کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۴۳۱۸
تاریخ خبر:

جام‌ آسیا ‌نصیب کدامیک‌ از این دو مربی می‌شود؟

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | روز موعود فرا رسید. امروز پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا به مصاف اولسان هیوندای کره‌جنوبی می‌رود و هواداران این تیم با وجود غیبت چند مهره کلیدی، به موفقیت تیم‌شان امیدوارند. پرونده ویژه این بازی را در هفت صبح بخوانید.

*** ترکیب پرسپولیس مشخص شده است؟
پرسپولیس امروز از ساعت ۱۵:۳۰ به وقت ایران در ورزشگاه الجنوب قطر در چارچوب فینال لیگ قهرمانان آسیا به مصاف اولسان هیوندای کره‌جنوبی می‌رود. یکی از نکات مهم در این باره ترکیب و سیستم پرسپولیس برای تقابل با نماینده کره‌جنوبی است که شنیده‌ها حاکی از آن است که کادر فنی پرسپولیس قرار است این تیم را با پنج هافبک و یک مهاجم به زمین بفرستد.

به احتمال فراوان پرسپولیسی‌ها با سیستم ۱-۵-۴ یا ۱-۳-۲-۴ بازی مقابل اولسان را آغاز خواهند کرد. در خصوص ترکیب احتمالی پرسپولیس صحبت‌های زیادی مطرح است‌ اما به نظر می‌رسد ‌ یحیی گل‌محمدی ترکیب اصلی تیمش را برای این بازی شناخته است. به احتمال زیاد پرسپولیس با ترکیب حامد لک درون دروازه، سیدجلال حسینی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، مهدی شیری و سعید آقایی در خط دفاع، احمد نوراللهی و میلاد سرلک به عنوان دو هافبک دفاعی، امید عالیشاه، سیامک نعمتی به همراه بشار رسن به عنوان سه هافبک دیگر به زمین می‌روند.

تنها پستی که هنوز کادر فنی پرسپولیس در خصوص آن به نتیجه نرسیده تک مهاجم این تیم است. هم مهدی‌ عبدی و هم آرمان رمضانی شرایط خوبی را در تمرینات داشتند و ممکن است هر کدام از آنها به عنوان مهاجم اصلی بازی را آغاز کند. نکته مهم این ترکیب بیرون ‌ماندن کمال کامیابی‌نیا است. گفته می‌شود ‌ قرار است این بازیکن در نیمه دوم و به عنوان یار جانشین وارد زمین شود تا کمربند میانی پرسپولیس قدرتمندتر از قبل باشد.

علی شجاعی هم دیگر بازیکنی است که به همراه سید احسان حسینی احتمال بازی کردن‌شان در فینال به عنوان بازیکن ذخیره و جانشین بسیار زیاد است. ضمن اینکه از بین آرمان رمضانی و مهدی عبدی هرکدام اگر در ترکیب اصلی نباشد، در نیمه دوم به زمین خواهند رفت.

*** داور فینال آسیا؛ ۳۳ ساله و دست به جیب
کنفدراسیون فوتبال آسیا عبدالرحمن ابراهیم الجاسم قطری را به عنوان داور دیدار فینال انتخاب کرد. «رمضان سعید» و «سعود احمد» کمک‌های این داور در بازی فینال آسیا هستند. عبدالرحمن ابراهیم الجاسم داور ۳۳ ساله اهل قطر است که از سال ۲۰۱۳ داور بین‌المللی فیفاست. او یکی از داوران مسابقات جام جهانی فوتبال زیر ۲۰ سال در سال ۲۰۱۷ و در کشور کره‌جنوبی بود.

الجاسم همچنین به عنوان داور بخش VAR در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه نیز حضور داشت. در این سال فینال کاپ آسیا را نیز سوت زد. او یکی از داوران حاضر در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۹ بود و در همان سال و در راستای تبادل داور بین ای‌اف‌سی و کونکاکاف رقابت‌های جام طلایی کونکاکاف را قضاوت کرد. کمیته داوران فیفا همچنین عبدالرحمن را برای قضاوت در جام باشگاه‌های جهان که در سال ۲۰۱۹ در قطر برگزار شد، انتخاب کرده و او به همراه تیم داوری‌اش دیدار فینال رقابت‌ها را بین لیورپول و فلامینگو برزیل در ورزشگاه بین‌المللی خلیفه در دوحه سوت زد.

این داور قطری در رقابت‌های جام ملت‎‌های آسیا ۲۰۱۹، چهار مسابقه را سوت زد که یکی از آنها دیدار تیم‌های ملی ایران و چین در مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌ها بود که تیم ملی ایران با نتیجه ۳ بر صفر حریفش را شکست داد‌ و راهی مرحله نیمه‌نهایی شد. عبدالرحمن الجاسم در لیگ قهرمانان امسال سه بازی از منطقه شرق و بازی‌های اف‌سی سئول یک بر صفر ملبورن، ملبورن ۲‌بریک اف‌سی سئول و همچنین شانگهای ۲‌بریک سیدنی داور وسط و در چند مسابقه از جمله بازی سوم مرحله گروهی بین اولسان هیوندای و شانگهای که با پیروزی ۳ بر یک نماینده کره‌جنوبی به پایان رسید به عنوان داور چهارم حضو داشته است.

او پنج مسابقه هم در لیگ ستارگان قضاوت کرده است. این داور قطری را می‌توان داوری دانست که از کارت زرد زیاد استفاده می‌کند. در فینال جام باشگاه‌های جهان او شش کارت زرد به بازیکنان دو تیم نشان داد. در این فصل از رقابت‌ها نیز در بازی تیم‌های سیدنی و شانگهای او سه کارت زرد و یک کارت قرمز را از جیبش خارج کرد. او در پنج مسابقه لیگ قهرمانان و لیگ ستارگان که در این فصل سوت زده ۱۶ کارت زرد و یک کارت قرمز را نشان داده است.

*** آنالیز جامع اولسان هیوندای
اولسان به طور کلی تیمی فرصت‌طلب است اما اگر شما بازی خود را به آنها دیکته کنید وارد چالش خواهند شد و در بازی‌سازی به مشکل خواهند خورد اما اگر توپ و میدان را در اختیار ببر کره‌ای بگذارید تیم شما را خواهد بلعید. در دقایق ابتدایی از آنها پرس شدیدی خواهیم دید اما خوشبختانه در ادامه بازی از پرس سنگین آنها خبری نیست. البته اگر مدافعین میانی پرسپولیس در انتقال توپ تعلل کنند مجدداً شاهد پرس شدید بازیکنان هجومی اولسان خواهیم بود.

‌کیم دو-هون، سرمربی اولسان علاقه وافری به سیستم ۱-۳-۲-۴ دارد و در اکثر بازی‌ها با این تاکتیک کار را آغاز می‌کند. اگر سرمربی تیم اولسان نیاز به گلزنی را در تیم خود احساس کند، با اضافه کردن مهاجم تاکتیک تیمش را به ۲-۴-۴ تغییر خواهد داد و البته در مواقعی که اولسان از حریفان عقب باشد با تاکتیک انتحاری ۴-۲-۴ نیز کار خواهد کرد. این تیم در شرایطی که نتیجه مطلوب را کسب کرده باشد ‌ یا نیاز به ارائه بازی دفاعی داشته باشد، با تاکتیک‌های ۱-۵-۴ و ۱-۴-۵ آرایش خواهد گرفت.

*** نکات مثبت:
با نگاه به دیدارهای گذشته اولسان درمی‌یابیم که آنها نرخ تبدیل موقعیت به گل بسیار بالایی دارند. ‌برای مثال در بازی با بیجینگ گوان آنها با یک ضربه پنالتی و یک شوت از راه دور به پیروزی رسیدند و این یعنی بدون اینکه یک موقعیت صددرصد خلق کنند حریف خود را‌ شکست داده‌اند در حالی که در دیدار مذکور بیجینگ گوان حدود ۲۰ موقعیت مسلم گلزنی خلق کرد و ضربات آخر بی‌دقت آنها را از گردونه مسابقات حذف کرد. فرصت‌طلبی بی‌نظیر بازیکنان هجومی، سرعت بالای انتقال توپ به خط حمله، استفاده بهینه از ضربات شروع مجدد و حفظ فاصله بین خطوط در بیشتر دقایق بازی از نقاط قوت تیم اولسان هیوندای است.

*** نکات منفی:
اما می‌رسیم به ضعف‌های پر تعداد تیم اولسان که شاید از خواندن آنها تعجب کنید اما این موارد چیزی جز حقیقت نیست و باید بگوییم عده‌ای بی‌جهت از این تیم کره‌ای یک غول ساخته‌اند. امیدواریم یحیی گل‌محمدی و کادر فنی پرسپولیس تاکتیک بازی مالکانه و پرس شدید را برای بازی با اولسان در نظر بگیرند چرا که آنها در برابر تیم‌هایی که حفظ توپ می‌کنند مستأصل هستند.

علاوه بر این وقتی مدافعان این تیم با پرس شدید روبه‌رو می‌شوند هافبک‌های توانای‌شان را از بازی خارج کرده و سعی می‌کنند توپ را از دفاع به حمله منتقل کنند و در بسیاری از مواقع هم دیده شده که توپ را تقدیم حریف کرده‌اند. در ادامه به اشاره موردی نقاط ضعف فراوان تیم اولسان خواهیم پرداخت:

یک- پاس‌های اشتباه پرتعداد (این نقطعه ضعف در مورد اکثر بازیکنان اولسان صدق می‎‌کند و موردی است که امیدواریم بازیکنان پرسپولیس به خوبی از آن استفاده کنند)
دو- لو دادن توپ بیش از حد توسط مدافعان که تا به اینجا موقعیت‌های زیادی را تقدیم حریفان کرده است و تیم کره‌ای بسیار خوش‌شانس بوده که اکنون در دیدار فینال حضور دارد.
سه- ناتوانی در بازی‌سازی از خط دفاع و روی آوردن به بازی مستقیم (کمتر دیدیم که این تیم بتواند پله‌پله و با پاس‌های کوتاه خود را به محوطه جریمه حریف برساند)

چهار- فاصله بسیار زیاد مدافعان با یکدیگر و اجازه دادن پاس‌های عمقی به هافبک‌های تیم حریف (هم مدافعان کناری با مدافعان وسط فاصله زیادی دارند، هم دو دفاع وسط بین‌شان در اکثر مواقع یک حفره عمیق وجود دارد)
پنج- در مواقع ارسال از کناره‌ها تعداد بازیکنان حاضر در محوطه جریمه اولسان بسیار کم است و هافبک‌های کناری و هافبک هجومی پرسپولیس می‌توانند با اضافه شدن به محوطه جریمه اولسان فرصت سرزنی پیدا کنند.
شش- ضعف یارگیری روی ضربات کاشته (شکر خدا تیم پرسپولیس روی ضربات شروع مجدد عملکرد قابل قبولی داشته و آنها در همین تورنمنت توانستند گل‌های تعیین‌کننده‌ای از این طریق به ثمر برسانند و ما هم امیدواریم بازیکنان پرسپولیس از این ضعف تیم اولسان نیز بهره ببرند.

هفت- اجازه به بازیکنان حریف برای زدن شوت از پشت محوطه جریمه (در بازی‌های گذشته اولسان به کرات دیدیم که بازیکنان این تیم به بازیکنان تیم حریف به راحتی هر چه تمام‌تر فرصت شوتزنی دادند و از آنجایی که احمد نوراللهی، میلاد سرلک و کمال کامیابی‌نیا از توانایی شوتزنی مناسبی برخوردارند انتظار داریم چند بار ضربات پرقدرت خود را به سمت دروازه تیم کره‌ای روانه کنند)
هشت- در مواقعی هم که تیم اولسان دست به حمله می‌زند بازیکنان پرسپولیس می‌توانند از ضعف هافبک‌های اولسان در برگشت‌ها استفاده کنند و با سرعت دادن به بازی دروازه این تیم کره‌ای را تهدید کنند.

*** چشم امید پرسپولیس به چه کسانی است؟
* حامد لک
حامد لک رکورد ۷۰۸ دقیقه بدون دریافت گل در جریان بازی را ثبت کرده است. این رکورد در حالی مورد توجه ای‌اف‌سی قرار گرفته که لک تنها در بازی الدحیل و النصر گل خورده که در هر دو بازی مهاجمان سرشناس این تیم معز علی و عبدالرزاق حمدالله موفق به گلزنی شدند. لک در این مدت پنج کلین‌شیت داشته و ۱۷ سیو نیز در این هفت دیدار انجام داده. او ‌۸۹ درصد توپ‌هایی که به سمت دروازه‌اش آمده‌اند را مهار کرده است. در مجموع حریفان ۱۹ بار توانسته‌اند از سد خط دفاعی پرسپولیس بگذرند و دروازه لک را تهدید کنند. اگر حامد لک در این بازی هم کلین‌شیت کند و در جریان بازی گل نخورد، فرصت این را خواهد داشت تا در فصل جدید لیگ قهرمانان حتی رکوردش را چهار رقمی هم کند.

* بشار رسن
هافبک عراقی پرسپولیس یکی از بهترین بازیکنان این تیم در لیگ قهرمانان آسیای امسال بوده است. او به خصوص از زمان شروع دوباره مسابقات به صورت متمرکز در قطر، حسابی در اوج قرار داشت و تقریبا در تمام بازی‌ها، جزو ستاره‌های تیمش بود. البته گفته شده بود او بعد از برگزاری بازی فینال، به احتمال زیاد پرسپولیس را ترک خواهد کرد .

اما مصاحبه اخیر او و آرزوی بازی مقابل بایرن مونیخ در جام باشگاه‌های جهان این امیدواری را به هواداران پرسپولیس داده که او در صورت قهرمانی در آسیا، باز هم در این تیم بماند. لازمه این اتفاق اما‌ تکرار نمایش‌های درخشان بشار رسن، در فینال لیگ قهرمانان آسیاست. در غیاب احسان پهلوان او طراح اصلی حملات پرسپولیس خواهد بود و مهاجمان پرسپولیس چشم‌انتظار پاس‌های طلایی او در مقابل اولسان هیوندای هستند.

* سیدجلال حسینی
آمادگی او در ۳۸ سالگی باورنکردنی به نظر می‌رسد. او و زوجش محمدحسین کنعانی‌زادگان، در لیگ بیستم با کمک حامد لک موفق شده‌اند دروازه تیم‌شان را بسته نگه دارند و تنها تیمی باشند که هنوز گلی دریافت نکرده است. البته با توجه به سن و سال بالای سیدجلال و سرعت پایین او و همچنین سرعت ذاتی کره‌ای‌ها، نگرانی‌هایی در کورس‌های دو نفره او مقابل بازیکنان حریف وجود دارد.

اما سیدجلال با تجربه بالایی که دارد، همواره این نقطه ضعف خود را با استفاده از جاگیری‌های مناسب، قدرت بدنی خوب و البته تعصب و جنگندگی زیاد پوشش داده است. او که جام جهانی را با نظر کارلوس کی‌روش از دست داد، امروز احتمالا مهم‌ترین بازی باقی‌مانده دوران فوتبالش را پشت سر خواهد گذاشت و برای موفقیت در آن و به جا گذاشتن خاطره‌ای خوب، از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

* احمد نورالهی
احمد نوراللهی حالا دیگر یک مهره باتجربه برای تیم یحیی به شمار می‌رود. بازیکنی که هم روی شوت‌های از راه دور و هم روی جنگندگی در میانه میدان، فوق‌العاده موثر است. انتظار می‌رود او در دیدار نهایی لیگ قهرمانان، بهترین نمایش دوران فوتبالش را تجربه کند. هافبک‌ها و مهره‌های هجومی اولسان اساسا تحرک بسیار زیادی در زمین دارند و به همین خاطر نقش بازیکنی مثل احمد برای خنثی کردن نقشه‌های هجومی رقیب، فوق‌العاده مهم به نظر می‌رسد.

اگر پرسپولیس برنده جنگ میانه زمین باشد، قدم بسیار مهمی را برای شکست دادن اولسان برداشته است. به همین خاطر است که نوراللهی باید در این دیدار، بیشتر از همیشه دونده نشان بدهد. نوراللهی با دوندگی بالای خود علاوه بر انجام وظایف دفاعی، می‌تواند نقش پررنگی در حملات پرسپولیس داشته باشد و در زمانی که بازی‌ گره بخورد با شوت‌های استثنایی حتی می‌تواند دروازه اولسان را باز کند.

کدخبر: ۳۶۴۳۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر