کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۹۹۸۹۰
تاریخ خبر:

جایزه ۸۵ میلیارد تومانی برای گیمرها

ورزش الکترونیک از آن دست اصطلاحاتی است که شاید سابقه آن به همین چند سال اخیر برگردد. در کنار ورزش های معمولی که این روز ها به عنوان یکی از اصلی ترین سرگرمی ها دنیا شناخته می شوند، ورزش های الکترونیک سعی دارند با سرمایه گذاری های آنچنانی چیزی شبیه به المپیک مجازی را شکل دهند. هرچند سال هاست گیمرهای کره ای با حضور در مسابقات مختلف بازی را به عنوان شغل خود می بینند اما این موضوع با حضور شرکت ها و اسپانسرهای بزرگ تبدیل به روشی برای زندگی شده. دوران مسخره کردن گیمر ها به سر آمده. آنها امروزه درآمد بیشتری از بازیکن های فوتبال دارند و برای جوایزی می جنگند که در ورزش های مختلف بی سابقه است. کافیست جایزه آخرین مسابقات بین المللی «دوتا» را به ورزش های عادی مقایسه کنیم تا متوجه شویم، بعد از فینال لیگ قهرمانان، اروپا، مسابقه اخیر بوکس میان می‌ودر و پاکیائو، فینال جام جهانی فوتبال و فینال جام ملت های اروپا اکنون مسابقات بین المللی دوتا در رتبه پنجم قرار گرفته و فینال لیگ اروپا را با یک پله سقوط همراه کرده است.به گزارش فرادید، تا همین چند سال پیش اکثر جایزه های مسابقات الکترونیک مطرح دنیا نهایتا به ۲ تا ۳ میلیون دلار می رسیدند اما ناشرهای بازی باعث شده هرکدام از آنها برای افزایش تعداد مخاطب هایشان مسابقه های بزرگ تری را تدارک ببینند. امسال بالاخره شرکت «ولو» به عنوان یکی از مطرح ترین عرضه کننده های بازی به صورت دیجیتال، توانست جایزه اصلی مسابقات بین المللی دوتا را به ۱۸٫۴ میلیون دلار رسانده و رکورد سال گذشته (۱۰ میلیون دلار) خود را افزایش دهد. نکته قابل توجه این است که مسابقات اخیر تنها در یک رشته (دوتا) برگزار شده و میزبان ۱۶ تیم و ۸۰ بازیکن مختلف بود. بسیاری از گیمرهای حرفه ای حاضر در این مسابقات سال ها تمرین کرده و در لیگ های مختلف حضور دارند تا برای رقابت های این چنینی حاضر شوند. حتی چندی پیش برگزار کننده رسمی این مسابقات اعلام کرد که بسیاری از بازیکن ها به خاطر فشار بیش از حد از مواد مخدر یا داروهای خاصی استفاده می کنند که در ادامه ممنوع شدند.

توضیحات ارائه شده به خوبی نشان می دهد که در کشور هایی همچون چین، کره جنوبی و آمریکا ورزش های الکترونیک در سطح و اندازه ورزش های عادی جدی شده و دردسر های خاص خود را به همراه دارند. چندی پیش یکی از بازیکنان حرفه ای کانتر استرایک در مصاحبه ای رسما اعلام کرد که تمام تیم از ماده مخدر اَدرال استفاده می کردند. ادرال داروی محرک سیستم عصبی است و از آمفتامین و دکستروآمفتامین تشکیل شده است. شخص پس از مصرف این دارو احساس بیش فعالی خواهد داشت و در زمینه بازی های ویدیویی، این بیش فعالی می تواند منجر به حساسیت بیشتر و دقت بالاتر شود. کوری فریسن، بازیکن حرفه ای کانتر استرایک نه تنها در مصاحبه اخیرش استفاده از ادرال را تایید کرد بلکه از آن به عنوان یکی از ترفندهای شایع میان بازیکنان ورزش های الکترونیک یاد کرد. با در نظر گرفتن اینکه ادرال می تواند زمان پاسخگویی انسان را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد، پس هیچ بعید نیست که بازیکنان حرفه ای بخواهند با مصرف این مواد به جوایز چند میلیون دلاری برسند.

ای‌اس‌ال به عنوان یکی از بزرگ ترین برگزار کنندگان مسابقات بازی های ویدیویی در نظر دارد تا قوانینی در جهت ممنوعیت مواد مخدر تعیین کند اما نباید فراموش کرد که آنها تنها سازمان برگزار کنندگان مسابقات نیستند. برای مثال، مسابقات بزرگ دوتا و «لیگ افسانه ها» که سالانه برگزار می شود، چیزی در حدود ۲۰ میلیون ها بیننده دارند و قوانین در آنها نیز کاملا متفاوت است. در واقع هنوز مجمعی کلی برای کنترل روی تمامی مسابقات وجود ندارد. برای شروع، ای‌اس‌ال در همکاری با آژانس جهانی ضد دوپینگ در حال تنظیم چند قانون برای جلوگیری از تخلفات است. پیش از کوری فریسن، تعداد اندکی از بازیکنان حرفه ای نسبت به چنین مسئله ای ابراز اطلاع کردند و از آنجایی که در قوانین لیگ جهانی، منعی برای استفاده از ادرال وجود ندارد، هیچ کدام از اعضای تیم کلاد۹ (فریسن عضوی از این تیم است) جریمه نخواهند شد. برای شروع، ای‌اس‌ال ماه آینده قرار است مسابقاتی که در آلمان برگزار می شود را تحت نظر بگیرد و برای اولین بار از بازیکنان آزمایش ضد دوپینگ بگیرد. مسابقات بین المللی چندی پیش با قهرمانی یک تیم آمریکایی متشکل از سه بازیکن آمریکایی، یک بازیکن کانادایی و یک بازیکن پاکستانی به پایان رسید. تیمی که توانست بزرگ ترین جایزه ورزش های الکترونیک را به خود اختصاص دهد.

کدخبر: ۱۹۹۸۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mehdi_Rmn

    ! والا هنوز تو ايران بهش ميگن بچه بازى