کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۴۵۳۲
تاریخ خبر:

ثروتمندترین زنان ایران چه کسانی هستند؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | ‌اعتراض فاطمه مقیمی به ماندن کامیون‌های ایرانی پشت مرز گرجستان ما را به فکر انداخت که فهرستی آماده کنیم از ثروتمندترین زنان ایران؛ زنانی را در عرصه‌‍‌های مختلف توانسته‌اند درآمدهای کلانی به دست بیاورند و در میان پولدارهای کشور باشند.

برخی البته بعد از ازدواج تحولی چشمگیر پیدا کردند کما اینکه در گزارش روز چهارشنبه ما خواندید که همسر مدیرعامل بیژن از چنین موهبت عاشقانه‌ای برخوردار شده بود و برخی هم، هنوز در دوران تجرد بودند که به قول معروف بار خود را بستند و به ملکه‌هایی تبدیل شدند که هر شاهزاده‌ای را به حضور نمی‌پذیرند. ترتیب فهرست؟ ترجیح می‌دهیم بگوییم اتفاقی است.

*** سیده فاطمه مقیمی
مشهور است که او ثروتمندترین زن ایران است. متولد ۱۳۳۷ در رشت است. در سال ۲۰۱۲ به عنوان کارآفرین برتر جهان اسلام انتخاب شده و درحال‌حاضر، عضو هیأت‌رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران هم هست. ثروت او خودساخته و محصول فعالیت در قالب شرکتی است به نام شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی ‌و کشتیرانی سدیدبار که مقیمی آن را از سال ۱۳۶۳ تاسیس کرده است. پیش از آن هم مقیمی، با مدرک مهندسی عمران که آن را از تحصیل در خارج از کشور به دست آورده بود در یک شرکت حمل‌ونقل مشغول به کار بود، ولی پس از مدتی تصمیم گرفت کسب‌وکار خود را راه بیندازد.

مقیمی در یک مصاحبه در این زمینه گفته: «من با سرمایه‌ای حدود ۵۰۰ هزار تومان در اتاقی در شرکت همسرم کار را شروع کردم. خودم تنها همه کارهایش را انجام می‌دادم. اجازه ندادم مشکلات سد راهم شوند. درحال‌حاضر ۲۰۰ کامیون فعال در رفت‌وآمد در شرکت سدیدبار مشغولند و در حمل‌ونقل دریایی نیز فعالیت دارم. آن‌وقت‌ها کسی یک زن را در این شغل نمی‌پذیرفت.» مقیمی متأهل است و دو فرزند دارد و جالب است اگر بدانید که این فرزندها، در همان ابتدای مسیر موفقیت تجاری او به دنیا آمدند، اما مانع او نشدند.

*** انوشه انصاری
متولد ۱۳۴۵ در مشهد است و حدودا ۱۴ سال پیش بود که به عنوان نخستین زن مسلمان و نخستین زن ایرانی به فضا رفت. هزینه آن سفر تاریخی توسط خود انوشه انصاری پرداخت شده بود. او همین حالا هم ثروتمند است و رئیس شرکتی به نام پرودیا سیستمز در تگزاس است و ازاین‌رو تخمین سال ۲۰۱۶ برای ۷۵۰ میلیون دلار ثروت او بعید نیست.

*** شهرزاد رفعتی
شهرزاد رفعتی در سال ۱۳۵۷ در تهران به دنیا آمده و در نوجوانی به کانادا مهاجرت کرده است. بعد از حضور در کانادا در دانشگاه بریتیش کلمبیا درس خواند و پس از آن به نوعی یک استارتاپ ایجاد کرد که زمینه ثروت او شد. این شرکت BroadbandTV نام داشت که چیزی مانند یوتیوب است، البته با برخی تفاوت‌ها و سال گذشته به ۵۷۵ میلیون بیننده در ماه هم رسیده بود.

*** فاطمه دانشور
متولد ۱۳۵۳ است و علاوه‌بر ثروت، از اعضای شورای شهر تهران در دوره چهارم هم بوده است. او کارشناسی‌ارشد مدیریت بازرگانی از دانشگاه تهران دارد. دانشور از سال ۱۳۸۲ با همسرش شرکتی معدنی تأسیس کرد و درحال‌حاضر نیز در عرصه معدن و به طور مشخص در عرصه سنگ‌آهن مشغول به کار است. شرکت معدنی او در حال ساخت مجتمع فولادی با نام گمبرون در بندرعباس با سرمایه‌گذاری ۲ میلیارددلاری است.

*** نیکی کریمی
کریمی متولد سال ۱۳۵۰ است و از ۱۸ سالگی وارد عرصه سینما شده. گفته می‌شود که دستمزد او برای مشارکت در هیچ پروژه سینمایی کمتر از یک میلیارد تومان نیست. دستمزد او برای پروژه‌های مدت‌داری مثل سریال‌های نمایش خانگی، احتمالا ماهانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است. او وارد عرصه کارگردانی هم شده و فیلم آتابایش، نامزد ۵ جایزه در جشنواره فجر ۹۸ شد، اما به دلیل کرونا هنوز اکران نشده است.

*** لیلی گلستان
متولد سال ۱۳۲۳ است.فرزند ابراهیم گلستان،همسر سابق نعمت حقیقی،خواهر کاوه گلستان و مادر مانی حقیقی است.او چهار کتاب تالیفی و نزدیک به ۲۰ کتاب ترجمه دارد که بسیار هم در بازار کتاب مورد توجه است اما ثروت او بیش از هر چیز به خاطر گالری‌داری و مجموعه‌داری آثار هنری است که از سال ۱۳۶۸ آن را آغاز کرده است و حالا گلستان را به یکی از بزرگ‌ترین گالری‌دارهای کشور تبدیل کرده است.

*** فریال مستوفی
متولد ۱۳۳۰ است.در ۱۷سالگی به انگلستان رفت و بعد از گرفتن فوق‌لیسانس اقتصاد به ایران بازگشت.از او به عنوان بزرگ‌ترین معدن‌دار ایران یاد می‌کنند.از آن گذشته بزرگ‌ترین پروژه‌های فولادی کشور مثل پروژه زرند با ۴۰۰هزار تن ظرفیت را هم انجام داده است.او مدیریت عامل شرکت نوین فناوری صنایع پارس (PATCO) و ریاست هیأت مدیره شرکت کارون دزدشت (KDD) و ریاست کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران و چین را برعهده دارد.

*** مریم شفیعی
مدیرعامل شرکت ایران‌نوین است.شرکتی تبلیغاتی که کمپین‌ها، بیلبوردها و تیزرهای بسیاری از برندهای مشهور کشور را در کارنامه دارد و خود را بزرگ‌ترین آژانس تبلیغاتی در ایران می‌داند. نام این شرکت زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که در سال ۱۳۹۳، قراردادی ۱۶۰میلیارد تومانی برای دو سال تبلیغات محیطی با فدراسیون فوتبال امضا کرد. قراردادی که حواشی زیادی پیرامون آن ایجاد شد.

*** فاطمه طریقت‌منفرد
او احتمالا مهم‌ترین رستوران‌دار تهران است. در شهریور ۱۳۳۱ در خیابان ری تهران به‌دنیا آمد. برخلاف میل باطنی در سن ۱۵ سالگی با مردی ازدواج کرد که با او ۱۷ سال اختلاف سن داشت. وقتی در سال ۱۳۵۹، کارخانه چمدان‌سازی همسرش، حاج‌اکبر کبریتچی سوخت، خانم طریقت آستین‌ها را بالا زد و رستورانی به نام هانی، پسر سوم خانواده تاسیس کرد که حالا یکی از بهترین و البته گران‌ترین رستوران‌های تهران است.

*** الناز شاکردوست
متولد سال ۱۳۶۳ است و در ۲۰ سالگی خود با فیلم گل یخ به سینمای ایران معرفی شده. بعد از آن به دلیل شهرت و ظاهرش، ظرف ۵ سال در ۲۵ پروژه سینمایی بازی کرد و پول خوبی درآورد. بعد از آن شاکردوست به لندن رفت تا دوره آموزشی ببیند و در بازگشت بازیگری حرفه‌ای شد که حتی سیمرغ به دست آورد. دستمزد او ظاهرا حداقل بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون برای یک پروژه است.

*** صدف مسائلی
صدف مسائلی در اینستاگرام با نام صدف بیوتی شناخته شده است. او متولد سال ۱۳۶۸ است و از بلاگرها و چهره‌های معروف اینستاگرام است. صفحه او درحال‌حاضر ۳٫۴ میلیون دنبال‌کننده دارد. او در زمینه آرایشی و بهداشتی فعال است و به عبارت دیگر یک میکاپ آرتیست حرفه‌ای است. او درحال‌حاضر در سان‌فرانسیسکو زندگی می‌کند.

*** نرگس اللهیاری
روز چهارشنبه برایتان در صفحه ۳ نوشتیم که نرگس اللهیاری در سال ۱۳۵۶ در تهران متولد شده و از سال ۱۳۹۲ مدیرعامل کارخانه بیژن است. قبل از آن این کارخانه را همسر او و شریکشان اداره می‌کردند که بعد از اینکه مصطفی‌زاده آن را از شریکش خرید، ۹۹ درصد سهم بیژن را به اسم همسر خود کرد. اللهیاری در دانشگاه تهران معماری خوانده است.

*** ترانه علیدوستی
متولد سال ۱۳۶۲ است و ۱۸ سال سن دارد. او علاوه‌بر بازیگری، به سبب تسلط به زبان انگلیسی مسلط و مترجم است. علیدوستی علاوه‌بر ۱۷ فیلم سینمایی خود، سریال‌هایی مثل شهرزاد را هم در کارنامه داشته که ظاهرا برای هر ماه فعالیت در آن در طول سال ۹۳ تا ۹۷، به طور میانگین ۳۰۰ میلیون دریافت کرده است.

*** نازنین دانشور
او متولد ۱۳۶۲ در تهران است. اولین سایت تخفیف گروهی ایران را در ابتدای سال ۹۰ با نام تخفیفان راه انداخت که با رقیب سرسختی به نام نت‌برگ روبه‌رو شد. در نهایت با ادغام نت‌برگ در تخفیفان، دانشور پیروز این نبرد شد و حالا او تخفیف‌هایی برای ۷۰ هزار کسب و کار در کشور را مدیریت
می‌کند.

*** هاله حامدی‌فر
متولد سال ۱۳۵۱ است. در سال ۱۳۷۴ به عنوان دانشجوی نمونه در رشته داروسازی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و بعد از آن به عنوان مدیر بخش مایعات خوراکی داروسازی لرستان و پس از آن مدیر بخش تضمین کیفیت انستیتو پاستور ایران مشغول شد. او در حال حاضر مدیرعامل شرکت سناژن، بزرگترین شرکت تولیدکننده داروهای بیولوژیک در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است.

*** لیلا حاتمی
لیلا حاتمی متولد سال ۱۳۵۱ است. پدرش علی حاتمی، کارگردان سرشناس سینمای ایران و مادرش زری خوشکام، هنرپیشه سینما بود. او پس از اخذ دیپلم؛ به سوئیس رفت و دو تحصیل نیمه کاره در مؤسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان و دانشگاه لوزان سوئیس رفت. حاتمی چندان پرکار نیست اما به هر حال گفته می‌شود بالاترین دستمزد را در سینمای ایران دارد.

*** مهناز اشرفی
دکتر مهناز اشرفی یکی از معروف‌ترین پزشکان حوزه درمان ناباروری است. این‌طور که عده‌ای از بیماران خانم دکتر می‌گویند او مدت‌هاست که به سختی بیمار جدید قبول می‌کند و روزانه جراحی‌های متعدد سزارین روی زنانی انجام می‌دهد که به سختی باردار شده‌اند. او به حسب تخصصش معمولا پزشک گران قیمت‌تری محسوب می‌شود.

*** منیژه حکمت
منیژه حکمت متولد سال ۱۳۴۱ است. اولین فیلم او فیلم زندان زنان بود. با این حال او تهیه‌کننده آثار پرفروشی مثل شهر موش‌های ۲ بوده است. این فیلم با فروش ۱۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی با پشت سرگذاشتن رکورد فیلم اخراجی‌ها ۲ در آن زمان به عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران نام گرفته
بود.

*** سحر هاشمی
سحر هاشمی، بنیان‌گذار کافی شاپ‌های زنجیره‌ای ریپابلیک در انگلیس، با ثروت ۳۵ میلیون دلار به عنوان یکی از ثروتمندترین زنان ایرانی شناخته می‌شود. (این آمار البته مربوط به سال ۲۰۱۵ است). این کارآفرین ایرانی انگلیسی به همراه برادرش، اولین کافه‌بارهای به سبک آمریکایی را در انگلیس رواج دادند و اکنون حدود ۱۳۰ شعبه از این کافی شاپ‌ها در بریتانیا تاسیس شده‌اند.

*** ثریا دارابی
ثریا دارابی متولد سال ۱۳۶۲ است. او یکی از سه موسس وب‌سایت موفق Foodspotting و بنیان‌گذار موسسه زادی (Zady) در صنعت مد و پوشاک است. او در حال حاضر با ثروت حدودی ۵ میلیون دلار به عنوان یکی از ثروتمندترین زنان ایرانی شناخته می‌شود. نشریه Fast Company در سال ۲۰۱۰، این زن موفق ایرانی را یکی از افراد خلاق برتر در جهان معرفی کرد.

کدخبر: ۳۷۴۵۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر