کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۴۸۶۷
تاریخ خبر:

جاذبه ‌اقتصادی بازار مسکن کرج برای تهرانی‌ها

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | تهرانی‌ها خیلی بیشتر از ساکنان بقیه شهرهای کشور برای خرید یا اجاره کردن خانه به جیب‌شان فشار وارد می‌کنند. قیمت مسکن در گران‌ترین محله‌های تهران به‌طور میانگین متری ۶۷میلیون تومان است و در محله‌های ارزانقیمت باید حداقل متری ۲۱میلیون تومان برای خرید خانه پول پرداخت کرد. اوضاع بازار اجاره هم تقریبا همین شکل است. موضوعی که باعث می‌شود عده‌ای با وجود اشتغال در تهران، روزانه سه، چهار ساعت ترافیک را تحمل کنند ولی در کرج ساکن شوند.

به جز عظیمیه که یکی از گران‌ترین محله‌های کرج محسوب می‌شود، در بقیه محله‌های این شهر قیمت مسکن پایین‌تر از ارزان‌ترین محله‌های تهران است. شاید از دید تهرانی‌ها کرج شهری ارزان باشد اما در مقایسه با سایر شهرهای بزرگ مانند مشهد، شیراز و اهواز همچنان گران است.کافی است بدانید در مشهد با یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان آن هم با احتساب سه درصد پول پیش می‌توان واحد ۸۰متری اجاره کرد، آن‌وقت بیشتر از هر زمان دیگری نسبت به بازار مسکن پایتخت ناامید می‌شوید.

در این گزارش وضعیت قیمت‌ها در آگهی‌های آنلاین منتشر شده در اپلیکیشن دیوار را بررسی کرده‌ایم تا بفهمیم در اولین ماه از سال ۱۴۰۰ در هر کدام از محله‌های تهران، کرج، مشهد، شیراز و اهواز چقدر برای خرید مسکن چقدر سرمایه لازم داریم و با چقدر بودجه می‌توانیم خانه اجاره کنیم. توجه داشته باشید که در این گزارش متوسط هزینه اجاره خانه با احتساب سه درصد پول پیش محاسبه شده است.

*** قیمت مسکن در محله‌های مختلف تهران
متوسط قیمت مسکن در تهران ۳۰میلیون تومان است اما اگر سری به آگهی‌های خرید و فروش خانه در پایتخت بزنید، احتمالا با قیمت‌ها بسیار متفاوتی روبه‌رو خواهید شد.مثلا قیمت هر مترمربع واح مسکونی در تجریش به ۱۰۳میلیون تومان می‌رسد.این یعنی خرید یک واحد ۸۰متری در اقدسیه به طور میانگین هشت میلیارد تومان سرمایه لازم دارد. در بین آگهی‌های منتشر شده افسریه جزو مناطق ارزان‌قیمت به حساب می‌آید و هر مترمربع واحد مسکونی در آن حدود ۲۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان است.

*** هزینه اجاره خانه در محله‌های مختلف تهران
اجاره خانه در تهران می‌تواند از متری ۹۱هزار تا ۲۲۰هزار تومان متغیر باشد. مثلا اجاره خانه در محله افسریه تهران متری ۹۱هزار تومان در نظر گرفته می‌شود و یعنی اجاره کامل یک واحد ۸۰متری در این محله هفت میلیون و ۳۰۰هزار تومان ماهانه هزینه دارد؛ البته با احتساب سه درصد پول پیش. آگهی‌های اجاره خانه در تجریش به طور متوسط متری ۲۲۰هزار تومان هستند و این موضوع نشان می‌دهد اجاره کامل یک واحد ۸۰متری در تجریش به ماهانه ۱۷میلیون و ۶۰۰هزار تومان می‌رسد.

*** قیمت مسکن در محله‌های مختلف کرج
قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در عظیمیه کرج به عنوان یکی از گران‌ترین محله‌های این شهر، ۲۶میلیون و ۱۰۰هزار تومان است اما اگر این محله‌ را کنار بگذاریم، متوسط قیمت مسکن در محله‌های مختلف کرج نهایتا به ۱۸میلیون و ۶۰۰هزار تومان در گوهردشت می‌رسد. این رقم کمتر از محله‌های ارزان‌قیمت تهران است و شاید به همین خاطر شاغلان تهرانی علاقه زیادی به زندگی در شهر ارزان‌قیمت کرج دارند. البته کرج تنها در دید تهرانی‌ها ارزان‌قیمت به حساب می‌آید.

*** هزینه اجاره خانه در محله‌های مختلف کرج
اجاره کردن خانه در گران‌ترین محله کرج یعنی عظیمیه متری ۱۰۲هزار تومان هزینه دارد و یعنی اجاره کامل واحد ۸۰متری در عظیمیه کرج با احتساب سه درصد پول پیش، ماهانه میانگین هشت میلیون و ۱۶۰هزار تومان است.البته در محله‌هایی مثل فردیس، گلشهر یا شهر جدید اندیشه میانگین اجاره خانه متری ۵۲ تا ۵۵هزار تومان است و اجاره کردن یک واحد ۸۰متری با ماهی چهار میلیون و ۴۰۰هزار تومان با احتساب سه درصد پول پیش امکان‌پذیر است.

*** قیمت مسکن در محله‌های مختلف مشهد
قیمت مسکن در گران‌ترین محله‌های مشهد مثل هفت تیر و هنرستان به متری ۱۹٫۳ و ۲۰٫۶میلیون تومان می‌رسد. با این حساب احتمالا خرید یک واحد ۸۰متری در محله‌های گران‌قیمت مشهد حدود یک میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان سرمایه لازم دارد. بررسی آگهی‌های منتشر شده در بازار مسکن مشهد نشان می‌دهد خرید خانه ۸۰متری با ۴۰۰میلیون تومان هم در این شهر امکان‌پذیر است چراکه قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در گلبهار به طور متوسط چهار میلیون و ۹۰۰هزار تومان است.

***هزینه اجاره خانه در محله‌های مختلف مشهد
در محله‌های نسبتا ارزان‌قیمت مشهد مثل گلبهار، مالکان خانه‌هایشان را با قیمت حدود متری ۱۴هزار تومان با در نظر گرفتن سه درصد پول پیش آگهی می‌کنند. یعنی اجاره کامل واحد ۸۰متری در این محله به طور متوسط ماهانه یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان است. از آن طرف در محله‌هایی مثل هاشمیه، هفت تیر و اقبال که اجاره خانه به متری ۵۷ تا ۶۰هزار تومان می‌رسد، اجاره کامل یک واحد ۸۰متری بین ۴٫۵ تا ۴٫۸میلیون تومان در ماه خواهد بود.

*** قیمت مسکن در محله‌های مختلف شیراز
بعد از تهران، شیراز یکی از گران‌ترین شهرهای کشور به حساب می‌آید. قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در محله‌های گران‌قیمت شیراز مثل قصردشت به ۳۴میلیون و ۷۰۰هزار تومان می‌رسد و خرید یک واحد ۸۰متری در چنین محله‌ای حدود دو میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان سرمایه لازم دارد.در حومه شیراز قیمت مسکن بسیار پایین‌تر است. مثلا در فاز ۱ صدرا میانگین قیمت آگهی‌های فروش مسکن حدود متری هفت میلیون و ۹۰۰هزار تومان است و با ۶۳۰میلیون تومان می‌توان یک واحد ۸۰متری خرید.

*** هزینه اجاره خانه در محله‌های مختلف شیراز
مالکان شیرازی در محله‌های نسبتا گران‌قیمت شهر مثل معالی‌آباد، قدوسی، فرهنگ‌شهر و قصردشت خانه‌هایشان را با متری ۷۲ تا ۷۹هزار تومان اجاره می‌دهند. البته این رقم با احتساب سه درصد پول پیش محاسبه شده و نشان می‌دهد اجاره کامل یک واحد ۸۰متری ماهانه پنج میلیون و ۸۰۰هزار تا شش میلیون و ۳۰۰هزار تومان است.در حومه شیراز می‌توان با ماهی دو میلیون و ۳۰۰هزار تومان با احتساب سه درصد پول پیش، یک واحد ۸۰متری اجاره کرد.

*** قیمت مسکن در محله‌های مختلف اهواز
اهواز در بین شهرهای بزرگ خانه‌های نسبتا ارزانی دارد. طوری که در کیان‌پارس به عنوان یکی از گران‌ترین محله‌های اهواز، متوسط قیمت آگهی‌های فروش خانه متری ۲۰میلیون و ۲۰۰هزار تومان است و این یعنی خرید واحد ۸۰متری در کیان‌پارس اهواز حدود یک میلیارد و ۶۲۰میلیون تومان سرمایه لازم دارد. البته در محله‌هایی مثل مهدیس، پردیس و رسالت میانگین قیمت آگهی‌های فروش مسکن حدود شش تا هفت میلیون تومان است و با ۴۸۰ تا ۵۶۰میلیون تومان می‌توان واحد ۸۰متری خرید.

*** هزینه اجاره خانه در محله‌های مختلف اهواز
اجاره کامل خانه با در نظر گرفتن سه درصد پول پیش در محله‌های نسبتا ارزان‌قیمت اهواز مثل مهدیس، پردیس و رسالت بین متری ۲۰ تا ۲۲هزار تومان است و این یعنی اجاره کامل واحد ۸۰متری در این محله‌ها حدود یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۷۶۰هزار تومان در ماه است. البته در محله‌های گران‌قیمت مثل کورش برای اجاره کامل یک واحد ۸۰متری باید ماهانه پنج میلیون تومان اجاره داد. البته این رقم با احتساب سه درصد پول پیش محاسبه شده است.

کدخبر: ۳۸۴۸۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر