کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۴۵۰۳
تاریخ خبر:

جانی در برابر امبر هرد؛ یک نبرد ۱۵۰‌میلیون دلاری

روزنامه هفت صبح | مورد توجه‌ترین قضیه سینمایی در این روزها دادگاهی است که بین امبر هرد و جانی دپ، در حال برگزاری است. اگر اهل فضای مجازی باشید در این روزها حتما بریده‌هایی از فیلم این دادگاه را دیده‌اید. اما برای کسی که نداند ماجرا اصلا از چه قرار است یا دوست داشته باشد که جزئیات حقوقی این دادگاه را بداند، ۱۵ نکته آماده کرده‌ایم.

یک: شاکی این پرونده، جانی دپ است. ۵۸ساله. اهل یک شهرستان کوچک به نام اوونزبروو در ایالت کنتاکی که از نظر فرهنگی یک ایالت جنوبی به حساب می‌آید. او بیشتر به خاطر نقشش در فیلم سینمایی دزدان دریایی کارائیب به خصوص قسمت اول این فیلم سینمایی در سال ۲۰۰۳ یعنی نفرین مروارید سیاه شناخته می‌شود و به خاطر بازی در این فیلم نامزد جایزه اسکار نیز شده است ولی مهم‌ترین افتخار سینمایی او، جایزه گلدن گلوب به خاطر فیلم «سوئینی تاد: آرایشگر شیطانی خیابان فلیت» بوده که البته به خاطر همین فیلم هم نامزد اسکار شده است.

دو: آقای دپ کار خود را از حدود ۲۰ سالگی آغاز کرده و در همین سن ازدواج هم کرده است. با خانمی به نام لوری آلیسون که یک میکاپ آرتیست بوده است. این ازدواج دو سال دوام پیدا می‌کند. رابطه‌های بلند مدت دیگر او با خانم وینونا رایدر، به مدت ۴ سال بوده که نام او را هم روی بدن خود تتو کرده است. همچنین او برای ۱۴ سال همسر (پارتنر) خانم ونسا پارادی بوده و آن‌ها دو فرزند هم دارند. دادگاه اما، همانطور که می‌دانید، مربوط به رابطه آقای دپ با خانم امبر هرد است.

سه: خانم امبر هرد، ۳۶ساله است، در آستین ایالت تگزاس متولد شده و بنابراین او هم یک جنوبی به حساب می‌آید. امبر هرد کار خود را در ۱۸ سالگی آغاز کرده و یک بازیگر تجاری است و تا به حال، حتی یک بار نامزد هیچ جایزه مهم سینمایی نشده است. رابطه مهم او، قبل از جانی دپ ظاهرا در قالب همجنسگرایی با یک خانم نقاش و عکاس آمریکایی بوده است.

چهار: رابطه هرد و دپ در سال ۲۰۰۹ آغاز شده است. وقتی هر دوی آن‌ها بازیگر نقش اول زن و مرد یک فیلم سینمایی به نام خاطرات عجیب و غریب یا خاطرات روزانه رام بودند. با این حال رابطه آن‌ها ۵ سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۴ آغاز شده است. آن‌ها در سال ۲۰۱۵ نیز با یکدیگر ازدواج کردند.

پنج: ۱۵ ماه بعد از ازدواج، خانم امبر هرد، به خاطر آزار و اذیت از سوی جانی دپ، بر اثر سوء مصرف الکل و مواد مخدر، از او تقاضای طلاق داد. این ادعا توسط جانی دپ رد شد و در نهایت خانم هرد، با دریافت ۷ میلیون دلار، از این زندگی خارج شد. او البته این پول را به خیریه بخشید.

شش: برسیم به سوال اولمان. چرا جانی دپ از امبر هرد شکایت کرده است؟ ماجرا به یک مقاله برمی‌گردد که در زمستان سال ۲۰۱۸ در بخش Op-ed روزنامه واشنگتن‌پست منتشر شده است. بخش Op-ed در واقع بخش یادداشت‌هایی است که در یک روزنامه منتشر می‌شود ولی لزوما نظر روزنامه را بازتاب نمی‌دهد. خانم هرد در یادداشتی که برای واشنگتن پست نوشت، خود را قربانی خشونت خانگی معرفی کرد ولی نامی از جانی دپ نبرد.

هفت: با این وجود، جانی دپ، خود را مخاطب پنهان آن مقاله دانست و یک دعوای ۵۰ میلیون دلاری علیه خانم هرد اقامه کرد. خانم هرد اول تلاش کرد که این دعوای حقوقی را باطل کند ولی نتوانست و به همین خاطر یک دعوای متقابل ۱۰۰ میلیون دلاری علیه جانی دپ اقامه کرد تا از او خسارت بگیرد.

هشت: این وسط البته یک دادگاه هم در انگلستان مطرح شد. آن چه بود؟ روزنامه سان مقاله‌ای نوشته بود و جانی دپ را متهم به خشونت علیه امبر هرد کرده بود و جانی دپ هم از این روزنامه شکایت کرده بود. با این حال دادگاه بریتانیا حکم داد که موارد مطرح شده در آن مقاله از نظر محتوایی درست است و شکایت جانی دپ را رد کرده بود. امبر هرد در آن مقاله، با وجود اینکه طرف دعوا نبود ولی به دادگاه آمد و شهادت داد و شهادتش در رای دادگاه موثر بود.

بعدها البته وکلای جانی دپ با ادعای اینکه امبر هرد آن ۷ میلیون دلار طلاق را کاملا به خیریه نبخشیده است؛ تلاش کردند بگویند که این رای باید شکسته شود چرا که از نظر آنان روحیه دست‌به‌خیر بودن خانم هرد که با ادعای بخشش ۷ میلیون دلار به خیریه مطرح شده، باعث تغییر نظر اعضای هیات منصفه شده است ولی دادگاه عالی در بریتانیا رای داد که تاثیر چنین مسئله‌‌ای را در رای هیات منصفه تایید نمی‌کند و پرونده در آنجا به ضرر جانی دپ به پایان رسید.

۹ : حالا پرونده جدید در شهری به نام فیرفکس، در ایالت ویرجینیا برگزار می‌شود؟ چرا؟ چون سرورهای بخش آنلاین روزنامه واشنگتن‌پست در این شهرستان قرار گرفته‌اند. به عبارت دیگر، جرم در این شهرستان حدودا ۲۴ هزار نفری اتفاق افتاده است.

۱۰: در این پرونده چند حاشیه خیلی مهم است. یکی ماجرای سفر این دو به استرالیا برای فیلم «دزدان دریایی کارائیب: مردگان حکایت نمی‌کنند» در سال ۲۰۱۵ که در آنجا ماجراهایی مثل سه روز حبس شدن امبر هرد در خانه، تجاوز جانی دپ با بطری به او و نیز بریده شدن انگشت جانی دپ با یک بطری مشروبات الکلی توسط امبر هرد به وجود می‌آید.

حاشیه مهم دیگر مسئله مدفوع کردن خانم هرد روی تخت بوده که ظاهرا در سال ۲۰۱۶ اتفاق افتاده و توسط خود هرد نیز تایید شده است و مسئله بعدی، رابطه خانم هرد با ایلان ماسک و نیز شک کردن جانی دپ به او به خاطر رابطه با جیمز فرانکو بعد از بازی در یک فیلم سینمایی مشترک بوده که منجر به کتک زدن خانم هرد توسط جانی دپ شده است.

حواشی دیگری نیز البته به وجود آمده. مثلا ادعای وکلای خانم هرد در خصوص تلاش او برای پوشاندن آثار خشونت خانگی با استفاده از یک لوازم آرایشی خاص که بعدا آن برند اعلام کرد، بعد از آن تاریخ، این برند را به بازار روانه کرده و عملا مشخص شد امبر هرد دست‌کم در خصوص استفاده از این برند، دروغ می‌گوید. دادگاه از روز ۱۲ آوریل آغاز شده و ظرف ۲۵ روز، تاکنون (تا روز جمعه ۶ مه) ۱۴ جلسه رسیدگی برگزار شده است.

۱۱: دادگاه برای اینکه مشخص کند آیا سخنان امبر هرد، در آن مقاله واقعا نوعی افترا بوده یا بیان حقیقت، مجبور است که از طرفین دعوا بخواهند در مورد رابطه خود سخن بگویند و البته افراد دیگری نیز به دادگاه فراخوانده می‌شوند تا شهادت بدهند مثل خدمتکار یا پرستار سابق خانم هرد. با وجود اینکه گفته شده بود که حتی شاید ایلان ماسک هم به دادگاه فراخوانده شود؛ ولی بعید است که چنین اتفاقی رخ دهد. در نهایت تمام این اظهارات شهود و طرفین دعوا، در محضر هیات منصفه قرار خواهد گرفت و آن‌ها هستند که باید بگوید آیا افترا رخ داده است یا نه.

۱۲: دادگاه حواشی کم اهمیت‌تری هم البته دارد. مثلا ادعا شده که خانم هرد، تلاش می‌کند تا با بازیگری، خود را در دادگاه ناراحت نشان دهد. یا گفته شده که آن‌ها به نوعی به پوشش یکدیگر در دادگاه نگاه می‌کنند و لباس جلسه بعد را از روی آن تنظیم می‌کنند. گریه امبر هرد در دادگاه‌های اخیر و خنده جانی دپ در برابر یک ادعای مطرح شده از سوی وکیل امبر هرد، حواشی دیگر این دادگاه بوده است. بالاخره باید در نظر داشت که این دادگاه، دادگاه دو هنرپیشه است و البته که بخش مهمی از پیروزی در دادگاهی که هیات منصفه در آن تصمیم‌گیر هستند، بازیگری است.

۱۳: قاضی دادگاه، خانم پنی اس. آزکاراته است. ۵۵ ساله است. دکترای حقوق از دانشگاه جرج میسون دارد و حدود ۲۴ سال است که کار حقوقی می‌کند.

۱۴: وکیل جانی دپ، بنجامین جی. چو است. در دهه ششم زندگی خود است، حدود ۲۵ سال سابقه کار در دادگاه دارد و در دانشگا پرینستون درس خوانده است. تخصص او، حق اختلاف از طریق غیرقضایی و داوری است و در حوزه حقوق ورزشی و تفریحی نیز کار کرده است. او از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲، یکی از بهترین وکلا در آمریکا شناخته شده است.

۱۵: وکیل خانم هرد، آقای جی بنجامین روتن بورن است. او در استنفورد درس خوانده و در دانشکده حقوق ایالت ویرجینیا نیز مشغول به تدریس است. برعکس وکیل جانی دپ اما او ظاهرا در حوزه دعاوی صنعت سرگرمی تخصص نداشته و شهرتش به عنوان وکیل دعاوی پیچیده مدنی و تجاری است. با این حال او دعاوی متعددی هم در حوزه اصلاحیه اول قانون اساسی آمریکا یا همان آزادی بیان داشته و احتمالا امیدوار است تا بتواند این بار نیز از آزادی بیان خانم هرد در بیان جزئیات رابطه‌اش در آن مقاله دفاع کند.

دفاع او البته دفاعی از حقوق زنان هم خواهد بود کما اینکه پرونده امبر هرد و جانی دپ نیز به یک سنگر مهم تبدیل شده است که فمنیست‌ها علاقه دارند بعد از موفقیت‌های چشمگیر جنبش من هم یا همان می تو، آن را نیز تصاحب کند و ضدفمنیست‌ها امیدوارند جانی دپ در آن موفق شود تا اندکی در برابر موج سهمگینی که مردان را به خشونت خانگی و تجاوز متهم می‌کند بایستند و زنان را به سودجویی با چنین ادعاهایی متهم کنند. برای اینکه معلوم شود پیروز کیست باید حدودا تا ۱۹ مه، یعنی دو هفته دیگر و پایان جلسات دادگاه صبر کرد و از آن به بعد هم منتظر نظر هیات منصفه بود.

کدخبر: ۴۵۴۵۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر