کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۰۲۷۷
تاریخ خبر:

جاه‌طلبی ‌اینتر میلان پس از طوفان جدایی‌ها

روزنامه هفت صبح، آرتین ابراهیمی | اینترمیلان پس از طوفان جدایی‌ها، فصل جدید سری A را با پیروزی پُر گل مقابل تیم ضعیف جنوا آغاز کرد تا به نوعی یادآور شود که برای دفاع از عنوان قهرمانی خود، انگیزه و جاه‌طلبی لازم را دارد؛ اما آیا این تیم بدون سه مهره کلیدی خود، آنتونیو کونته، اشرف حکیمی، روملو لوکاکو، قادر به کنار زدن مجدد یوونتوس از صحنه قدرت فوتبال ایتالیا هست؟ پاسخ دشوار است، اما به نظر نمی‌رسد بتوان با قاطعیت جواب مثبت به این سوال داد.

اینترمیلان با نام دقیق اینترنازیوناله میلانو در سال ۱۹۰۸ تاسیس شده و ۱۱۳ سال قدمت دارد. این تیم اولین قهرمان سری A فوتبال ایتالیا بوده و تنها تیمی‌ست که هرگز به سری B سقوط نکرده است. آبی و سیاه‌ها (نراتزوری) تاکنون فاتح سه جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا، سه جام یوفا، ۱۹ جام قهرمانی سری A، ۷ جام حذفی، ۵ سوپرجام ایتالیا، ۲ جام بین قاره‌ای و یک‌جام قهرمانی باشگاه‌های جهان شده‌اند و از پرطرفدارترین تیم‌های اروپایی در جهان فوتبال به حساب می‌آیند.

این تیم در فصل کرونایی ۲۱/۲۰ با هدایت آنتونیو کونته و بازی قدرتمندانه روملو لوکاکو، به صدرنشینی بلامنازع یوونتوس در لیگ ایتالیا خاتمه داد و مانع دهمین قهرمانی پیاپی گورخرهای تورینی شد؛ اما بحران مالی اینتر و جدایی ستاره‌های اصلی تیم باعث شده تا دفاع از عنوان قهرمانی، سخت و کمی دور از دسترس باشد.

اینترمیلان به منظور بالانس صورت‌حساب‌های مالی خود، با فروش لوکاکو، اشرف، پولیتانو، کاندروا و ریواس، درآمدی ۱۹۷ میلیون یورویی به جیب زد و در بازار نقل و انتقالات، تنها ۳۱ میلیون یورو خرج استخدام ژینو وان‌هوسدن بلژیکی، دنزل دومفرایز هلندی و متئو دارمیان ایتالیایی کرد و سعی مدیران تیم، بیشتر در جذب بازیکنان آزاد سرشناس نظیر ادین ژکو و هاکان چالهان اوغلو بود.

مدیران اینتر
استیون ژانگ سرمایه‌دار ۳۰ ساله چینی، مدیر باشگاه اینترمیلان است. او فرزند ژانگ ژین دانگ رئیس هیات مدیره گروه سانینگ است که مالکیت این باشگاه را برعهده دارد. خاویر زانتی اسطوره آرژانتینی که با ۸۵۸ بازی، رکورد بیشترین حضور با پیراهن آبی- سیاه را دارد، نایب رئیس باشگاه است. جوزپه ماروتای کهنه‌کار مدیر تیم و پی‌یرو آسیلیو هم مدیر ورزشی تیم هستند.

پس از قهرمانی اینترمیلان در فصل گذشته و پیامد پاندمی کرونا که با کاهش بودجه تیم همراه شد، آنتونیو کونته از سرمربیگری نراتزوری استعفا داد و مدیران تیم هم با کمی سروصدا «سیمئونه اینزاگی» را به خدمت گرفتند؛ مربی ۴۵ساله‌ای که بیشتر دوران ورزشی خود را در لاتزیو پشت‌سر گذاشته بود و در پی چالشی جدید، سرمربی‌گری تیم مدعی اینتر را برعهده گرفت تا توانایی خود را بیشتر عیان کند. او که با لاتزیو دو سوپرکاپ و یک کوپا ایتالیا را فتح کرده بود، در اینتر چشم به عناوین مهمتری خواهد داشت.

جالب اینجاست که سیمئونه اینزاگی برخلاف برادر معروف‌تر خود، در میدان فوتبال چندان مهاجم کارآمدی نبود و طی ۱۲ فصل بازی، تنها ۲۶۳ حضور در سری A و B را تجربه کرد و ۶۳ گل زد؛ اما در دوران مربیگری فعلاً سرتر از فیلیپو اینزاگی نشان داده که فصل قبل، با تیم باشگاهی بنوونتو به دسته پایین‌تر سقوط کرد. در کادر مربیگری اینتر در فصل جاری، ماسیمیلیانو فاریس، ماریو چه‌چی و جانلوکا زاپالا، دستیاران اصلی سیمئونه اینزاگی به حساب می‌آیند.

اینترمیلان ۲۲/۲۱
سمیر هندانوویچ ۳۷ ساله کماکان دروازه‌بان شماره یک نراتزوری است که دهمین سال حضور خود در این تیم را سپری می‌کند و از سال ۲۰۱۹ بازوبند کاپیتانی را نیز بر بازو می‌بندد. این دروازه‌بان اهل اسلوونی یکی از مهمترین ارکان موفقیت تیم در بیشتر بازی‌ها بوده و امسال هم به قصد موفقیت‌های قبلی، نقشی مهم در ساختار تیمی اینتر دارد. آندرس رادو دروازه‌بان ۲۴ ساله رومانیایی و الکس کورداز دروازه‌بان ۳۸ ساله ایتالیایی، دو گلر جایگزین هندانوویچ هستند که البته شانس زیادی برای بازی نخواهند داشت.

سیمئونه اینزاگی با پیوستن به اینتر، ساختار دفاعی منسجم این تیم را برهم نزده و ترجیح داده که از همان ترکیب سه دفاع در سیستم معروف ۲-۵-۳ کونته استفاده کند. به این ترتیب سه دفاع مرکزی اینتر در فصل جاری سری آ هم استفان دی‌فرای، میلان اشکرینیار و آلساندرو باستونی خواهند بود؛ سه مدافع از کشورهای هلند، اسلواکی و ایتالیا که به درک متقابلی از هم رسیده‌اند. آندره‌آ رانوکیای باتجربه هم یار ذخیره این سه مدافع شاخص است.

اینتر در جناحین خط دفاعی خود هم مهره‌های کارآمدی دارد؛ دنیلو دامبروزیو، فدریکو دی‌مارکو، متئو دارمیان و الکساندر کولاروف که دست مربی را در مهره‌چینی باز می‌گذارند؛ به‌ویژه این که دنزل دومفرایز مرد جناح راست تیم ملی هلند هم به جمع آبی‌های میلان پیوسته تا به نوعی جای خالی اشرف حکیمی را پر کند که فصل قبل، بسیار تاثیرگذار بود و با رقمی بالا به پی.اس.جی رفت.

چهره اصلی خط میانی اینتر، نیکولو بارلا است که متمایل به جناح راست بازی می‌کند و از ستاره‌های اصلی تیم ملی ایتالیا و دنیای فوتبال به شمار می‌آید. او بازیکن مدرنی است که نقشی کلیدی در میانه میدان نراتزوری برعهده دارد. یار مکمل او هم دیگر ملی‌پوش ایتالیایی استفانو سنسی است که اگر مصدومیت به او امان بدهد، در بازیسازی مهارت خاصی دارد. مارسلو بروزوویچ نیز مثل یکی دو سال اخیر تنها هافبک دفاعی اینتر است که شاید نقطه ضعف اصلی تیم هم در این منطقه جستجو شود؛ جایی که با بازی رو به جلوی هافبک کروات خیلی جور درنمی‌آید. ایوان پریشیچ دیگر یار کروات اینتر هم در جناح چپ خط میانی، پست تثبیت شده‌ای دارد و نقش هجومی تیم از این منطقه زمین را هدایت و رهبری می‌کند؛ او که در گلزنی با پای چپ هم تبحر خاصی دارد.

امسال اینترمیلان یک هافبک بازیساز مطرح را به رایگان به خدمت گرفته که نشان از ارزش‌های مدیرانی چون جوزپه ماروتا و پی‌یرو آسیلیو دارد. هاکان چالهان اوغلو ۲۷ ساله که در آلمان به دنیا آمده و برای تیم ملی ترکیه بازی می‌کند، مستقیماً از تیم رقیب همشهری «آث‌میلان» جذب اینتر شده و در اولین بازی خود مقابل جنوا هم خوش درخشیده تا نوید یک ستاره گره‌گشا در ترکیب نسبتاً ضعیف ‌شده اینتر را بدهد. در سیستم ۲-۵-۳ اینزاگی، سوای دو پیستون کناری پرتحرک تیم (دومفرایز و پریشیچ) نقش هاکان چالهان اوغلو و نیکولو بارلا به‌عنوان پلی‌میکرهای تیم بسیار حائز اهمیت است.

تحت این شرایط وضعیت تنها هافبک دفاعی تیم هم زیر ذره‌بین کادر فنی رقبا خواهد رفت و همانطور که عنوان شد، شاید مارسلو بروزوویچ توان دفاعی لازم برای ایفای این نقش کلیدی را نداشته باشد و به حفره اصلی خط میانی تیم بدل شود. البته جذب احتمالی میرالم پیانیچ بوسنیایی از بارسا، کمک بزرگی به اینتر در قلب زمین خواهد بود.اینتر در این جناح از چند چهره باتجربه و جوان هم سود می‌برد که در انتظار فرصتی برای ابراز وجود و تحمیل خود به ترکیب اصلی تیم هستند. آرتورو ویدال شیلیایی و ماتیاس وسینو اروگوئه‌ای هافبک‌های مرکزی نام‌آشنایی هستند که اینزاگی بیشتر به‌عنوان یار تعویضی روی آنها حساب می‌کند.

روبرتو گالیاردینی یار همه‌فن حریف ایتالیایی و والنتینو لازارو فول‌بک راست اتریشی هم در این مدار قرار دارند. البته وضعیت کریستین اریکسن دانمارکی پس از آن ایست قلبی در جام ملت‌های اروپا کماکان نامعلوم است؛ هر چند که نام این هافبک تمام عیار در فهرست فصل اینتر قرار گرفته است. آبی‌های شهر میلان در خط میانی، یک بازیکن جوان فرانسوی به نام لوسین آگومه هم دارند که با توجه به روحیه جوانگرایی اینزاگی، شاید در مقاطعی از فصل بازی به او هم برسد.

اینتر در خط حمله، قطعاً با جدایی روملو لوکاکو سخت کنار خواهد آمد. آنها برای پر کردن جای این مهاجم توانمند، چشم به جذب مهره‌هایی چون دووان زاپاتا (آتلانتا)، خواکین کوریا (لاتزیو) و دوشان ولاهوویچ (فیورنتینا) داشتند؛ اما قیمت بالای آنها مانعی شد تا سرانجام به استخدام رایگان ادین ژکو بوسنیایی قناعت کنند. البته ژکو مهاجم کارآمدی است و در بازی مقابل جنوا هم نشان از این ادعا داشت، اما به نظر می‌رسد که در ۳۵سالگی فاقد توان لازم برای استمرار در امر گلزنی است.

تحت این شرایط تمام امید نراتزوری به لوتارو مارتینز آرژانتینی خواهد بود که امسال در پیشانی خط حمله نقشی به مراتب کلیدی‌تر از قبل خواهد داشت؛ مهاجمی که زمزمه‌های جدایی او هم می‌رود، اما بدون تردید تیم مدیریتی اینتر او را حفظ خواهد کرد. آبی‌های میلانی چند مهاجم جوان جویای نام هم در اختیار دارند که شاید فصل ۲۲/۲۱ با شکوفایی آنها همراه باشد. در صدر این لیست مارتین ساتریانو مهاجم ۲۰ ساله اروگوئه‌ای قرار دارد که در بازی‌های پیش فصل خوش درخشید و در برنامه‌های تاکتیکی اینزاگی هم قرار دارد.

آندره‌آ پیامونتی ۲۲ ساله هم از سال پیش چهره شد و از فرصت‌های محدود خود بهره گرفت تا نامش را به عنوان یکی از آینده‌دارترین مهاجمان ایتالیایی مطرح کند. فاکوندو کولیدیو فوروارد ۲۱ساله آرژانتینی و ادی سالسیدو مهاجم ۲۰ساله کلمبیایی هم از بازیکنان جوانی هستند که امسال نام آنها را بیشتر خواهیم شنید. در خط حمله اینتر یک نام آشنا هم به چشم می‌خورد: آلکسیس سانچز که البته مصدوم است و بعید است که اینزاگی تمایلی به حفظ او داشته باشد؛ هر چند که دستمزد بالای وی مانع اصلی انتقال او به هر تیمی خواهد بود.

مدیران اینترمیلان در فصل نقل و انتقالات، ژینو وان هوسدن مدافع- هافبک میانی بلژیکی ۲۲ ساله را با رقم ۱۶ میلیون یورو از استانداردلیژ به خدمت گرفتند و او را به جنوا قرض دادند. آنها در پی جذب ناهیتان ناندز هافبک اروگوئه‌ای کالیاری هم بودند که انتقال ۲۶میلیون یورویی او تاکنون به بن‌بست خورده است.

در مجموع باید گفت که اینترمیلان پس از پشت‌سر گذاشتن بحران‌های مالی و جدایی ستاره‌ها و اعتراضات هواداران، به ثبات نسبی رسیده و سیمئونه اینزاگی با حفظ روحیه برتری‌جویانه آبی‌های میلانی می‌تواند امید را نزد دوستداران این تیم زنده نگه دارد تا ضمن جنگ بر سر اسکودتو، در لیگ قهرمانان اروپا هم تا مراحل حذفی بالا آمده و مثل سال قبل در همان مرحله اول حذف نشوند.

‌ترکیب اصلی اینتر
هندانوویچ، دومفرایز، دی‌فرای، اشکرینیار، باستونی، بروزوویچ، بارلا، هاکان (سنسی)، پریشیچ، مارتینز، ژکو

کدخبر: ۴۱۰۲۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر