کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۲۱۱۴
تاریخ خبر:

جانشینان احتمالی ‌مربیان ‌اخراجی لیگ بیست و دوم

روزنامه هفت صبح | لیگ بیست و دوم از روز جمعه آغاز می‌شود. مطابق معمول، باید خیلی زود منتظر شنیدن شایعات و اخبار برکناری مربیانی که تیم‌های‌شان خوب نتیجه نگرفته‌اند باشیم. هرچه حدس زدن مربیان احتمالا اخراجی لیگ بیست و دوم سخت است، پیش‌بینی نام مربیان جانشین کار ساده‌ای است. چند مربی جوان روی بورس که در سال‌های اخیر همیشه تیم داشته‌اند و یکی دو مربی تازه‌کار که شروع خوبی داشته‌اند، آلترناتیو نیمکت‌های لیگ برتری هستند.

علیرضا منصوریان
از سال ۱۳۹۳ رسما وارد چرخه مربیان تیم‌های لیگ برتری شد. با نفت تهران آغاز کرد و استقلال، ذوب‌آهن، تراکتور، آلومینیوم و صنعت‌نفت آبادان تیم‌هایی بودند که منصوریان روی نیمکت‌شان نشسته است. او از سال ۹۳ تا امروز فقط یکی دو نیم‌فصل بدون تیم مانده و همواره یک خطر بالقوه برای مربیانی بوده که خوب نتیجه نگرفته‌اند. شایعه پررنگی که درباره او وجود دارد، رابطه نزدیکش با یکی از چهره‌های معروف و متنفذ دنیای سیاست است که باعث می‌شود تبدیل به یک مربی سفارشی شود!

البته منصوریان هیچ وقت نتایج فاجعه‌بار نگرفته و مربی بدی هم نیست اما واقعیت این است که بعد از این همه سال هنوز نتوانسته خودش را در فوتبال ایران اثبات کند. او معمولا دوران پرفراز و نشیبی را روی نیمکت تیم‌هایش سپری می‌کند. یا عالی شروع می‌کند و افتضاح تمام می‌کند، یا بد شروع می‌کند و رویایی به پایان می‌رساند. اما چیزی که می‌توان با قاطعیت درباره او گفت این است که منصوریان یک مربی مناسب برای شوک دادن است و خب در هفته‌های ابتدایی لیگ برتر، تیم‌های زیادی هستند که به شوک مثبت احتیاج پیدا می‌کنند.

رسول خطیبی
از اولین تجربه حضور او روی نیمکت تیم‌های لیگ برتری نزدیک به ۱۰ سال می‌گذرد. بخش عمده‌ای از این سال‌ها را در تبریز و روی نیمکت گسترش فولاد، تراکتور و ماشین‌سازی گذرانده است. البته سابقه سرمربیگری سیاه‌جامگان و آلومینیوم اراک را هم در کارنامه دارد. امسال در لیگ بیست و دوم فقط یک تیم تبریزی داریم که هدایتش برعهده قربان بردیف است و احتمال اخراج زودهنگام او کم است. اما هستند تیم‌هایی که شاید در صورت نتیجه نگرفتن نیم‌نگاهی به خطیبی داشته باشند.

خطیبی این روزها قید مربیگری را زده و روی به مدیریت آورده است. او هفته گذشته به عنوان مدیرعامل باشگاه مس سونگون ورزقان انتخاب و معرفی شد اما مربیان لیگ برتری همچنان به او به چشم یک آلترناتیو برای خودشان نگاه می‌کنند. خطیبی هم مثل منصوریان جزو مربیانی است که معمولا شوک مثبت به تیم‌های جدیدشان وارد می‌کنند. آلومینیوم اراک بهترین اتفاق کارنامه مربیگری خطیبی بود. او با این تیم نتایج فوق‌العاده‌ای گرفته بود اما در نیم‌فصل ترجیح داد به تراکتور برود. می‌توان او را جایگزین احتمالی مهدی رحمتی در آلومینیوم و ساکت الهامی در هوادار دانست.

غلامرضا عنایتی
اولین تجربه سرمربیگری او ۵ سال پیش و به صورت موقت در تیم منحل شده صبای قم رقم خورد. عنایتی در ادامه هدایت چند تیم لیگ یکی مثل پاس همدان، قشقایی شیراز و سرخپوشان پاکدشت را برعهده گرفت اما آنچه نام او را برسر زبان‌ها انداخت، صعود با تیم هوادار به لیگ برتر بود. او این تیم را به لیگ برتر رساند و در فصل اول نتایج فوق‌العاده‌ای گرفت و توانست تیمی را که تازه لیگ برتری شده بود در رده یازدهم و بالاتر از تیم‌هایی مثل تراکتور و نساجی قرار دهد.

عنایتی پس از پایان فصل و رفتن فرهاد مجیدی از استقلال یکی از گزینه‌های هدایت این تیم بود و حتی با آجورلو به توافق نهایی هم رسید اما عدم استقبال هواداران باعث شد تا قید نشستن روی نیمکت این تیم را بزند. او گزینه هدایت نساجی هم بود اما به توافق نرسید و در کمال تعجب برای لیگ بیست و دوم بدون تیم ماند. اما واقعیت این است که او از همین حالا که لیگ شروع نشده، یکی از خطرناک‌ترین آلترناتیوها برای بسیاری از مربیان است. کارنامه او در هوادار باعث خواهد شد تا بسیاری از مدیران تیم‌های لیگ برتری به او به چشم یک ناجی برای تیم‌های‌شان نگاه کنند.

محرم نویدکیا
او برخلاف سه مربی قبلی سابقه زیادی در مربیگری ندارد. چند سال پیش در یک مقطع به صورت موقت مربی-بازیکن سپاهان بود و دو فصل پیش سرانجام رسما به عنوان سرمربی سپاهان انتخاب شد. در فصل اول نتایج فوق‌العاده‌ای گرفت و توانست تیمش را با ۶۵ امتیاز نایب‌قهرمان کند، امتیازی که در فصول قبل باعث قهرمانی تیم‌های زیادی شده است. نویدکیا در فصل بعد هم بد نتیجه نگرفت اما نتوانست روند فوق‌العاده فصل قبل را ادامه دهد و با سپاهان سوم شد و در نهایت از هدایت این تیم کناره‌گیری کرد.

بعد از کناره‌گیری، در یکی از برنامه‌های تلویزیونی مجری به شدت به او حمله کرد و مدعی شد که نویدکیا با این روند تا سال‌ها هیچ پیشنهادی از هیچ تیمی نخواهد داشت و بیکار خواهد ماند اما واقعیت این بود که او خودش از مربیگری سپاهان استعفا داد و اگر این کار را نمی‌کرد، هنوز روی نیمکت این تیم حضور داشت. محرم در این دو فصل استعداد مربیگری خودش را نشان داد و البته همچنان احترام و شخصیت بالایش را در فوتبال ایران حفظ کرد. او اگر بتواند خودش را راضی کند که روی نیمکت تیمی جز سپاهان بنشیند، خیلی زود به لیگ برتر بازخواهد گشت.

کدخبر: ۴۷۲۱۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر