازم ورزشی فروشی خود در آمریکا

کدخبر: ۲۳۸۱۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر