کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۴۱۶۵
تاریخ خبر:

جانشینان قدرتمند بازی تاج و تخت

روزنامه هفت صبح، صوفیا نصرالهی | در شرایطی که سینماها به‌خاطر کرونا تعطیل هستند بار اصلی سرگرم‌کردن مردم روی دوش سریال‌های تلویزیونی بوده است. در جهان واقعیت هیچ‌چیزی پایدار نیست و در مورد سریال‌های سرگرم‌کننده هم می‌شود این جمله را به‌کار برد. وقتی نامزدهای جایزه امی ‌روز ۲۸جولای اعلام شوند، می‌بینید که جای سریال‌های محبوب سال‌های گذشته را سریال‌های جدیدی گرفته‌اند که شاید از همین الان طرفدارشان شده باشید.

در پنج‌سال گذشته سریال‌های «بازی تاج و تخت» در حوزه درام و «ویپ» در حوزه کمدی، حاکمان بلامنازع نامزدهای جوایز امی ‌بودند. این دوسریال که جایزه‌ها را درو می‌کردند، بالاخره به پایان رسیدند و دوره‌شان سرآمد و زمین بازی را به سریال‌های الهام‌بخش جدید واگذار کردند. مائوری مک‌اینتایر، مدیر آکادمی ‌تلویزیون به ‌هالیوود ریپورتر گفته است:

«وقتی درباره نامزدهای امی‌ صحبت می‌کنیم چند انتخاب قطعی وجود دارد اما واقعیت این است که کیفیت سریال‌ها به‌گونه‌ای است که دستمان کاملا باز است.» و حق با اوست. سال ۲۰۱۹ سریال «فلی‌بگ» از ناکجاآباد سربرآورد و توجه‌ها را به خودش جلب کرد. درست مثل سریال فیبی والربریج، امسال هم سریال‌هایی هستند که احتمال می‌رود ناگهان توجه‌ها را جلب کنند و نامزد جوایز امی‌ بشوند و چه بسا جایزه هم ببرند.

*** دروغ‌های کوچک بزرگ / Big Little Lies
این درام تلویزیونی اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته لیان موریارتی است که اولین فصل آن سال ۲۰۱۷ روی آنتن رفت و آن‌قدر توجه‌ها را به خودش جلب کرد که فصل دوم آن سال ۲۰۱۹ پخش شد و احتمال حضورش میان نامزدهای جوایز امی ‌۲۰۲۰ خیلی زیاد است. فصل اول این سریال نامزد ۱۶جایزه امی ‌شد و هشت‌جایزه را هم به خانه برد. قرار بود یک مینی‌سریال باشد اما بعد از موفقیتش شبکه اچ.بی.او آن را به‌عنوان یک سریال در فصل دوم عرضه کرد.

فصل دوم هفت‌اپیزود دارد و آندره‌آ آرنولد آن را کارگردانی کرده. گروه اصلی بازیگران فیلم یعنی نیکول کیدمن و ریس ویترسپون، همچنان در آن حضور دارند و مریل استریپ هم به‌عنوان مادر کاراکتر اسکارسگارد در سریال، به آن‌ها اضافه شده است. برای یکدست‌شدن دوفصل، کارگردان فصل اول یعنی جان مارک والی سر تدوین فصل دوم حضور پیدا کرد. فیلم داستان پنج‌زن در کالیفرنیا را روایت می‌کند که درگیر بازپرسی‌های مربوط به یک جنایت می‌شوند.

*** ادی / The Eddy
یک درام موزیکال که محصول مشترک آمریکا و فرانسه است و به دو زبان انگلیسی و فرانسه پخش شده و داستانش در پاریس می‌گذرد. دو اپیزود اول را دیمین شزل کارگردانی کرده که موزیکال «لالالند» را از او به‌خاطر داریم. وسط دیالوگ‌های انگلیسی و فرانسوی فیلم گاهی به زبان‌های عربی و لهستانی هم صحبت می‌شود. این مینی‌سریال هشت اپیزود دارد و آندره هولند بازیگر نقش اول آن است.

بیشتر مخاطبان فیلم در نظرسنجی این سریال گفته‌اند که ترجیح می‌دادند، ریتمش آرام‌تر باشد و بیشتر در اتمسفر عبوس «ادی» قرار بگیرند. فیلمنامه سریال تم آشنایی دارد. مدیر یک کلوب فرانسوی در دل پاریس هر روز با هنرمندانی که در آن اجرای زنده می‌گذارند، دچار چالش می‌شود. سریال به‌خصوص در زمینه بازیگری و فضاسازی تحسین‌های زیادی از منتقدان دریافت کرده است.

*** شکارچیان / Hunters
شاید امتیاز سریال «شکارچیان» چندان چشمگیر نباشد اما قطعا حضور آل پاچینو در یک سریال تلویزیونی در ژانر جنایی کافی است تا خیلی‌ها کنجکاو دیدن «شکارچیان» شوند و البته بازی پاچینو را در آن تحسین کنند. این سریال الهام گرفته از داستان‌های واقعی درباره گروهی است که به شکارچیان نازی‌ها در طول چند دهه شهرت داشتند. اما سریال به‌طور مشخص به هیچ‌کدام از کاراکترهای واقعی نمی‌پردازد. «شکارچیان» درباره اعضای یک گروه از شکارچیان نازی‌هاست که سال ۱۹۷۷ در شهر نیویورک زندگی می‌کردند.

آن‌ها کشف می‌کنند که گروهی از نازی‌ها در آمریکا می‌خواهند، توطئه‌ای ترتیب بدهند تا یک حکومت نازی دیگر با رایش چهارم سر کار بیاورند. یک داستان موازی هم درباره عملیات سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا داریم که چطور صدها دانشمند آلمانی را که در میانشان چندنازی هم وجود داشت، از آلمان به آمریکا آورد. آل پاچینو نقش رهبر گروه شکارچیان را برعهده دارد.

نقدهایی که روی سریال «شکارچیان» نوشته شد متناقض بود. برخی سریال را به‌خاطر پیامی ‌که داشت، سکانس‌های اکشنش و بازی‌ها و به‌خصوص کار آل پاچینو در سریال تحسین کردند و برخی دیگر به شیوه روایت داستان در سریال، چند‌لحنی‌بودن آن و به‌ویژه عدم تطابق آن با واقعیت‌های تاریخی نقدهای تندی وارد کردند.

*** مندلورین / The Mandalorian
حماسه‌ای فضایی و سریالی علمی-تخیلی که از اسمش پیداست برای طرفداران فیلم‌های «جنگ ستارگان» یک ضیافت تمام‌عیار است. دین جارین که به‌عنوان مندلورین معروف است، شخصیتی خیالی در فرنچایز «جنگ ستارگان» است. او به‌عنوان عضوی از انجمن صنفی شکارچیان جایزه‌بگیر معرفی شده و در سنین کودکی توسط مندلورین‌ها نجات پیدا کرده است. جان فاورو، خالق این سریال وسترن فضایی است. این اولین سریالی است که براساس فرنچایز «جنگ ستارگان» ساخته می‌شود و به همین‌دلیل مخاطبان جهانی که جورج لوکاس خلق کرده از آن به‌شدت استقبال کردند.

سریال پنج‌سال بعد از ماجراهای فیلم «بازگشت جدای» و ۲۵سال قبل از وقایع فیلم «نیرو برمی‌خیزد» رخ می‌دهد. ساخت فصل دوم این سریال هم قطعی شده که پاییز امسال روی آنتن می‌رود. منتقدان سریال را خیلی پسندیده‌اند و به‌ویژه معتقدند، کارگردانی ماهرانه‌ای دارد و سریالی کاملا متناسب با جهان «جنگ ستارگان» است. منتقدان می‌گویند، بیشتر از خط داستانی حس خوبی که سریال به تماشاگرش می‌دهد، اهمیت دارد. سریال یکی از پنج‌اثر پربیننده تلویزیونی در سال ۲۰۱۹ شد.

*** برنامه صبحگاهی / The Morning Show
پای ماجراهای جنبش ضد تبعیض جنسیتی با این سریال درام به تلویزیون باز شد و البته بازی‌های خوب جنیفر انیستون، ریس ویترسپون، مارک دوپلاس و استیو کارل باعث می‌شود که پیام سریال خیلی ماهرانه و جذاب به مخاطب انتقال داده شود. سریال اولین تحسین‌هایش را در جوایز گلدن‌گلوب امسال کسب کرد و حالا می‌رود که موفقیتش را با امی‌ تثبیت کند. سریال با محوریت الکس لوی(با بازی جنیفر انیستون) آغاز می‌شود که مجری محبوب یک برنامه صبحگاهی است اما مجری روبه‌روی او میچ کسلر، اخیرا یک رسوایی جنسی به بار آورده که موفقیت برنامه و درنتیجه جایگاه الکس را هم تحت‌ تاثیر قرار داده است.

از آن‌طرف مسئولان شبکه بدشان نمی‌آید که با استفاده از این موقعیت جایگاه الکس را هم از او بگیرند. آن‌ها یک خبرنگار تازه‌کار را از شهری دیگر دعوت می‌کنند اما الکس که دستشان را خوانده و زودتر از آن‌ها در یک مراسم عمومی ‌زن خبرنگار را به‌عنوان همکار تازه‌اش در برنامه تلویزیونی معرفی می‌کند. یک سریال هیجان‌انگیز از پشت صحنه آنچه در برنامه‌های تلویزیونی اتفاق می‌افتد. منتقدان می‌گویند، این سریالی تند و تیز اما کمی‌ سطحی است و بیشتر از آن‌که یک درام تاثیرگذار باشد سریالی پرهیاهو و جنجالی و پروژه‌ای خودبزرگ‌بین از کار درآمده است.

*** بیگانه / The Outsider
درامی ‌فانتزی‌جنایی که مهم‌ترین نکته‌اش این است که اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته استیفن کینگ مشهور است. جنایتی که هیچ‌کس از آن صحبت نمی‌کند، اتفاق افتاده و بازپرس‌ها نفرین شده‌اند. این خلاصه داستان سریال است. سریال با پیداشدن جسد پسری جوان در ایالت جورجیا آغاز می‌شود. کارآگاه پلیس انگشت اتهامش را به سمت مربی باشگاه کوچک شهر می‌گیرد و این وسط مشکلاتی هم دارد چون در گذشته پسر خودش که به همان باشگاه می‌رفته نیز کشته شده است. منتقدان می‌گویند به‌رغم این‌که سریال دیر درگیرتان می‌کند اما به‌خصوص به لطف بازی‌های خوب بازیگرانش، اثری دیدنی از کار درآمده است. بن مندلسون و بیل کمپ بازیگران اصلی سریال هستند.

*** خیابان پنجم / Avenue 5
امتیازی که از سوی تماشاگران گرفته به‌طرز حیرت‌انگیزی کمتر از امتیازی است که منتقدان به آن داده‌اند. هیو لوری، بازیگر محبوب سریال «هاوس» با یک کمدی به تلویزیون بازگشته است. خیابان پنجم اسم یک سفینه فضایی است که پر از توریست‌های ثروتمند و لوس است و خدمه سفینه با آن‌ها به مشکل برخورده‌اند چون سفینه از مدار خارج شده و سه‌سال زمان می‌برد تا به زمین برگردد. منتقدان می‌گویند، شاید سریال به‌لحاظ ساختاری چندان خلاقانه نباشد اما از خنده روده‌برتان می‌کند. این کمدی علمی-تخیلی را آرماندو لانوچی ساخته که خالق سریال کمدی تحسین‌شده «ویپ» هم بود. کمدی جدید لانوچی به فاصله طبقاتی می‌پردازد.

*** دیو / Dave
لیل دیکی، رپر و کمدین مشهور آمریکایی مغز متفکر این سریال است که خودش نقش اصلی را هم بازی می‌کند. سریال آنقدر مورد توجه قرار گرفت که ساخت فصل دوم آن‌هم در دستور کار است. سریال درباره یک شخصیت خیالی است که البته با اقتباس از کاراکتر خود لیل نوشته شده است. یک مرد عصبی که در حومه شهر زندگی می‌کند و اواخر دهه سوم زندگی‌اش را پشت سر می‌گذارد و خودش را متقاعد کرده که قرار است بهترین رپر همه دوران‌ها شود.

مشکل اینجاست که حالا باید دوستان نزدیکش را هم قانع کند چون با کمک آن‌هاست که می‌تواند جهان را متقاعد کند، بهترین رپر است! اولین اپیزودهای سریال البته نظرات متناقضی دریافت کرد اما نیمه دوم فصل آن‌قدر خوب شد که از منتقدان گاردین تا ایندی‌وایر همه از آن حمایت کردند. آن‌ها وفاداری سریال به بسط و توسعه شخصیت اصلی و احساسات عمیقی را که در سریال جریان دارد، تحسین کرده‌اند. با توجه به خط داستانی سریال، منتقدان آن را بیشتر با سریال «آتلانتا» مقایسه کرده‌اند.

*** دیکنسون / Dickinson
کمدی‌درامی‌ تاریخی که داستان‌هایش درباره امیلی دیکنسون، شاعر مشهور آمریکایی است. فیلم در دوره امیلی دیکنسون اتفاق می‌افتد اما لحن مدرنی دارد. در خلال کشف جهان امیلی دیکنسون ،سریال سری به جامعه، جنسیت و خانواده از نقطه‌نظر نویسنده‌ای می‌زند که متناسب با زمان خودش نبود. «دیکنسون» سریالی کمدی درباره بلوغ یک زن است و این‌که چطور تلاش می‌کند تا صدایش شنیده شود. منتقدان می‌گویند، این سریال جسور و اشتیاق‌برانگیز است و با درام‌های تاریخی مشابه خودش فرق دارد. فصل دوم این سریال هم سال ۲۰۲۰ پخش می‌شود.

*** کبیر / The Great
مینی‌سریالی تاریخی با بازی ال فانینگ که اقتباسی آزاد از به قدرت رسیدن کاترین کبیر، امپراطریس روسیه را روایت می‌کند. این یک کمدی طعنه‌آمیز و پر از گوشه و کنایه درباره زنی است که از خارج از دربار روسیه آمد و دوران فرمانروایی طولانی در روسیه داشت. این سریال طبق گفته سازندگانش، استناد تاریخی ندارد و فقط از ازدواج کاترین با امپراطور پیتر سوم استفاده کرده و در ادامه هم توطئه کاترین برای کشتن شوهرش را به تصویر کشیده است.

فیلم اقتباسی از نمایشنامه‌ای است که تونی مک‌نامارا آن را نوشت و در تئاتر سیدنی اجرا شد. منتقدان می‌گویند، هرچند سریال عمیقی نیست اما تصاویر زیبایی دارد و به‌خصوص بازی ال فانینگ و نیکلاس هولت را تحسین کرده‌اند. آن‌ها معتقدند حس شوخ‌طبعانه ظالمانه کاراکتر اصلی فیلم تماشایش را تبدیل به تجربه‌ای لذت‌بخش کرده است.

*** سیاستمدار / The Politician
کمدی‌درامی ‌که مغز متفکر پشت آن رایان مورفی است و گویینت پالترو و بن پلت، نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند. کاراکتر محوری فیلم پایتون هوبارت است. مردی ثروتمند اهل سانتاباربارا که هر فصل درباره رقابت‌های سیاسی‌ای است که او درگیرش می‌شود. پایتون همیشه آرزو داشته که رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا شود و سریال از دبیرستان او آغاز می‌شود. جایی که برای اولین‌بار پایتون پایش به رقابت‌های انتخاباتی البته در سطح مدرسه باز می‌شود. سریال البته پتانسیل‌های زیادی داشته که منتقدان معتقدند، نتوانسته از همه آن‌ها استفاده کند. درحال حاضر شوخی‌هایش برای یک سیت‌کام جواب می‌دهد و در حد یک سریال سبک مفرح است.

کدخبر: ۳۳۴۱۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر