کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۰۰۶۷
تاریخ خبر:

جایزه ۶۰میلیونی مسابقات آنلاین ورزش‌های الکترونیک

روزنامه هفت صبح، محمد طالبیان | محدودیت‌های موجود در کشور باعث شده بسیاری از گیمرهای ایرانی فرصت حضور در مسابقات جهانی ورزش‌های الکترونیک را از دست دهند. موضوعی که با توجه به پتانسیل بالای شرکت‌ کننده‌های ایرانی از جمله ضعف‌های بزرگ صنعت بازی در کشورمان شناخته می‌شود. با این حال کافه بازار بیکار نبوده و با همکاری انجمن ورزش‌های الکترونیک ایران به تازگی اولین دوره از مسابقات آنلاین Call of Duty Mobile یا همان نسخه موبایلی ندای وظیفه را برگزار کرد که انتهای هفته گذشته به پایان رسید و قهرمان‌های خود را معرفی کرد.

این مسابقات به دو شکل گروهی و تک نفره برگزار شد و مجموعا ۶۰ میلیون تومان جایزه را به نفرات برگزیده اختصاص داد. مسابقاتی که البته قرار بود مرحله نهایی آن به شکل حضوری و در مجموعه برج میلاد برگزار شود اما شیوع کرونا از این موضوع جلوگیری کرد. با این حال علاقه‌مندان به رقابت‌های ورزش‌های الکترونیک در کشور از تماشای این مسابقات بی‌بهره نماندند و توانسته‌اند مراحل مختلف برگزاری آن را به شکل آنلاین و از طریق استریم زنده تماشا کنند.

* یک: در مرحله اول این رویداد، در بخش انفرادی ۱۲۰۰ نفر در ۱۴ گروه و در بخش تیمی ۸۰۰ نفر در ۲۲۷ تیم با یکدیگر به رقابت پرداختند. در بخش پایانی مرحله مقدماتی رویداد، نفرات برتر گروه‌های انفرادی و تیمی مشخص شدند. منتخبان تیمی و گروهی در ۳۰ آبان به صورت آنلاین با یکدیگر به رقابت پرداختند و نهایتا مشخص شد که برندگان این رقابت آنلاین در بخش گروهی و فردی چه کسانی هستند و جایزه ۶۰ میلیون تومان به چه تیم و افرادی می‌رسد.

روز نهایی جام قهرمانی ندای وظیفه (Call of Duty Mobile) به صورت زنده از طریق استریم پخش شد. به گفته‌ هانیه گودرزی، دبیر اجرایی رویداد جام قهرمانی Call of Duty Mobile در مورد آنچه در مرحله اول رخ داد،‌ هر کدام از گروه‌ها در بخش تیمی و انفرادی در سه مرحله با یکدیگر به رقابت پرداختند. دلیل اینکه این مسابقه در سه مرحله برگزار شد این است که شرکت‌کنندگان بتوانند مهارت‌های مختلف خود را طی این سه مرحله بازی نشان بدهند و شانس بیشتری برای کسب امتیاز به آنها داده شود. از سوی دیگر به دلیل استقبال شرکت کنندگان و برای افزایش دقت برگزاری بخش انفرادی در دو روز برگزار شد. در تمامی مراحل مقدماتی، داوران بین‌المللی، مدیر پشتیبانی و دو مارشال بر اجرای این رویداد نظارت می‌کردند تا این رقابت در صحت و سلامت کامل برگزار شود.

* دو: برگزارکنندگان این مسابقات اعلام کردند که ابتدا تصمیم داشتیم فینال رویداد را با سه تیم برتر گروهی و هشت نفر برتر انفرادی در برج میلاد برگزار کنیم، ولی بنا‌ به شرایط کرونا و اهمیت سلامت بازیکن‌ها تصمیم گرفتیم که برگزاری حضوری را کنسل کنیم و مسابقات به صورت آنلاین برگزار شود. با توجه به اینکه محدودیت‌های برگزاری حضوری از میان رفت، تیم برگزار‌کننده تصمیم گرفت برای جذاب‌تر کردن فینال ۱۳ تیم برتر بخش تیمی و ۲۶ نفر برتر در بخش انفرادی در قهرمان قهرمانان شرکت داده شوند.

در بخش گروهی این دوره از مسابقات، به ترتیب جایزه‌های ۲۰، ۱۲ و ۴ میلیون تومانی به تیم‌های اول تا سوم اختصاص یافت. این در حالی است که جوایز ۷، ۵، ۳ و ۲ میلیون تومانی برای نفرات اول تا چهارم مسابقات انفرادی در نظر گرفته شد. بعد از برگزاری کژوال کمپ در راستای بهبود وضعیت تولیدکننده‌های بازی در ایران، این دومین رویداد مهمی است که از سوی کافه بازار راه‌اندازی شد و همان‌طور که شاهد هستیم با نتایج مثبتی همراه شده. مسابقاتی که می‌تواند به عنوان شروعی تازه و جدی برای ورزش‌های الکترونیک آن هم روی تلفن‌های همراه شناخته شود.

* سه: در گذشته نیز چنین مسابقاتی البته به صورت حضوری و با تیکه بر بازی‌های مخصوص به کنسول‌های خانگی یا کامپیوترهای شخصی برگزار شده بود اما این اولین باری است که یک بازی بین‌المللی همچون ندای وظیفه به عنوان محیط برگزاری رقابت‌های آنلاین روی تلفن‌های هوشمند مورد استفاده قرار گرفت. پیش‌تر چند بازی ایرانی میزبان چنین رقابت‌هایی بودند اما Call of Duty Mobile که این روزها محبوب‌ترین شوتر اول شخص موبایلی در دنیا است، توانست جان تازه‌‌ای به ورزش‌های الکترونیک در کشورمان دهد.

بازی که میزبان تعدادی از مشهورترین نقشه‌های این مجموعه است و به عنوان بازی‌ای شناخته می‌شود که توانسته بهترین تجربه ممکن از مجموعه ندای وظیفه را به تلفن‌های هوشمند منتقل کند. تا پیش از Call of Duty Mobile تعداد زیادی بازی اول شخص برای تلفن‌های همراه منتشر شده بودند اما اکثر آنها به خصوص در زمینه کنترل به واسطه استفاده از صفحه لمسی، محدودیت‌های بسیاری داشتند.

محدودیت‌هایی که سازنده چینی این اثر توانست به بهترین شکل ممکن برای آنها راه‌ حل‌های مناسبی را پیدا و اجرا کند. نهایتا باید به این نکته اشاره کرد که برگزاری چنین مسابقاتی در سطح کشور می‌تواند نویدبخش این موضوع باشد که در ادامه بیش از پیش به ورزش‌های الکترونیک اهمیت داده شود. ورزش‌هایی که در سطح جهان مخاطب‌های میلیونی داشته و از دید جوایز چیزی نمانده تا خود را به ورزش‌های فیزیک و واقعی نزدیک کنند.

کدخبر: ۳۶۰۰۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر