کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۱۷۴۴
تاریخ خبر:

جارد کوشنر در خاورمیانه به دنبال چیست؟

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: جارد کوشنر داماد ترامپ برای آخرین بار به عنوان مشاور رئیس جمهور آمریکا راهی خاورمیانه شده است تا با مقامات کشورهای عربی به گفت‌وگو بنشیند. او در چهار سال گذشته نقش پررنگی در تصمیمات پدر زنش در امور مربوط به خاورمیانه داشته است. او حالا راهی منطقه است تا از عربستان و قطر دیدار کرده و با مقامات این دو کشور به گفت‌وگو بنشیند.

کوشنر خود را معمار گفت‌وگو بین برخی کشورهای عربی و اسرائیل می‌داند. او که خود یهودی است، در سال‌های اخیر به عنوان یک رابط جدی بین کاخ سفید و تلاویو فعالیت کرده ‌ و در پشت پرده نقشه‌های مربوط به خاورمیانه پای کوشنر همیشه وسط بوده است. هدف این سفر کسب توافق‌های دیپلماتیک بیشتر ذکر شده.

به نظر می‌رسد ‌ تیم ترامپ قصد دارد آخرین تلاش‌های خود را برای اینکه سیاست‌های عجیبش در خاورمیانه که بر اساس ایجاد درگیری‌ها و تفرقه بیشتر بین کشورهای منطقه و تضمین آینده اسرائیل است را به ثمر برساند. فرصت زیادی برای رئیس جمهور فعلی آمریکا باقی نمانده و او به زودی باید کاخ سفید را در حالی تحویل بایدن دهد که بسیاری از نقشه‌هایش نیمه‌کاره باقی مانده‌اند.

اما به نظر می‌رسد ‌ این تنها دلیل سفر کوشنر نیست. او را برایان هوک، رئیس قبلی اقدام علیه ایران همراهی می‌کند و این سفر در حالی انجام می‌گیرد‌ که دانشمند هسته‌ای ایرانی محسن فخری‌زاده ترور شده است. انگشت اتهام به خاطر این ترور به سوی اسرائیل است و برخی کشورهای عربی به دلیل رفتار ضدایرانی و توافقات اخیر با تلاویو، به نوعی شریک جرم این اقدام غیر قانونی به حساب می‌آیند.

با این حساب صحبت از ایران هم احتمالا در برنامه کوشنر در سفرش به عربستان وجود دارد. سعودی‌ها نگرانی‌های زیادی بابت روی کار آمدن بایدن دارند. آنها در چهار سال گذشته پول زیادی ‌ خرج کرده‌اند تا دست ایران را در معادلات منطقه بسته و قدرت بیشتری پیدا کنند.

با این حال ریاض ترس آن را دارد که بایدن با برگشت به توافق هسته‌ای و گفت‌وگو با ایران، رفتاری مشابه با اوباما از خود نشان دهد و به این ترتیب سعودی‌ها تبدیل به نیرویی در حاشیه در خاورمیانه شوند. شاید به همین دلیل است که کوشنر به ریاض رفته تا عربستان آخرین تلاش‌هایش را برای جلب حمایت واشنگتن در طولانی‌مدت ‌کند.

* دو: فرضیه بعدی که مطرح می‌شود، گرفتن حق و حساب‌های چهار سال اخیر است. دولت ترامپ از همان ابتدا مسیر خود را در مورد کشورهای ثروتمند عربی نشان داد و گفت ‌ آنها را به شکل گاوی شیرده می‌بیند. به نظر می‌رسد ‌ صورت حساب برخی از همکاری‌ها بین عربستان و آمریکا هنوز پرداخت نشده باقی مانده است.

در سال‌های گذشته برخی معتقد بودند ‌ کوشنر در ارتباط با کشورهای عربی تنها به دنبال اهداف سیاسی نیست بلکه برای بیزینس شخصی خود و خانواده ترامپ هم با آنها چانه زده و همکاری می‌کند.از سوی دیگر عربستان و قطر هر دو مشکلات زیادی دارند. ترامپ ترجیح می‌داده که افتخار آشتی دادن این دو کشور را به نفع خود بنویسد و بعید نیست که این آشتی در سایه این سفر، شدنی شود.
موضوع دیگر سفر نتانیاهو به عربستان است.

به نظر می‌رسد ‌‌بن‌سلمان منتظر فرصتی است که بدون اینکه نظر پدرش را مدنظر قرار دهد، فکری به حال صلح با رژیم صهیونیستی کند. ترامپ علاقه زیادی دارد که از این قضیه به عنوان دستاوردی برای خود استفاده کند. برای او وضعیت کشورهای عربی منطقه پس از توافق برخی کشورها با اسرائیل اهمیتی ندارد. اما اینکه نامش به عنوان کسی که باعث شد اسرائیل در خاورمیانه مورد پذیرش برخی کشورها قرار بگیرد، او را خوشحال می‌کند.

کدخبر: ۳۶۱۷۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر